تغذیه سالم دانش آموزان

به گزارش وبلاگ پوشه، در صورتی که انرژی مورد احتیاج فرد از تغذیه تامین نگردد پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن گردد صرف فراوری انرژی می گردد.

تغذیه سالم دانش آموزان در دوران مدرسه رشد بچه ها به صورت یکنواختی ادامه دارد و در سالهای آخر دبستان و با آغاز جهش رشد به ویژه در دختران این موضوع اهمیت بسیار زیادی پیدا می نماید. از آنجایی که میزان انرژی مورد احتیاج بچه ها مدرسه ای به علت تفاوت در میزان بدن، میزان تحرک و سرعت رشد آنها متفاوت خواهد بود بنابراین هرچه میزان فعالیت بدنی دانش آموز بیشتر باشد طبعا به انرژی بیشتری احتیاج دارد که این انرژی از طریق کربوهیدرات ها که عمدتا در نان و غلات وجود دارند تامین خواهد شد البته چربی ها نیز منابع تامین کننده انرژی هستند.

در صورتی که انرژی مورد احتیاج فرد از این منابع تامین نگردد پروتئین مصرفی که باید صرف رشد و ترمیم بافت های بدن گردد صرف فراوری انرژی می گردد. بهتر است برای تامین انرژی مورد احتیاج بچه ها سنین مدرسه گروه نان و غلاتی مثل برنج، ماکارونی را در برنامه غذایی آنان بگنجانیم چون تغذیه صحیح در قدرت یادگیری بچه ها موثر است، از این رو توجه به ایمن بودن خوراک (مخصوصا غذاهایی که در خارج از منزل تهیه می گردد) بسیار حایز اهمیت است...

تغذیه مناسب دانش آموزان

1- حتما وعده صبحانه را مصرف کنند زیرا عدم مصرف صبحانه اثرات منفی بر یادگیری آنان خواهد داشت به خصوص آنکه کارایی آنان در انجام تکالیف ریاضی کاهش پیدا می نماید.

2- حتی المقدور شبها شام را زودتر میل کنند و در ساعت معینی به رختخواب بروند تا صبحها زودتر از خواب بلند شوند و وقت کافی برای مصرف صبحانه را داشته باشند.

3- در وعده صبحانه استفاده از غذاهایی از قبیل نان و پنیر و گردو، نان و کره و مربا، نان و تخم مرغ همراه با یک لیوان شیر و... توصیه می گردد.

4- حتما استفاده از میان وعده فراموش نگردد البته میان وعده هایی مثل میوه های تازه و خشکباری مانند کشمش، خرما، انجیر، پسته، بادام، گردو، توت خشک، نان و پنیر و گردو، نان و تخم مرغ و شیر و کیک، شیر و کلوچه، ساندویچ مرغ و عدسی و... توصیه می گردد.

5- سعی کنند مصرف شکلات، شیرینی، نوشابه های گازدار، ساندویچ سوسیس و کالباس، پفک، چیپس، لواشک، آلوچه، یخمک، پاستیل و... را محدود کنند زیرا استفاده بی رویه از این مواد علاوه بر اینکه باعث مستعد شدن کودک به ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت، چاقی و... می گردد به علت آنکه سیری کاذب و کم اشتهایی در پی دارد جایگزین یک وعده اصلی غذا شده و در نتیجه دانش آموز دچار کمبودهای تغذیه ای و افت یادگیری خواهد شد.

6- سعی کنند از هله هوله هایی مثل کیک و بیسکوییت و شکلات کمتر استفاده کنند زیرا باقی ماندن این مواد روی دندان ها باعث پوسیدگی آنها می گردد لذا پس از مصرف چنین موادی حتما دندانها را خوب بشویند و یا لااقل کمی آب بنوشند.

7- از خرید مواد غذایی که از طریق دوره گردها به فروش می رسد جدا خودداری کنند زیرا موادی که اغلب از طریق این افراد عرضه و توزیع می شوند بسیار آلوده است و اصول بهداشتی در تهیه آن رعایت نشده و گرد و غبار و دود محیط هم اغلب با این مواد غذایی آمیخته می گردد که برای سلامت مضر است.

8- هیچ گاه از افراد غریبه مواد غذایی قبول نکنند زیرا ممکن است آلوده و خطرناک باشند.

9- سعی کنند موادغذایی را به میزان احتیاج خود مصرف کنند و از افراط و تفریط دوری کنند.

10 - قبل از خوردن مواد غذایی حتما دستهای خود را با آب و صابون بشویند.

11- در هنگام خرید موادغذایی به تاریخ فراوری و تاریخ انقضای آن توجه کنند.

نگهداری غذای کودک

هنگامی که مادری خوراندن غذاهای جامد را به فرزندش آغاز می نماید، در تمام طول روز تب و تاب این را دارد که کدام خوراکی ها برای دلبندش دلچسب ترند و در رشد و سلامت او نقش مهم تری دارند. از سویی بازار تبلیغات موادغذایی انواع و اقسام خوراکی های صنعتی را به خانواده ها نشان می دهند که در حقیقت مجموعه ای کهنه از بافت غذایی، طعم دهنده، نگهدارنده و رنگ هستند. تهیه مواد غذایی خوشمزه و اشتها آور در خانه شاید کمی وقت گیر باشد اما حاصل این زحمت یک خوراکی سالم، مقرون به صرفه، مقوی و مغذی خواهد بود. از آنجا که کودک در هر وعده میزان اندکی غذا می خورد تصمیم گرفتیم نحوه تهیه و نگهداری خوراکی های بچه ها 6 ماه تا یک سال را برایتان توضیح دهیم، تا غذایی که آماده نموده اید هدر نرود و دچار فساد میکروبی نگردد.

کودک 6 ماه به بالا یا هنوز دندان ندارد یا اگر داشته باشد نمی تواند مانند آدم بزرگها غذا را خوب بجود. به همین علت شما باید غذای فرزندتان را آنقدر ریز و نرم کنید که احتیاجی به جویدن نداشته باشد. به همین منظور یک وسیله برقی می خواهید که مواد غذایی را خوب خرد یا پورهای کند. این وسایل بسیار متنوعند و می توانید با نیم ساعت صرف وقت یک نوع خویش را برای خودتان پیدا کنید. اگر هم از قبل وسایلی مانند مخلوط کن، غذا ساز یا گوشت کوب برقی را دارید دیگر لازم نیست هزینه زیادی بپردازید.

آشپزخانه را تمیز نگه دارید، قطرات چکیده از غذا را بلافاصله پاک کنید، وسایلی را که کف فروشگاه یا خیابان یا خودرو گذاشته اید روی کابینت یا میز یا هر جایی که با غذا در تماس است، قرار ندهید. قبل و بعد از آشپزی میز یا سطح کابینتی را که بر آن آشپزی می کنید با آب و صابون بشویید. تمامی ظروف مورد استفاده تان را در صورت امکان در ماشین ظرفشویی بشویید.

تخته گوشت و سبزی را در ماشین ظرفشویی با دمای بالا بشویید. برای خرد کردن میوه، سبزی و گوشت از تخته های مجزا بهره ببرید. برای تهیه غذای سالم، مواد اولیه بهداشتی و تازه تهیه کنید. به میزان کافی مواد اولیه تهیه کنید تا در یخچال کیفیت غذایی خود را از دست ندهند. قبل از آغاز به آشپزی دستها و زیر ناخن هایتان را با صابون بشویید. هر غذایی که بیش از 2 ساعت در دمای اتاق مانده را باید دور بریزید.

منبع: آشپزی و تغذیه بچه ها، فاطمه تقدسی نیا، نوید حکمت، چاپ دوم، قم، 1396

منبع: راسخون

به "تغذیه سالم دانش آموزان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه سالم دانش آموزان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید