7 قاتل خلاقیت در بچه ها شما

به گزارش وبلاگ پوشه، بچه ها ذاتاً خلاق به جهان می آیند و راه های مختلفی برای بروز خلاقیت در بچه ها وجود دارد، اما متأسفانه بعضی اشتباهات والدین در ارتباط با بچه ها، خلاقیت آن ها را کور می نماید.

7 قاتل خلاقیت در بچه ها شما

بازی یکی از مهم ترین جنبه های زندگی کودک است، زیرا آن ها از این طریق می آموزند که چگونه فکر نمایند و تعامل اجتماعی داشته باشند.

بچه ها در بازی خلاقیت و استعداد های خود را شکوفا می نمایند و این امر می تواند ازنظر اجتماعی، عاطفی، فکری و حتی جسمی به رشد کودک یاری کند.

بازی برای بچه ها مزایای دیگری از قبیل یادگیری مهارت های حرکتی، نحوه حل تعارضات و همچنین بروز خلاقیت و تخیلات را به همراه دارد، اما گاهی اوقات دخالت غیرضروری والدین در هنگام بازی کردن بچه ها و همچنین بعضی اشتباهات دیگر از جانب والدین باعث می گردد تا استعداد و خلاقیت در بچه ها کور گردد. در ادامه به هفت مورد رفتاری که باعث نابودی خلاقیت در بچه ها می گردد، اشاره نموده ایم، با ما همراه باشید:

بعضی والدین هنگام بازی فرزندشان ترس هایی دارند که باید آن ها را کنار بگذارند، زیرا این ترس ها درواقع می تواند مانع از این گردد که کودک چیز های جدیدی را امتحان کند.

فرض کنید کودک در حال نقاشی کشیدن است و مادر یا پدر مدام به او تذکر می دهد مواظب باش، مداد رو نکنی توی چشمت. درحالی که به جای این هشدارها، والدین می توانند با مراقبت از کودک او را تشویق به کشیدن نقاشی و ایده پردازی نمایند.

تشویق کردن کودک در هنگام بازی باعث افزایش اعتمادبه نفس، خلاقیت و استعداد او می گردد. سعی کنید از نگرانی در خصوص هر کار کوچکی که بچه ها انجام می دهند، خودداری کنید. البته رعایت موارد ایمنی امری حیاتی است و این نشان می دهد که شما نگران سلامتی فرزند خود هستید، اما این نگرانی ها باید تعادل داشته باشد.

در غیر این صورت، اگرچه کودکتان را ازلحاظ سلامت جسمی مصون نگه می دارید، اما ممکن است با نگرانی های بیش ازاندازه جلوی پیشرفت و استعداد او را گرفته و ازنظر روحی به او ضربه بزنید.

تحقیقات علمی نشان داده است که پاداش مانع خلاقیت و کنجکاوی در بچه ها می گردد. با دادن پاداش برای یک رفتار یا انجام کاری، کودک سعی می نماید کار مدنظر والدین را انجام دهد تا تنها پاداش را بگیرد. درواقع، جوایز و پاداش ها لذت ذاتی فعالیت های خلاقانه را از بین می برند.

قرار دادن بچه ها در یک موقعیت بردوباخت، باعث عدم پیشرفت و از بین رفتن خلاقیت و استعداد در بچه ها می گردد. رقابت سخت است و همواره دو رو دارد؛ یک رو موفقیت است و یک روی دیگر باخت. در این میان یکی می برد و یکی می بازد.

کودکی که می خواست برنده باشد با باخت روبرو می گردد که این امر باعث می گردد کودک باور به توانمندی و انگیزه اش برای ادامه کار را از دست بدهد و دیگر به دنبال موفقیت های رضایت بخش نباشد. از طرف دیگر، تشویق به رقابت جویی در کودک باعث استرس، اضطراب و پرخاشگری می گردد.

اصرار والدین برای بهتر شدن، ممتاز شدن و... همواره نتیجه دلخواه آن ها را برآورده نمی نماید. انتظارات زیاد معمولاً بچه ها را تحت فشار قرار می دهد تا طبق دستورالعمل های دقیقاً معین شده عمل نمایند و خلاقیت، اکتشاف و نوآوری از خود بروز ندهند.

همچنین هنگامی که انتظارات والدین از کودک با علایق، استعداد ها و گرایش های آن ها مطابقت نداشته باشد، توقعات می تواند ضربه ای جبران ناپذیر به رشد و استعداد کودک وارد کند. القای تو باید بهترین باشی به هر شکل و با هر رفتاری، کودک را وادار می نماید تا برخلاف میل باطنی برای رسیدن به این خواسته کوشش کند.

این مسئله باعث می گردد تا همواره یک اضطرابی همراه کودک باشد که انتظاراتی فراتر از توانایی های او وجود دارد؛ حال اگر کودک نتواند این شایستگی را در عمل نشان دهد، دچار ناکامی، درماندگی، استرس و اضطراب می گردد که این امر مانع شادمانی، شکوفایی استعداد و خلاقیت در کودک خواهد شد؛ بنابراین انتظار والدین باید با سن، توانایی، سطح رشد جسمی و فکری کودک متناسب باشد و باید توجه داشت که این توانایی ها در بچه ها با یکدیگر مشابه نیست.

بازی یک فرایند خلاقانه قابل ملاحظه ای است که سلامت عاطفی، تخیل، حل مسئله و تفکر کودک را تقویت می نماید. وقتی کودک در بازی سناریو های مختلفی را اختراع می نماید، اعتمادبه نفس او افزایش می یابد. این درحالی که است که در بازی های موبایلی، آنچه بچه ها روی صفحه می بینند فقط نمایانگر چیز هایی در دنیای واقعی است.

نماد های صفحه قادر نیستند به اندازه تعاملات آن ها با افراد و چیز های دنیای واقعی تجربه کاملی را برای بچه ها فراهم نمایند. علاوه بر این، بازی و نحوه انجام آن قبلاً توسط برنامه نویس تجویزشده است. کاری که بچه ها در بازی های موبایلی انجام می دهند، بازی کردن طبق قوانین و طراحی شخص دیگری است.

در بازی موبایلی کودک حتی اگر بخواهد هم نمی تواند ایده و خلاقیتی از خود نشان دهد؛ درنتیجه استعداد و خلاقیت بچه ها هیچ گاه بروز پیدا نمی نماید؛ بنابراین به جای سرگرم کردن بچه ها با تبلت و موبایل، کوشش کنید تا بچه ها بتوانند با انجام بازی های غیر موبایلی، تجربیات متنوعی کسب نمایند.

آنچه والدین باید بدانند این است که اسباب بازی های بیش ازحد باعث افزایش خلاقیت در بچه ها نمی گردد. به گفته کارشناسان، تعداد زیاد اسباب بازی حواس بچه ها را پرت نموده و تمرکز آن ها را کاهش می دهد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که بازی با تعداد زیادی اسباب بازی می تواند بر سطح تمرکز بچه ها تأثیر بگذارد و حتی خلاقیت، مهارت های زندگی، تعاملات اجتماعی، تخیل، سلامت روان و روحیه کار تیمی را مختل کند.

به عنوان یک قاعده می توانید چند اسباب بازی انتخابی به کودک خود بدهید که به عنوان یک وسیله یاریی برای احتیاج های مختلف رشد او عمل کند. آن ها می تواند اسباب بازی هایی مثل پازل، بلوک های خانه سازی، شن بازی، نقاشی و... باشند که تخیل، خلاقیت، فعالیت های بدنی، مهارت های حل مسئله و ... را در بچه ها تحریک می نمایند.

بچه ها به طورمعمول هنگام نقاشی کشیدن آنچه را در ذهن خوددارند، ترسیم می نمایند. پیاژه اعتقاد داشت نقاشی بچه ها فعالیتی بین بازی و تصویر است که کودک به وسیله آن دنیای واقعی را بازنمایی می نماید. در حقیقت بچه ها آنچه در ذهن خوددارند را پردازش نموده و سپس به شیوه خود ترسیم می نمایند.

کتاب هایی وجود دارند که کودک باید یک شکل را از روی شکل رنگ شده آن رنگ آمیزی کند یا از روی شکل دیگری، شکل ناقصی را تکمیل کند؛ این گونه کتاب ها نه تن ها مفید نیستند بلکه روح خلاقیت و استعداد هنری را در بچه ها از بین می برد؛ بنابراین والدین برای افزایش قوای تخیل در کودک باید او را هدایت نمایند و با دادن ایده به کودک، او را به ایده پردازی تشویق نمایند.

منبع:برترین ها

منبع: فرادید

به "7 قاتل خلاقیت در بچه ها شما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 قاتل خلاقیت در بچه ها شما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید