خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با جاذبه های تفریحی جزیره کیش

به گزارش وبلاگ پوشه، جزیره کیش در دهه های اخیر یکه تاز جذب جهانگرد در پهنه های نیلگون خلیج فارس بوده و تور کیش به یکی محبوب ترین تورهای جهانگردی تبدیل شده است. آنچه جزیره کیش را از سایر جزایر زیبای خلیج فارس متمایز می نماید، جاذبه های تفریحی بی شمار این جزیره است. در این مقاله شما را با تفریحات جزیره کیش آشنا می شویم.

خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با جاذبه های تفریحی جزیره کیش

مقالات مرتبط:

فلای برد در جزیره کیش

فلای بورد (Flyboard) وسیله ای است که با اتصال به یک جت اسکی شخص را روی هوا معلق نگه می دارد و با پمپاژ و فشار آب به او اجازه مانور دادن و انجام حرکات نمایشی می دهد. این وسیله ابتدا در مسابقات دنیای جت اسکی در چین در سال 2011 معرفی گردید و به طور رسمی از ماه می سال 2012 در دسترس عموم نهاده شد.

با این وسیله ورزشی تفریحی-آبی می توان در بالای سطح آب تا ارتفاع 12 متر آزادانه پرواز کرد و با شیرجه به داخل آب و بیرون آمدن نمایش های مجذوب نماینده و چشمگیری را خلق کرد.

شبیه ساز پرواز (Flight Simulator) در جزیره کیش

علاوه بر پروازهای تفریحی شما می توانید مهارت های خلبانی خود را نیز امتحان کنید. فلای دامون کیش اولین مرکز تخصصی شبیه سازهای پروازی در سطح کشور است که از نیروهای متخصص و چهار مدل شبیه ساز پروازی با آخرین تکنولوژی های روز دنیا به توضیح ذیل بهره می گیرد:

  • 1. شبیه ساز پروازی ایرباس 320 - Airbus320
  • 2. شبیه ساز پروازی بوئینگ 737 - Boeing 737
  • 3. شبیه ساز پروازی هواپیمای دو موتوره
  • 4. شبیه ساز پروازی با امکان حرکت (Motion) هواپیمای Mooney

اجاره جت اسکی در کیش

با مراجعه به یکی از کلوپ های غواصی و دریایی جزیره کیش می توانید جت اسکی اجاره و ساعات لذت بخشی را با این وسیله تجربه کنید.

پیش از اجاره جت اسکی موارد ذیل را به خاطر بسپارید:

  • 1. به هر خانواده یا گروه بیش از یک دستگاه جت اسکی واگذار نمی گردد.
  • 2. افراد سنگین وزن باید به تنهایی جت سواری نمایند.
  • 3. مطالعه دقیق و تکمیل فرم قرارداد اجاره جت اسکی ارائه شده از طرف کلوب.
  • 4. توجه خاص به آموزش های مربی جت اسکی و انجام و رعایت کامل آموزش های داده شده.
  • 5. جت اسکی را فقط در محدوده و سرعت های تعیین شده از طریق کلوپ راهنمایی و از وارد شدن به محدوده دیگر کلوپ ها و شناورها جدا خودداری کنید.
  • 6. عدم اجرای هرگونه مانور آکروباتیک و خطرناک از جمله دور درجا زدن.
  • 7. رعایت فاصله 100 متری با هرگونه شناور و اسکله و مانع برای جلوگیری از بروز حادثه.
  • 8. هنگام دور شدن و نیز نزدیک شدن به ساحل و بعلاوه دور زدن از سرعت خود بکاهید. دور زدن با سرعت زیاد باعث می گردد سرنشین همراه تعادل خود را از دست داده و زودتر از چرخش جت اسکی شما را به داخل آب بکشد و جت را واژگون کند.
  • 9. هنگام چپ و واژگون شدن جت اسکی دست خود را از دسته فرمان جدا نموده اجازه دهید تا جت اسکی به صورت اتوماتیک به حالت اولیه بازگردد. سپس از قسمت پشت جت اسکی سوار شوید، در صورت رها نکردن دسته فرمان جت اسکی باعث وارد شدن آب به داخل موتور جت اسکی می گردد.
  • 10. در صورت مشاهده ناگهانی هرگونه شناور یا مانعی برای جلوگیری از تصادف کافی است ضمن برداشتن دست خود از روی گاز فرمان جت اسکی را کاملا به یک سمت بچرخانید. هرگز اهرم گاز را با ترمز اشتباه نگیرید که در صورت انجام این اشتباه نه تنها ترمز نمی کنید، بلکه جت خود را با تمام قدرت به شناور مقابل خود می کوبید و باعث بروز حادثه بسیار ناگوار می شوید.
  • 11. در صورت مشاهد شناوری در حرکت مقابل خود از عبور از مقابل آن خودداری نموده و همواره از قسمت پشت آن عبور کنید.

پیست کارتینگ کیش

کارتینگ ورزش مفرح و هیجان انگیز و پایه ورزش اتومبیل رانی حرفه ای است. پیست کارتینگ کیش به طول 800 متر یکی از بزرگ ترین پیست های خاورمیانه و نخستین پیست کارتینگ در ایران است و موتورهای چهار چرخ ATV و ماشین های کنترل از راه دور هم در آن مجموعه وجود دارد. حداقل سن برای استفاده از کارتینگ 10 سال و حداقل قد 140 سانتی متر است و حضور والدین برای استفاده نمایندگان زیر 16 سال الزامی است

کیبل اسکی در کیش

بزرگ ترین کیبل اسکی دنیا و نخستین سایت اسکی روی آب خاورمیانه در جزیره کیش واقع شده است. کیبل اسکی کیش به طول 860 و عرض 160 متر با پنج برج در آب های نیلگون خلیج فارس نصب شده و با سرعت 28 تا 62 کیلومتر در ساعت، امکان سرویس دهی به 12 نفر را به طور هم زمان دارد.

پیست اسکیت روی یخ آیس رینک دامون در جزیره کیش

پیست اسکیت روی یخ آیس رینک دامون واقع در مرکز خرید دامون جزیره کیش است. آیس رینک دامون در حال حاضر تنها پیست اسکیت روی یخ در جزیره کیش بوده و دومین سالن اسکیت روی یخ در ایران پس از انقلاب به شمار میرود. این پیست که با مساحت بیش از 200 مترمربع در سالنی به وسعت 450 مترمربع در طبقه دوم مرکز خرید دامون در جزیره کیش واقع شده که به علت موقعیت خاص جغرافیایی و دید مستقیم به دریا از داخل پیست در طول روز، بدون شک یکی از منحصربه فردترین پیست های اسکیت روی یخ در دنیا به شمار می رود.

اسکوتر برقی در جزیره کیش

اسکوترهای برقی همان دوچرخه یا موتورهای کوچک برقی هستند که می توانید با آن در جاده مخصوص دوچرخه سواری به دیدن زیبایی های جزیره کیش بروید و اوقات خوشی را تجربه کنید. نیروی محرکه اسکوترها از باطری تأمین شده و چنانچه کامل شارژ شده باشند تا یک ساعت یا بیشتر می توانید با آن ها به گشت و گذار بپردازید. نحوه استفاده از اسکوترهای برقی ساده است: کافی است گاز و ترمز را امتحان کنید.

ورزش های دریایی در کیش

یکی از امتیازهای جزیره کیش، سواحل زیبا و آرام آن است و تقریبا همه نقاط آن در سراسر جزیره برای شنا و انواع ورزش های دریایی مساعد است.

در سال های اخیر برای استفاده هرچه بهتر از این موقعیت طبیعی، تمهیدات جدی اندیشیده شده است.

وجود سوابق طولانی و تاریخی مردم این دیار در صید مروارید و ارج و منزلت دریا و دریانوردی در فرهنگ مردم خطه جنوب ایران در کنار موقعیت مساعد طبیعت و دریا در کیش موجب شده است که برنامه توسعه ورزش های دریایی با سرعتی به مراتب بیش از آنچه انتظار می رفت مورد استقبال واقع گردد و با موفقیت به مرحله اجرا درآید.

هم اکنون در کیش علاوه بر امکانات پراکنده در سراسر سواحل جزیره، دو مجموعه کامل با انواع تجهیزات و وسایل پیشرفته برای تفریح و ورزش های دریایی در اختیار علاقه مندان واقع شده است.

مجتمع تفریحات دریایی جزیره کیش

مجتمع ورزش های دریایی کیش بزرگ ترین، مجهزترین و مدرن ترین مجموعه تفریحی و ورزش های دریایی کشور است. این مجموعه زیبا با ساحل ماسه ای بسیار تمیز و شیب مناسب، در مرکز سواحل تفریحی قسمت شرقی کیش که از نواحی پرتردد و مجاور هتل ها و بازارهای کیش است، واقع شده و از این لحاظ امکان دستیابی به وسایل و امکانات ورزشی دریایی برای گردشگران در دسترس تر است. این مجموعه با آخرین فناوری و استانداردهای روز دنیا طراحی شده و در تمامی طول سال قابل استفاده است.

باشگاه ورزشی کرانه در جزیره کیش

مجموعه استخر سرپوشیده کرانه در شمال جزیره (غرب اسکله تفریحی و بندرگاه کیش) واقع شده است. این مجموعه شامل استخر، سونای بخار، سونای خشک، جکوزی، استخرهای آب سرد و آب گرم و سالن مجهز به دستگاه های متنوع بدن سازی است. مجموعه ورزشی کرانه در کنار ساحل واقع شده است و دارای منظره بسیار زیبایی به سوی خلیج فارس است.

اسکله تفریحی جزیره کیش

اسکله تفریحی مجموعه ای است که امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت چهارنفر)، قایق های ماهیگیری، قایق های پارویی، سه چرخه های آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه ای که گردشگران از آن برای دیدنی دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می نمایند. مجموعه اسکله تفریحی که در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر نهاده شده است، مورد استقبال چشم گیر گردشگران و خانواده ها قرار می گیرد.

باشگاه ورزش های دریایی کیش

باشگاه ورزش های دریایی در شمال شرقی جزیره واقع شده است. این باشگاه یکی از مجهزترین باشگاه های دریایی در سطح منطقه است. در این باشگاه امکانات کافی برای آموزش ورزش های دریایی و برپایی مسابقات وجود دارد. گروهی از مربیان کارآزموده که دارای گواهینامه بین المللی هستند در این باشگاه به آموزش علاقه مندان مشغول هستند. از جمله امکانات و وسایلی که در این باشگاه در اختیار متقاضیان قرار می گیرد عبارت است از:

انواع جت اسکی، اسکی روی آب، چترپرنده، قایق های پدالی، قایق های بادبانی کوچک و بزرگ، قایق های تفریحی گشت دریایی، امکانات غواصی، امکانات ماهیگیری تفریحی و امکانات والیبال ساحلی.

آموزش غواصی در جزیره کیش

غواصی در سواحل کیش به علت مرجانی بودن جزیره و شفافیت آب دریا که امکان دیدنی انواع آبزیان زیبا و منحصربه فرد منطقه را میسر می سازد، جاذبه فراوانی برای گردشگران و شهروندان کیش دارد. دو مرکز در باشگاه ورزش های دریایی کیش و اسکله تفریحی خدمات و آموزش های لازم همراه با کلیه تجهیزات و امکانات (لباس مخصوص، کپسول هوا و...) را در اختیار علاقه مندان به غواصی قرار می دهند.

ماهیگیری تفریحی در کیش

گستردگی سواحل، دریای زلال و آرام وگرمای مهربان آفتاب جنوب در محیط آرام و بی سروصدای جزیره، شرایط مطلوبی را برای علاقه مندان به ماهیگیری در کیش فراهم آورده است. ماهیگیری در سراسر سواحل جزیره (به غیر از منطقه اسکله تفریحی) آزاد است و علاقه مندان می توانند با استفاده از وسایل ساده ماهیگیری با قلاب های معمولی که تهیه آن ها از فروشگاه های ورزشی کیش امکان پذیر است، ساعاتی را به این تفریح لذت بخش بپردازند.

شهربازی جزیره کیش

شهربازی کیش در زمینی به وسعت 3 هکتار احداث شده و در فروردین ماه 1378 به بهره برداری رسیده است. این مجموعه در نوع خود یکی از مجهزترین مجموعه های تفریحی در سطح کشور است که علاوه بر وسایل بازی دارای سرویس های بهداشتی، خدماتی، رستوران و فضای سبز برای رفاه حال بازدیدنمایندگان است. در این شهربازی انواع دستگاه های تفریحی مدرن ایرانی و خارجی در اختیار متقاضیان واقع شده است. رولرکاستر هوایی، رولرکاستر آبی، سفینه، سورتمه، رنجر، چرخ وفلک، تاب بچه، ماشین ضربتی آبی، ماشین برقی ضربتی، سینما 2000، قطار لاستیکی، سیمیلاتور، آبشار، رودخانه وحشی و... از جمله امکانات این مجموعه است.

مرکز بازی های رایانه ای در جزیره کیش

در ساختمان ساحل مجاز هتل شایان یک مرکز تفریحات و بازی رایانه ای تأسیس شده است که مجذوب نمایندهیت زیادی برای جوانان و نوجوانان دارد. در این مرکز از دستگاه های پیشرفته بهره گرفته شده و محیط آن نیز به گونه ای طراحی و اجرا شده است که با ذائقه تنوع پسند گروه های جوان هم خوانی دارد.

آموزش و پرواز با گلایدر و سنجاقک در جزیره کیش

یکی از تفریحات لذت بخش برای گردشگران و به ویژه جوانان پرواز با هواپیمای بدون موتور (گلایدر) بر فراز آسمان جزیره است. پرواز با گلایدر علاوه بر اینکه فرصتی است برای تجربه هیجان پرواز که از امیال دیرینه انسان است، به علاقه مندان امکان می دهد زیبایی های جزیره را از آسمان دیدن نمایند و لذت ببرند.

آکادمی گلایدر کیش با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری تأسیس شده است. علاقه مندان می توانند برای آموزش پرواز با گلایدر در این آکادمی ثبت نام و پس از انجام تمرینات و گذراندن دوره های آموزش زیرنظر مربیان گواهینامه پرواز با گلایدر را دریافت نمایند.

والیبال ساحلی در جزیره کیش

والیبال ساحلی ورزشی مفرح و لذت بخش است که در سال های اخیر هواداران زیادی پیدا نموده است. مجموعه ورزشی والیبال ساحلی جزیره کیش یکی از زیباترین زمین های والیبال ساحلی در آسیا بشمار می آید. در این مجموعه با سه زمین والیبال اختصاصی و نورپردازی استاندارد در سه شیفت امکانات جانبی دراختیار علاقه مندان است. این محل تا به امروز شاهد و پذیرای رقابت های بین المللی والیبال ساحلی بسیاری بوده است.

پارک دلفین ها و باغ پرندگان در جزیره کیش

مجموعه تفریحی پارک دلفین با مساحتی حدود 100 هکتار در جنوب شرقی جزیره کیش واقع شده است. مجموعه شامل فضای سبز با انواع گونه های مختلف گیاهی، باغ پرندگان و اولین و تنها دلفیناریوم در ایران است. در دلفیناریوم این مجموعه گونه های مختلفی از پستانداران دریایی از جمله دلفین، شیر دریایی شمالی، شیر دریایی جنوبی، گربه دریایی شمالی، گراز دریایی و پنگوئن نگهداری می شوند و بازدیدنمایندگان می توانند از هنرنمایی آنان دیدن نمایند که از طریق مربیان ایرانی تربیت می شوند. درمجموع 21 پستاندار دریایی در استخرهایی با حجم 18000 متر مکعب پر شده از آب دریا نگهداری می شوند.

فضای سبز پارک دلفین شامل بیش از یک صد گونه گیاهی از جمله هزاران درخت نخل، بنجامین های بسیار بزرگ، درختان لور (انجیر معابد)، اوکالیپتوس، آکاسیا، مورد، کهور، گل ختمی، شیشه شور، تکوما، سیاه نوفیلد، کند کارپوس، جونیا پروس و بیش از 25 گونه کاکتوس و سایر گیاهان است که با توجه به شرایط اقلیمی جزیره کیش و مرجانی بودن خاک آن در نوع خود بی نظیر است. بازدیدنمایندگان در مجموعه از طریق اتوبوس قطاری به پارک پرندگان و سپس به دلفیناریوم راهنمایی می شوند.

مجموعه ورزشی کیش

در جزیره کیش به توسعه امکانات ورزشی توجه خاصی شده است. یکی از بارزترین جلوه های این توجه، مجموعه ورزشی کیش است. امکانات این مجموعه به توضیح زیر است:

  • زمین های تنیس: در مجموعه ورزشی، مجموعا 6 زمین تنیس وجود دارد. دو زمین مناسب برای بانوان که در شرایطی امکان استفاده خانوادگی از آن نیز فراهم است، دو زمین برای بچه ها و نوجوانان و دو زمین برای آقایان.
  • زمین فوتبال چمن: این زمین برای حدود ده هزار نفر دیدنچی گنجایش دارد و از جمله برترین زمین های فوتبال در سطح کشور است.
  • استخر روباز و سالن چندمنظوره (والیبال، بسکتبال، هندبال، تنیس و...)

علاوه بر میادین ورزشی موجود در مجموعه ورزشی کیش، میادین ورزشی دیگری نیز در سطح جزیره دایر است که مهم ترین آن ها به توضیح زیز هستند:

  • زمین والیبال جنب هتل شایان
  • زمین والیبال باشگاه دریایی
  • زمین والیبال پلاژ بانوان
  • زمین والیبال محله سفین
  • زمین فوتبال جنب بازار مرجان
  • زمین فوتبال محله سفین
  • زمین فوتبال - گل کوچک - جنب شرکت آب وبرق
  • زمین فوتبال - گل گوچک- پشت کانون هنر
  • استخر المپیک
  • زمین والیبال ساحلی

باشگاه سوارکاری جزیره کیش

سوارکاری از جمله ورزش هایی است که علاوه بر تأثیر آن در سلامت جسمانی، به سوارکار آرامش می دهد و باعث تمدد اعصاب و راحتی فکر او می گردد. باشگاه سوارکاری کیش در شمال جزیره (جنب دهکده المپیک) در سال 1372 برای برگزاری مسابقات بین المللی خلیج فارس تأسیس شد و تا سال 1374 شرایط محوطه سازی، ساخت مانژها و اصطبل های آن به کیفیت قابل قبولی رسید.

در حال حاضر ساخت پیست کورس، احداث قسمتی از مانژ صحرایی برای گشت آزاد، فضای سبز و ساخت جایگاه های لازم سبب شده است که این باشگاه قابلیت میزبانی مسابقات اسب دوانی کشوری را داشته باشد. به طوری که اواخر سال 1376، 40 دوره مسابقه بزرگ کورس (جایگاه ویژه ای برای اسب ها قبل از آغاز مسابقه است که با آغاز مسابقه در مقابل هر اسب باز می گردد) برای نخستین بار در ایران در باشگاه سوارکاری کیش راه اندازی شده است.

باشگاه سوارکاری کیش هم اکنون 50 رأس اسب از نژادهای تربرد، دوخون، دره شوی و عرب دارد. فعال بودن درمانگاه دامپزشکی و اشتغال نیروی انسانی متخصص در آن مراقبت های علمی از اسب را ممکن نموده است

جهت ویژه دوچرخه سواری در کیش

یکی از طولانی ترین و زیباترین جهتهای دوچرخه سواری کشور در جزیره کیش واقع شده است. سراسر این جهت 75 کیلومتری کاملا مستقل از جهتهای اتومبیل رو بوده و بخش اصلی آن به موازات جاده دنیا در حاشیه نوار ساحلی احداث شده است. در ایستگاه های ویژه به علاقه مندان دوچرخه کرایه می دهند. این ایستگاه ها در بخش های مختلف جزیره مانند اسکله تفریحی و جنب بازار مرجان وجود دارد و از طریق بخش خصوصی اداره می گردد.

طبیعت بکر جزیره در بخش های جنوبی و غربی جزیره با منظرههای زیبایی از دریا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گیاهی در دسترس همگان است. حرکت با دوچرخه در جهت ویژه، این امکان را به گردشگران می دهد که با سرعت کم و در سکوت این چشماندازهای طبیعی را دیدن نمایند.

خانه علم کیش

در خانه علم کیش می توانید توانایی ها و محدودیت های خود را آزمایش کنید. حساسیت شنوایی شما چقدر است؟ آیا می توانید هرچه در دنیای اطراف است با چشم ببینید؟ آیا می دانید که در تاریکی کامل امکان دیدن وجود دارد؟ آیا تابه حال با چنگ بدون سیم، آهنگی نواخته اید؟ اینها و بسیاری از وسایل دیگر را در خانه علم کیش تجربه کنید

تعاریفی مانند سواد رایانه ای و سواد علمی به عنوان شاخص های نو در ارزیابی سواد یک شهروند در سال های اخیر مطرح شده است. پرورش چنین توانایی هایی چنان اهمیتی دارد که کشورهای دنیا به سرمایه گذاری گسترده ای برای آشنا کردن شهروندان خود در این زمینه ها پرداخته اند. یکی از مؤثرترین این سرمایه گذاری ها، ایجاد زمینه های آموزش غیررسمی و غیرمستقیم و به شیوه تفریح و بازی است که در چارچوب خانه های علم مطرح شده است. در این مکان اشخاص در سنین مختلف می توانند با آزمون و خطا و بازی و تفریح با بسیاری از مفاهیم و موضوعات علمی آشنا شوند. خانه علم کیش مقابل بازار پانیذ نهاده شده است.

منبع: کجارو / irandehkadeh.com / خبرگزاری مشرق / kishtpc.com / همشهری آنلاین / hellokish.com

به "خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با جاذبه های تفریحی جزیره کیش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ آشنایی با جاذبه های تفریحی جزیره کیش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید