رستاژن دارو در جهت فراوری داروهای فناورانه

به گزارش وبلاگ پوشه، بازار دارو با توجه به تحریم هایی که در سال های اخیر تشدید شده، بازار نابسامانی است. بسیاری از داروهایی که صرفا وارداتی بوده اند، به همین دلیل از دسترس بیماران خارج شده اند.

رستاژن دارو در جهت فراوری داروهای فناورانه

اما بعضی شرکت های دارویی مانند رستاژن دارو کوشش نموده اند با یاری نیروهای توانمند جوان و مستعد از بین دانشجویان و تازه فارغ التحصیلان و با رهبری اساتید داروسازی داخلی این قبیل داروهای وارداتی را در کشور فراوری نمایند.

به این ترتیب هم احتیاج داخل کشور به این داروها را تأمین نمایند و هم از خروج سالانه میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می نمایند.

سپیده کریمی افشار، مدیرعامل شرکت دانش بنیان رستاژن دارو، داروساز است و در رشته داروسازی صنعتی از دانشگاه علوم پزشکی تهران فارغ التحصیل شده است و حدود دو سالی است که در سمت مدیرعامل این شرکت فعالیت می نماید. اما سابقه شرکت رستاژن دارو به سال 92 بر می گردد؛ زمانی که جمعی از استادان و دانشجویان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آن را در راستای موضوع دانشگاه های نسل سوم یعنی در راستا ارتباط صنعت و دانشگاه تأسیس کردند. دکتر فرید دُرکوش، رئیس هیأت مدیره این شرکت است که از ابتدا در کنار آموزش دانشگاهی، در حوزه صنعت بسیار فعال بوده اند. ایشان در حال حاضر استاد تمام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و و رئیس دفتر پتنت (حق نشر) دانشگاه علوم پزشکی تهران هستند. رستاژن دو سال بعد از شروع فعالیت از سال 94 به عنوان شرکت دانش بنیان شناخته شد و برای اولین بار فرآورده تیکوپلانین را به شکل لیوفیلیزه در ایران فراوری کرد. پس از آن تا انتها سال گذشته این شرکت پیروز به اخذ پروانه فراوری 7 فراورده دارویی دیگر شده است.

فراوری داروهای بخش مراقبت ویژه

تمرکز فعلی فعالیت شرکت رستاژن، فراوری فرآورده های حوزه مراقبت های ویژه است که تا به امروز برایش فراورینماینده ای وجود نداشته و رستاژن اولین و تنها فراوری نماینده آنهاست یا فراوریات آن برای تأمین احتیاج بازار داخلی کافی نبوده است. بعضی از محصولات دارویی فراوریشده در این شرکت در اورژانس قلب و عروق، اورژانس مغز و اعصاب و تشنج های حادی که به وجود می آید و نیز در عفونت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

تیمی جوان با ارتباط خوب صنعت و دانشگاه

یکی از امتیازهایی که رستاژن دارو از آن بهره می برد ارتباط بسیار خوب صنعت و دانشگاه است که در دل این شرکت به خوبی برقرار شده و برای جوانان مستعد و با انگیزه فرصت حضور و رشد در صنعت داروسازی را محقق نموده است . به گفته مدیرعامل این شرکت حضور تیم متخصص، جوان، باانگیزه و پرکوشش پیروزیت شرکت را دوچندان نموده است. 30 درصد پرسنل این شرکت دارای تحصیلات در زمینه دارو (داروسازی و شیمی) هستند که نیمی از آن ها دارای مدرک دکتری تخصصی (PhD) بوده و به جرات می توان این موضوع را وجه ممیزه رستاژن دانست. کریمی افشار می گوید: شرکت ما کارخانه ای را در پارک علم و فناوری پردیس در حال احداث دارد که امیدواریم سال 1400 را با اخذ پروانه فراوری در این کارخانه به انتها برسانیم. دکتر دُرکوش از همان ابتدا کوشش داشت با جذب دانشجویان خود به سمت صنعت، ایده های آنها را تجاری سازی کند.

فعالیت در حوزه مکمل های دارویی

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اشاره می نماید: در حوزه فراوری مکمل ها هم از فرآورده هایی که احتیاج به دانش فنی دارند، ورود نموده ایم. اواخر سال گذشته بود که اولین پروانه فراوری مکمل را برای گروهی از مکمل های آهن با سامانه پوششی خاص اخذ نموده ایم که هم مزه بد آهن در دهان احساس نگردد و هم جذب بهتر و عوارض گوارشی کمتری داشته باشد. امیدواریم این مکمل از خرداد ماه امسال وارد بازار گردد. مکمل آهن در همه گروه های سنی از کودک گرفته تا بزرگسال که دچار فقر آهن یا آنمی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. این مکمل آهن در انواع اشکال دارویی قطره، شربت و کپسول در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

داروسازی نوین با رستا 4.0

رستاژن نخستین شرکت داروسازی کشور است که واحدی مستقل را به پژوهش و آنالیز انقلاب صنعتی چهارم و تاثیرات آن بر صنعت داروسازی اختصاص داده است. این واحد تحت عنوان RASTA 4.0 در ماه های انتهای سال 1399 شروع به کار کرد.

انقلاب صنعتی چهارم بیان نماینده یک تغییر اساسی در نحوه زندگی ، کار و روابط این دو با یکدیگر است. به عبارت دیگر، فصل جدیدی در توسعه انسانی است که با پیشرفت های خارق العاده تکنولوژی متناسب با انقلاب های اول، دوم و سوم صنعتی امکان پذیر می گردد.

این پیشرفت ها دنیای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی را به گونه ای با هم ادغام می نماید که هم امیدوارنماینده و هم مخاطره آمیز است. سرعت، گستردگی و عمق این انقلاب ما را مجبور می نماید تا در خصوص چگونگی توسعه کشورها، چگونگی ارزش آفرینی سازمان ها و حتی تعریف انسانیت، تجدید نظر کنیم.

انقلاب صنعتی چهارم چیزی فراتر از تغییر فناوری محور است. در واقع فرصتی است که به همه، از جمله رهبران، سیاست گذاران و افرادی از همه گروه های درآمدی و ملیتی، یاری می نماید تا فناوری های همگرا را به منظور ایجاد آینده ای فراگیر و انسان محور به کار گیرند.

برنامه آینده شرکت؛ فراوری داروی ضدسرطان

یکی از اصلی ترین اهداف رستاژن، فراوری آن دسته از فرآورده های خاص دارویی است که در خارج از کشور فراوری می گردد اما در داخل فقط در حد مقاله باقی مانده اند و فرصت فراوری پیدا ننموده اند. رسالت این شرکت، تأمین و فراوری فرآورده های دارویی خاص و پیشرفته به ویژه در حوزه درمان سرطان (داروهای شیمیایی و داروهای برپایه زیست فناوری) است تا ایده ها را تجاری سازی نمایند.

مدیر عامل رستاژن دارو با اشاره به این که خط فراوری این داروهای ضدسرطان تا آخر سال تکمیل خواهد شد، می افزاید: کار تحقیقاتی فراوری این داروها اجرا شده و آماده فراوری است. در حال حاضر فقط یکی دو شرکت در حوزه فراوری داروهای ضدسرطان مشغول کار هستند که به دلیل دانش فنی و مکان خاصی که باید برای این کار فراهم باشد، شرکت های دیگر خیلی به سراغ آن نمی فرایند. یکی دیگر از فعالیت های اصلی این شرکت کار روی سیستم های دارورسانی نوین است که فرآورده های دارویی را هدفمند به سمت محل اثر می رساند تا اثربخشی بیشتر و عوارض کمتری داشته باشند.

به گفته کریمی افشار، داروهای فعلی فراوری شده بیش از دو میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد نموده است. داروهایی که از ابتدای سال 1401 قرار است در کارخانه رستاژن واقع در پارک علم و فناوری پردیس فراوری گردد، سالیانه بین 10 تا 15 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد خواهد نمود که این مبلغ در طی 5 سال به 50 میلیون دلار می رسد.

ندا اظهری - نشان ایرانی 2 / روزنامه وبلاگ پوشه

منبع: جام جم آنلاین

به "رستاژن دارو در جهت فراوری داروهای فناورانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رستاژن دارو در جهت فراوری داروهای فناورانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید