راهنمای سفر به چابهار ، تنها بندر اقیانوسی ایران

به گزارش وبلاگ پوشه، اگر اهل سفر باشید و هشتگ #برید-به-درک را در فضای مجازی دیده باشید، حتما به سفر به چابهار فکر نموده اید. حال این که چابهار کجاست؟ یا برترین زمان سفر به چابهار چه زمانی است، در مرحله بعدی قرار می گیرد. مهم اولین مرحله است که عکس های زیبا و غروب دل انگیز ساحل درک یا قایق های خفته در سکوت بندر بریس شما را به سفر ترغیب می نماید! در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران با کامل ترین راهنمای سفر به چابهار همراه شما هستیم.

راهنمای سفر به چابهار ، تنها بندر اقیانوسی ایران

سیر تا پیاز سفر به چابهار

خودتان را در ساحل درک، در حال تماشای غروب آفتاب تصور کنید. هوای گرم اما مطبوعی از سمت دریا می وزد و خاطره ای در خیال شما پیاده روی می نماید. به چابهار خوش آمدید؛ شهری در ایران، اما ساکن سرزمین های خیال انگیز! چابهار شهری نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذر کرد.

اگر یکبار فرصت سفر به بندر چابهار به شما دست داده است، غنیمت بدانید و با دل و جان سفر کنید. راهنمای سفر به چابهار با در نظر گرفتن تمام جزئیاتی که برای سفر احتیاج دارید، نوشته شده است، پس با دقت بخوانید و به خاطر بسپارید. شاید در روزهای پاییزی که اتفاقا برترین زمان سفر به چابهار نیز محسوب می شود، بلیطی به دست شما رسید!

چابهار کجاست؟

چابهار نام تنها بندر اقیانوسی ایران در استان سیستان و بلوچستان است. بندری زیبا که از شمال با بمپور، سرباز و راسک، از جنوب با دریای عمان، از شرق با پاکستان و از غرب با بندر جاسک و میناب همسایه و یکی از پر رونق ترین بنادر ایران محسوب می شود. چابهار نه تنها از نظر مالی که از نظر جهانگردی نیز رونق بالایی دارد. اگر قصد سفر به چابهار را دارید، بازدید از بندر جاسک را حتما در برنامه خودتان قرار دهید.

آب و هوای چابهار

آب و هوای چابهار را تا حدودی می توان از نام آن تشخیص داد. این شهر در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است و به آب های آزاد دریای هند راه دارد. بنابراین بادهای موسمی که از سمت دریا می وزد، شهر را تحت تاثیر قرار می دهد.

چابهار در فصل تابستان، خنک و در زمستان گرم ترین بندر جنوب کشور است. هوا تقریبا معتدل و در گرم ترین روزهای سال به 31 درجه می رسد. البته باید شرجی هوا را نیز به این شرایط اضافه کنید. به طور کلی چابهار آب و هوای معتدلی دارد، اما پیشنهاد می کنیم در ماه های خنک سال به این شهر زیبا سفر کنید.

برترین زمان سفر به چابهار

برترین زمان سفر به چابهار یکی دیگر از دغدغه های مسافرانی است که قصد سفر به این مقصد متفاوت را دارند. آب و هوای چابهار در بیشتر ایام سال معتدل است، اما قرارگیری در قسمت جنوب شرقی کشور و همسایگی با دریا، نوع خاصی از آب و هوا را شکل می دهد که شاید برای همه افراد قابل درک نباشد.

از همین رو برترین فصل سفر به چابهار را بهار و پاییز می دانند. البته برترین فصل سفر به چابهار به این معنی نیست که در ایام دیگر نباید به این شهر سفر کرد. خیلی از افراد سفر به چابهار در زمستان را ترجیح می دهند. گرم و شرجی بودن هوای بندر، سفر به چابهار در تابستان را کمتر می نماید. بنابراین اگر این نکته برای شما اهمیت بالایی دارد، پیشنهاد می شود که روزهای گرم سال در منطقه آزاد چابهار آفتابی نشوید!

چگونه به چابهار سفر کنیم؟

با خرید بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و یا ماشین شخصی می توانید سفر به چابهار را تجربه کنید. البته سفر زمینی به چابهار انقدرها هم راحت نیست و با توجه به شهر محل زندگی شما می تواند مسیر طاقت فرسایی باشد. اگر اهل سفرهای نه خیلی گران و نه خیلی ارزان هستید، سفر با قطار به چابهار پیشنهاد خوبی است. البته قطار مستقیم تا چابهار وجود ندارد و ایستگاه قطار بندرعباس نزدیکترین گزینه محسوب می شود.

بنابراین برای سفر به چابهار با قطار ابتدا باید بلیط قطار بندرعباس را بخرید. از بندرعباس با تاکسی و اتوبوس به راحتی می توانید خودتان را به چابهار برسانید. انتخاب نزدیک ترین راه از تهران به چابهار یا هر شهر دیگری، به مبدا سفر شما بستگی دارد. اگر از تهران سفر می کنید، سفر هوایی برترین گزینه خواهد بود.

سفر به چابهار با هواپیما

برترین و سریعترین روش رفتن به چابهار، خرید بلیط هواپیما است. یک بلیط هواپیما به مقصد چابهار بگیرید و در مدت زمان کوتاهی به این شهر بروید. مسیر چابهار به تهران با هواپیما حدود یک ساعت و نیم است. البته قیمت پرواز تهران چابهار به کلاس پروازی، ایرلاین و البته زمان سفر شما بستگی دارد.

سفر به چابهار با قطار

همانطور که گفتیم متاسفانه هیچ قطاری مستقیم از مبدا تهران به چابهار حرکت ندارد، اما یک راه چاره ساده این است که با قطار به بندرعباس رفته و پس از آن با اتوبوس به چابهار بروید. این روش، خیلی منطقی نیست، هرچند ممکن است هزینه های شما کمتر شود، اما به معطلی آن نمی ارزد، بنابراین به فکر خرید بلیط اتوبوس مستقیم از تهران باشید، یا سفر به چابهار با ماشین شخصی و هواپیما را انتخاب کنید.

سفر به چابهار با اتوبوس

ارزانترین و البته دورترین مسیر تهران به چابهار را با سفر اتوبوس تجربه خواهید کرد. هزینه بلیط اتوبوس به چابهار ارزان است، اما به شرطی که تحمل حدود 20 ساعت نشستن در اتوبوس را داشته باشید! البته در طول مسیر توقف هایی برای صرف غذا و یا استفاده از سرویس بهداشتی خواهید داشت. اما باز هم مدت طولانی در مسیر هستید.

سفر به چابهار با ماشین شخصی

سفر با خودرو شخصی، تا حدود زیادی دست شما را در برنامه ریزی سفر باز می گذارد و احتیاج به انعطاف پذیری بالایی دارد. اگر اهل رانندگی های طولانی و متر کردن اتوبان ها هستید، طی کردن مسیر شمال به جنوب کشور، توقف های دلچسب در طول مسیر و در شهرهای مختلف، بخشی از لذت های سفر است که به تجربه آن می ارزد. البته خستگی راه با سفر زمینی به چابهار چندین برابر می شود و می تواند شما را آزرده خاطر کند.

از کدام مسیر می توان با خودرو شخصی به چابهار رفت؟ برای سفر به چابهار با خودرو شخصی باید از مسیر قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان و بم بگذرید و وارد سیستان و بلوچستان شوید، بعد راه چابهار را به پیش بگیرید.

معرفی برترین جاهای تماشای چابهار

مگر جاهای تماشای چابهار چه مجذوب کنندهیت هایی دارد که هر کسی با یک شوق خاصی درباره آن صحبت می نماید؟ شهری در همسایگی دریای عمان که در سالهای گذشته مسافران بیشتری را مشتاق ملاقات نموده است. از تک درخت روستای درک گرفته تا غروب های بریس، جاهای تماشای چابهار شما را شگفت زده خواهد نمود.

1- کوه های مریخی چابهار | مینیاتوری و شگفت انگیز

شاید کوه های مریخی چابهار بیش از هرچیز دیگری نظر شما را به خود جلب کند. علت نام گذاری کوه های مریخی با این نام، به علت فرم های غیرمعمول و مینیاتوری آن ها است. نقاش ماهری به نام طبیعت، میلیون ها سال پیش پهنه ها و چین خوردگی های بلوچستان را به طرز زیبایی شکل داده است.

در 50 کیلومتری شرق چابهار، امتداد این کوه های مریخی و عجیب از دور پیداست. برای تماشا این جاذبه جهانگردی چابهار باید تجهیزات سنگ نوردی و کوه نوردی به همراه داشته و به سمت جاده چابهار گواتر بروید. البته تقریبا این کوه ها را در مسیرهای جاده ای مختلف در سرتاسر چابهار مشاهده خواهید کرد.

2- بندر گواتر | جاذبه ای در نقطه صفر مرزی

آیا دوست دارید در حالی که در آرامش تمام در خاک ایران ایستاده اید، خاک کشور همسایه (پاکستان) نیز در نقطه دید شما باشد؟ به بندر گواتر، جنوب شرقی ترین نقطه ایران بروید. خلیج کوچک گواتر در طول ساحل مکران در کرانه دریای عمان است که تنها نیم ساعت تا پاکستان راه دارد.

3- تالاب لیپار | تالابی به رنگ صورتی

یکی از زیباترین جاذبه های جهانگردی چابهار که با تماشا آن شگفت زده خواهید شد، تالاب لیپار است. تالابی به رنگ صورتی که به واسطه وجود پلانکتون های گیاهی در حاشیه آب های عمان است. اما رنگ صورتی این تالاب تنها جاذبه اینجا نیست.

با سفر به تالاب لیپار چابهار شانس تماشا یکی از زیباترین گونه های زیست محیطی را خواهید داشت. فلامینگو، تیهو و عقاب دشتی و پوشش گیاهی خاص منطقه، از زیبایی های تالاب لیپار است. در این منطقه امکانات جهانگردی رفاهی زیادی نظیر اقامتگاه و سوئیت هایی برای اقامت، رصدخانه برای مشاهده آسمان شب و رستوران های مختلفی وجود دارد.

4- کوه گل افشان | از جاذبه های خاص چابهار

بندر چابهار شگفتی های گوناگونی دارد. یکی از زیباترین جاذبه های تماشای این بندر زیبا، کوه گل افشان است. احتمالا شما هم تصاویر و ویدیو های تپه گل افشان را دیده اید. کوهی آتش فشانی که به جای آتش، گل فوران می نماید.

گل خاکستری رنگی که از این کوه می جوشد، شفابخش بوده و خاصیت درمانی دارد. در جنوب جاده کهیر-زرآباد به روستای تنگ، کوه های معروف گل افشان سیستان بلوچستان واقع شده اند، که البته در حال حاضر فقط یکی از آن ها فعال است.

برای بازدید از این جاذبه تماشای چابهار بهتر است زمانی را انتخاب کنید که فصل بارندگی نباشد که بتوانید راحت تر از کوه بالا بروید. در بالاترین نقطه کوه یک چاله نیم متری وجود دارد که با گل پوشیده شده و در فواصل زمانی چند دقیقه ای، مقداری گل از دهانه چاله خارج می شود. اگر نزدیک چاله باشید، صدای شبیه به شلیک گلوله خواهید شنید.

جالب است بدانید که این گل ها اثرات درمانی داشته و برای درمان بیماری هایی نظیر درد های مفاصل، ستون فقرات، بیماری های عصبی و غیره موثر است. این کوه ها در فاصله 100 کیلومتری بندر چابهار واقع شده اند. به بندر تنگ بروید و سپس سراغ کوه گل افشان را بگیرید.

مردم خونگرم بلوچ با استفاده از گِل هایی که از این گل فشان فوران می نماید، دست سازه هایی را درست می نمایند و به جهانگردان می دهند. حتما پول نقد به همراه داشته باشید و این دست سازه های زیبا را از مردم محلی بخرید.

5- ساحل صخره ای چابهار | ساحلی متفاوت در ایران

اگر عاشق دریا باشید، تماشا ساحل صخره ای چابهار، تجربه متفاوتی برای شما خواهد بود. حاشیه دریای عمان با صخره های کوتاه و بلند ساحلی که در قالب موج های اغلب خروشان دریا مقاومت می نمایند، تماشای تر است. چشم هایتان را ببندید و خودتان را دم غروب، کنار این ساحل تصور کنید.

نسیم خنکی به گرمی صورت شما را نوازش می نماید. صدای برخورد موج و آب های نیلگون با صخره ها، تنها موسیقی محیط است که به گوش می رسد. کسی چه می داند شاید همین نزدیکی ها که شما ایستاده اید، لاک پشت ها و خرچنگ های کوچک نیز مشغول آب تنی باشند.

ساحل صخره ای چابهار، بدون اغراق یکی از زیباترین تماشای های چابهار است که حتما باید به آن سفر کنید. برای رفتن به این جاذبه باید به جاده چابهار، رمین، امتداد خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره ای یا دریا بزرگ بروید.

6- ساحل درک | جایی که باید رفت!

شاید تنها زمانی که از شنیدن این جمله ذوق کنید، زمانی باشد که دست کم یک تصویر از ساحل و روستای زیبای دَرَک سیستان و بلوچستان دیده شود. در این صورت است که با تمام وجود آرزوی رفتن به درک را خواهید داشت. روستای درک از معروف ترین جاذبه های جهانگردی چابهار است که سالانه مسافران زیادی را جذب خود می نماید.

روستایی که خالق تصاویر و منظره های تماشای و شگفت انگیز که شما را مجذوب خود می نماید. از شگفتی های این روستا وجود چاه های آب شیرینی و زلال، آن هم در همسایگی دریای عمان است! در این روستا ساحل صخره ای، ساحل ماسه ای، ساحل شنی و ساحل مرجانی در فاصله های کوتاهی از هم قرار دارند.

طبیعت بکر و زیبای درک، هم آغوشی زیبای دریا و کویر، تپه های ماسه ای، ساحل مرجانی، کوه، جنگل و دریا در کنار هم، یک موقعیت جغرافیایی بی نظیر خلق نموده است که باید حتما قبل از مرگ یکبار آن را ببینید. برای رفتن به این روستا باید از چابهار و کنارک حرکت کنید و راه روستای زرآباد را در پیش بگیرید.

7- فواره بلوچستان | پدیده ای شگفت انگیز در چابهار

فواره بلوچستان بهشتی برای شنا کردن است. یکی از شگفت انگیز ترین و تماشای ترین منظره های که تنها در چابهار خواهید دید. در اثر برخورد آب با صخره ها، فواره زیبایی از آب به وجود می آید. آب با فشار زیاد همانند عروسی سپید پوش اوج می گیرد، به تماشای آفتاب می رود و رقصان به دریا باز می شود.

به جرات می توان گفت یکی از شگفت انگیزترین و تماشای ترین چشم انداز ها در چابهار، فواره بلوچستان است. اتفاقی طبیعی و کم نظیر که در دریا رخ می دهد و تماشای آن می تواند ساعت ها شما را میخکوب کند.

فواره زیبای بلوچستان در اثر برخورد آب دریا با صخره های سنگی به وجود می آید که حفره های موجود در زیر صخره ها، باعث می شوند که آب دریا با فشار زیاد و همانند یک فواره بلند و تماشای از این حفره ها خارج می شود.

8- ساحل بریس | زیباترین ساحل ایران

در سفر به چابهار یکی دیگر از جاهایی که حتما باید بروید، ساحل بریس است. ساحل بریس از زیباترین و البته خطرناک ترین جاذبه های جهانگردی چابهار محسوب می شود! بخشی از سواحل مکران در مجاورت دریای عمان که یک منطقه عالی برای صید انواع ماهی و شاه میگو و البته لنگر انداختن کشتی ها به شمار می رود.

اگر به ساحل بریس رفتید، مراقب صخره های مرجانی باشید، این صخره ها اگرچه زیبا و وسوسه نماینده هستند، اما ممکن است خطرآفرین شوند. برترین زمان بازدید از ساحل بریس غروب خورشید است. زیباترین غروب چابهار را می توانید در این ساحل مشاهده کنید.

رزرو برترین هتل های چابهار

حرف سفر که در میان باشد، آن هم مقصدی مثل چابهار، کمتر کسی دغدغه هتل و محل اقامت دارد. شهری جهانگردی مثل چابهار هتل های زیادی برای اقامت مسافران دارد. اما برترین هتل های چابهار امکانات رفاهی بهتری در اختیار مسافران قرار می دهند و مدت زمان اقامت شما در این شهر را دلپذیرتر می نمایند.

هتل لیپار چابهار، یکی از برترین هتل های 5 ستاره شهر است. علاوه بر این هتل می توانید به سراغ اقامتگاه های بومگردی چابهار بروید. این اقامتگاه ها، فضایی دلنشین داشته و رنگ و بوی محلی به خود گرفته اند. گویی در خانه یکی از محلی ها و بومی های چابهار اقامت دارید. از نظر هزینه هم، اقامتگاه های بومگردی، ارزان تر از هتل های چابهار هستند.

کمپ کردن در چابهار

اگر اهل سفر های تجربه گرا باشید، احتمالا میانه خیلی خوبی با هتل و اقامتگاه ندارید و ترجیح می دهید در دل طبیعت چادر بزنید و کمپ کنید. در چابهار هم این امکان برای شما فراهم است و اگر تجهیزات کمپینگ دارید، می توانید یک تجربه متفاوت در کنار دریای عمان داشته باشید. البته در برخی منطقه ها نظیر بندر گواتر که نقطه صفر مرزی است، به این راحتی ها نمی توان چادر زد و باید با گارد ساحلی حتی برای تردد هم هماهنگ نموده باشید.

پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر، مطلب برترین هتل های چابهار را در مجله جهانگردی فلای تودی مطالعه کنید تا با ویژگی ها و امکانات هر هتل آشنا شوید.

معرفی برترین رستوران های چابهار

بعد از بازدید از اماکن تماشای چابهار باید سراغ غذاهای جنوبی بروید. در چابهار رستوران های زیادی وجود دارد، اما اگر در پی یک تجربه ناب هستید، پیشنهاد می کنیم رستوران های پیشنهادی زیر را برای صرف غذا انتخاب کنید.

1- رستوران بام چابهار

رستوران بام چابهار به مقدار مکان های تماشای چابهار مشهور است. رستورانی باکیفیت که با سرو انواع غذاهای دریایی با طعم ناب جنوبی آماده پذیرایی از شما خواهد بود. وقتی در بندر چابهار هستید، احتیاجی نیست نگران تازگی و کیفیت مواد اولیه باشید، همه چیز تر و تازه است. با رفتن به رستوران بام چابهار می توانید حین شنیدن اجرای موسیقی زنده بندری، از تماشای منظره ها دریا و چشیدن طعم فراموش نشدنی غذاهای جنوبی لذت ببرید.

2- رستوران مکران چابهار

یکی دیگر از رستوران های معروف چابهار که پیشنهاد می کنیم دست کم یک وعده غذایی را در آن مهمان باشید، رستوران مکران است. رستورانی در ساحل زیبای دریای عمان که می توانید چاشنی منظره ها زیبا را به طعم خوش غذایتان اضافه کنید. رستوران مکران بیش از 50 سال سابقه دارد، پس با یک رستوران معمولی سر و کار ندارید.

3- رستوران براسان چابهار

یک رستوران دیگر در یک پلاژ در ساحل دریای عمان که نام آن به معنی برادران است. اگر به چابهار سفر کردید و گذرتان به این رستوران خورد، حتما غذایی به نام (کرایی) در منوی این رستوران را امتحان کنید.

در طرز تهیه این غذا که هم با گوشت و هم با مرغ قابل پخت است، از ادویه های ناب چابهار استفاده می شود که مزه آن را فراموش نخواهید کرد. لازم به ذکر است که اگر اهل غذای دریایی نیستید، رستوران براسان با انواع کباب و خورش های ایرانی منتظر شما است.

معروف ترین غذاهای محلی چابهار

یک نکته مهم که در راهنمای سفر به چابهار باید به آن اشاره کنیم، غذاهای محلی است. هر گوشه ای از ایران، ادویه خاص و دستور پخت غذایی خاص خود را دارد. چابهار نیز با غذاهای محلی، متفاوت و بی نظیرش معروفیت دارد. اگر به یک شهر آن هم در جنوب ایران سفر کنید، اما از غذاهای محلی آن نچشید، بخش مهمی از لذت سفر را از دست داده اید. پیشنهاد می کنیم حتما یکی از غذاهای سنتی چابهار را امتحان کنید.

1- تنورچه

یکی دیگر از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان تنورچه است که یک غذای کبابی با روش خاص محسوب می شود. برای خوردن یک کباب گوشت بی نظیر به تنور احتیاج دارید، غذایی که با پلو یا بدون آن سرو می شود و طعم فوق العاده ای دارد. طعم ادویه های چابهار و هندوستان در این غذا، خوش ترین قست ماجرا است.

2- خوارک خرما

خوراک خرما، یکی از غذاهای محلی چابهار است که در بیشتر شهرهای جنوبی طبخ می شود. این غذا ترکیبی از خرما، نان، برنج و حبوبات بوده که خاصیت زیادی دارد. از غذاهای دیگری که در تهیه آن از خرما استفاده می نمایند می توان از کنک نام برد که نوعی حلوا است و با خرما، کنجد، بادام و پونه درست می شود.

3- کراهی میگو

یکی از غذاهای محلی چابهار با نام کراهی میگو که از معروف ترین غذاهای دریایی به شمار می رود. این غذا ترکیبی از میگو تازه، سبزیجات معطر و ادویه های خاص است؛ غذایی فوق العاده خوشمزه که باید حتما امتحان کنید.

پلو زعفرانی، تخلان، تباهگ و بت ماش نیز از دیگر غذاهای سنتی هستند که در منوی برخی از رستوران های محلی چابهار وجود دارند. بعلاوه خیلی از اقامتگاه های بومگردی چابهار در منوی غذایی خود، این غذاهای محلی را سرو می نمایند.

سوغات چابهار را از دست ندهید

خرید سوغاتی یکی از قسمت های مجذوب کننده هر سفر است. اگر به چابهار سفر نموده اید، خانواده و دوستان منتظر بازگشت شما و گرفتن سوغاتی هایشان هستند. در سفر به این بندر زیبا، گزینه های زیادی برای خرید سوغاتی دارید. برای مثال:

  • میگو و ماهی تازه
  • شیرینی لندو
  • میوه های استوایی
  • ادویه های کمیاب
  • شکلات های خارجی
  • سوزن دوزی
  • حصیربافی
  • آینه دوزی و سکه دوزی
  • چادر بافی و گلیم بافی
  • سفال
  • صدف و معرق صدف و …

معروف ترین مراکز خرید چابهار

در سفر به چابهار حتما سری به مراکز خرید این شهر نیز بزنید. چابهار، منطقه آزاد است و قیمت ها با آنچه در شهر های دیگر می بینید، تفاوت قابل توجهی دارد. حتی اگر اهل خرید هم نباشید، رفتن به بازار های کوچک و بزرگ چابهار خالی از لطف نیست. پاساژهای چابهار شاید مانند مراکز خرید کیش و قشم برای خرید پوشاک مناسب نباشند، اما اگر در پی پتو، پارچه و یا لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت مناسب هستید، حتما سری به مراکز خریدی که در ادامه معرفی شده اند بزنید.

1- بازار پردیس چابهار

یکی از مهمترین بازارهایی که در راهنمای سفر به چابهار باید به آن اشاره کنیم، بازار پردیس چابهار است. این بازار هر سال با استقبال زیادی روبه رو می شود. پوشاک، کیف و کفش از مهمترین اقلامی است که در بازار پردیس خواهید یافت. البته اجناس دیگری نظیر وسایل الکترونیکی، لوازم خانگی و لوازم آرایشی نیز در این بازار پیدا می شود.

آدرس بازار پردیس چابهار:

بلوار امام، به سمت کنارک، 10 کیلومتر بیرون شهر، مقابل پارک چابهار. تلفن: 05435313816

2- بازار فردوس چابهار

یکی دیگر از مراکز خرید چابهار بازار فردوس است که اولین مرکز خرید مدرن چابهار محسوب می شود. در این بازار تقریبا به هر نوع اقلامی که مد نظر شما باشد، دسترسی خواهید داشت. انواع پارچه، کیف و کفش و بعلاوه لوازم آشپزخانه از قبیل انواع ظرف ها، تنقلات، خوراکی، ابزار و لوازم آرایشی در این بازار ارائه می شود.

آدرس مرکز خرید فردوس چابهار:

جنب اداره منطقه آزاد چابهار. تلفن: 05435312500

از دیگر مراکز خرید معروف چابهار عبارتند از:

3- مجتمع تجاری صالحیار چابهار

بلوار امام، به طرفِ کنارک، 10 کیلومتری شهر چابهار، مقابل مرکز خرید فردوس. تلفن: 05435312727

4- بازار صدف چابهار

بلوار ریگی، منطقه آزاد تجاری چابهار. تلفن: 05435313500

5- بازار تیس چابهار

بلوار امام، مسیر کنارک، 10 کیلومتری بیرون شهر. تلفن: 054353133100

6- دکه بازار چابهار

بلوار امام، خیابان فردوسی، پس از پاساژ دوست خواه.

7- بازار زن ها (مادر بزرگ ها) در چابهار

بلوک بازار یا بازار مادر بزرگ ها، بلوار امام، خیابان فردوسی.

معروف ترین جشنواره های چابهار

شاید برای شما جالب باشد که بدانید شهر چابهار نیز همانند کشورهای جهانگردی دنیا، جشنواره های زیادی در طول سال دارد که خود بخشی از جاذبه های جهانگردی چابهار محسوب می شود. این جشنواره ها به منظور آشنایی بیشتر مردم با فرهنگ مردمان سیستان و بلوچستان است.

جشنواره جهانگردی مونسون چابهار

جشنواره جهانگردی مونسون از 24 تا 29 مرداد ماه برگزار شده و فرصتی ویژه برای آشنایی با فرهنگ سیستان و بلوچستان است. جشنوراه ای که با موسیقی بلوچی، غذاهای خوش طعم و صنایع دستی ویژه از مهمانان و مسافران پذیرایی می نماید.

جشنواره شب های فرهنگی و جهانگردی

یکی دیگر از جشنواره های چابهار، شب های فرهنگی و جهانگردی است که به طور معمول در 15 تا 24 آذر ماه برگزار می شود. جشنواره ای با برنامه های مفرح، با هدف آشنایی جهانگردان با فرهنگ منطقه و عرضه دستاوردهای مردم بومی و محلی. لازم به ذکر است جشنواره موج سواری چابهار و جشنواره آیین های نوروزی از دیگر رویدادهای این شهر زیبای جهانگردی هستند.

اگر در چابهار بودید و خبری از مراسم عروسی مردمان بومی به گوش شما رسید، پیشنهاد می کنیم که حتما خودتان را مهمان این مراسم کنید. مراسم عروسی در چابهار 8 مرحله دارد. گِندونِن، هِبَرجنی، بربند مال، جُل بندی، حِنا دوزوکی، حِنا راستکی، سرآپی یا سرآب و مشاطه، شب یکجایی. اگر شانس آن را داشته باشید که در یک عروسی محلی چابهار شرکت کنید و یکی از محلی ها، آداب این عروسی را برای شما توضیح دهد، بدون اغراق خوش شانس ترین جهانگرد خواهید بود.

هزینه های سفر به چابهار

به طور حتم تماشا عکس های جاذبه های جهانگردی چابهار و خواندن مطلب تا به اینجا، هوش از سر شما برده است و کمتر به هزینه سفر به چابهار فکر نموده اید. هزینه سفر به چابهار هر چقدر هم که باشد به لذت تجربه این زیبایی ها می ارزد. اما به هر حال داشتن اطلاعات نسبی از هزینه های سفر به نفع شما است. هزینه های سفر به چابهار شامل چند بخش است:

هزینه بلیط هواپیما چابهار

بدون شک سفر هوایی برترین گزینه برای سفر به چابهار محسوب می شود. قیمت بلیط هواپیما چابهار نیز با توجه به زمان سفر، ایرلاین انتخابی و …. متغیر خواهد بود. اگر در فصل زمستان و تعطیلات نوروز به چابهار سفر کنید، قیمت بلیط هواپیما نسبت به فصل های دیگر گرانتر است، چراکه هم آب و هوا ایده آل می شود و هم جهانگردان زیادی در این زمان راهی این شهر می شوند.

هزینه حمل و نقل در چابهار

اگر با قطار به بندر عباس سفر نموده باشید، باید هزینه بلیط اتوبوس به چابهار را جدا بپردازید. بعلاوه در شهر نیز برای جابه جایی بین جاذبه های جهانگردی باید از تاکسی و یا تورهای گشت بهره ببرید که بسته به مقصد شما، هزینه های متغیری دارند.

هزینه اقامت در هتل های چابهار

برای رزرو هتل در چابهار، از بین هتل های پنج ستاره، چهار و سه ستاره و یا اقامتگاه های بومگردی، حق انتخاب دارید. حتی می توانید چادر بزنید و هزینه ای برای اقامت پرداخت نکنید!

هزینه بازدید از جاذبه های جهانگردی چابهار

بازدید از بیشتر جاذبه های جهانگردی چابهار رایگان است. مگر این که بخواهید تفریحات ساحلی، سافاری یا شتر سواری تجربه کنید که باید هزینه آنها را پرداخت کنید.

غذا و نوشیدنی در رستوران های چابهار

رستوران های چابهار و به طور کلی غذا در این شهر گران نیست. می توانید در معروف ترین رستوران های چابهار با قیمت مناسب غذا بخورید. پیشنهاد می کنیم حتما میوه های این شهر مانند موز و هندوانه را نیز امتحان کنید.

هزینه خرید و سوغاتی در چابهارهمانطور که گفتیم می توانید لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی برقی را را از برترین مراکز خرید چابهار با قیمت مناسب تهیه کنید. بعلاوه از خرید صنایع دستی چابهار به ویژه سوزن دوزی های سیستان و بلوچستان غافل نشوید.

سفر به چابهار، متفاوت ترین مقصد ایران

در این مطلب با راهنمای سفر به چابهار همراه شما بودیم، سعی کردیم که همه نکات مهم از برترین زمان سفر تا غذا های محلی، برترین رستوران ها تا اماکن تماشای چابهار و نکات مهم سفر را به شما یادآوری کنیم. اگر به چابهار سفر ننموده اید، مطمئن باشید، که یکی از برترین مقاصد سفر های داخلی در انتظار شما است. شهری با جاذبه های تماشای شگفت انگیز که برخی از آن ها را در هیچ نقطه دیگری از ایران نخواهید یافت. شهری که جهانگرد های داخلی و خارجی را شگفت زده می نماید.

اگر به چابهار سفر کردید، از خاطرات خود برای ما بنویسید. آیا سفر به چابهار با خودرو شخصی را پیشنهاد می کنید؟

سوالات متداول درباره سفر به چابهار

برترین روش رفتن به چابهار چیست؟

برترین و کوتاه ترین روش رفتن به چابهار سفر هوایی است.

معروفترین مراکز خرید چابهار کجاست؟

بازار پردیس، فردوس، مجتمع تجاری صالیحار، صدف، بازار تیس، دکه بازار و بازار زن ها از مراکز خرید معروف در چابهار هستند.

معروفترین جشنواره های چابهار کدامند؟

جشنواره جهانگردی مونسون، جشنواره شب های فرهنگی، جشنواره موج سواری و جشنواره آیین های نوروزی از معروفترین جشنواره های چابهار هستند.

سوغاتی های چابهار چیست؟

از سوغاتی های چابهار می توان به ماهی و میگو تازه، ادویه های کمیاب، گلیم، حصیربافی، سوزن دوزی و… اشاره نمود.

منبع: فلای تودی

به "راهنمای سفر به چابهار ، تنها بندر اقیانوسی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به چابهار ، تنها بندر اقیانوسی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید