بیماری سالک و درمان آن

به گزارش وبلاگ پوشه، سالک یا کُپه (لیشمانیوز)، این بیماری که به صورت تک تک یا به صورت همه گیر مشاهده می گردد، بیماری سختی و مزاحمی است که در مقابل درمان از خود استقامت نشان می دهد و حتی 1 سال هم ممکن است بماند و

بیماری سالک و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

سالک یا کُپه (لیشمانیوز)، این بیماری که به صورت تک تک یا به صورت همه گیر مشاهده می گردد، بیماری سختی و مزاحمی است که در مقابل درمان از خود استقامت نشان می دهد و حتی 1 سال هم ممکن است بماند و درمان نگردد و حتی پس از درمان هم جای آن روی پوست بدن انسان مادام العمر باقی بماند. انگل آن در موش های صحرایی وجود دارد و از طریق نیش یک نوع پشه خاکی به انسان انتقال می یابد و گاهی از آب های کهنه و مانده در یک محل فراوری می گردد. در گذشته که آب ها را در انبار برای مصرف تابستان ذخیره می کردند و یا در سطح زمین می گستراندند تا به مرور زمان تبخیر گردد و نمک آن را برای استفاده بگیرند، سالک فراوان تر بود و این روزها که آب ها همواره تازه و در لوله ها در گردش می باشد زخم سالک به مراتب کمتر شده است و گه گاه به چشم می خورد. زخم سالک ممکن است بر هر قسمتی از پوست ایجاد گردد، ولی اکثراً روی پوست صورت و روی گونه ها (لُپ) را فرا می گیرد. در اوایل مانند جوش کوچک و قرمز رنگ است و به مرور رو به افزایش گذارده و حتی گاهی به قدر گردی کف دست هم می رسد.

برای علاج آن باید هسته هلو را بسوزانید، بعد مغز هسته را جدا نموده و نرم بسایید، سپس با هم وزن آن سنگ لاسرخ نرم شده را مخلوط کنید و روزی سه مرتبه روی سالک بمالید.

بیشتر بخوانید:سالک، بیماری شهر و روستا

* محلول بلودومتیل قوی 5% را روزی چهار مرتبه روی سالک بمالید و تا بهبودی کامل ادامه دهید.

* پماد نیترات درژان (سنگ جهنم) 1% را روی سالک بمالید.

* محلول کات کبود 1% را روزی سه مرتبه روی سالک بمالید.

* زاج سفید، زاج سیاه و کات کبود (سولفات دوکوئیور)، همه را به نسبت مساوی بسوزانید، بعد نرم بسایید و با روغن خوراکی یا کره گاو یا شیر مادری که طفل دختر را شیر می دهد، مخلوط نموده و روزی سه مرتبه روی سالک بمالید.

* گِل ارمنی را در سرکه حل کنید و روزی سه مرتبه روی سالک بمالید.

* نخود الوند، خردل، نمک، مقل ازرق و زاج از هرکدام 10 گرم و زنگار (براده مس) و اوشق از هرکدام 20 گرم، همه را نرم بکوبید و با روغن گندم، سرکه و کمی عسل مخلوط نموده و پس از شستشوی زخم با مخلوط گِل ارمنی و سرکه، آن داروی آماده شده را بر محل سالک ضماد کنید.

* موم عسل، سغز دشتی، سفیدآب قلع، کندر، مردارسنگ و تخم مورد را به نسبت مساوی نرم بسایید، بعد در مقداری روغن ریخته و بپزید تا به صورت ضماد در آید و روزی یک مرتبه آن را روی زخم قرار دهید و روزهای بعد باز هم عوض و تکرار کنید.

* کات کبود 5 گرم و آرد گندم و سفیدآب قلع از هرکدام 10 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با یک عدد زرده تخم مرغ خام و یک فنجان آب گشهم تازه مخلوط نموده و به محل سالک بمالید.

* موم 5 گرم و کندر، سغز و اوشق از هرکدام 15 گرم، همه را نرم بسایید، بعد با 200 گرم روغن زیتون مخلوط نموده و بپزید تا سفت گردد و به صورت پماد در آید و هر بار محل زخم را با محلولی که 5 گرم صبر زرد را در یک فنجان آب حل نموده باشید بشویید، بعد آن پماد را ضماد کنید.

* مریم گلی، گل بومادران و آویشن شیرازی را به نسبت مساوی بجوشانید و آب آن را برای شستشو بهره ببرید، امّا اول کات کبود، گوگرد زرد، مردارسنگ، سفیدآب قلع و تخم خطمی از هرکدام 10 گرم و تخم کرفس، تخم بزرک سفید، تخم مورد و داروکله از هر کدام 20 گرم، همه را نرم بسایید و در یک لیوان سرکه و 30 گرم قرقروت مخلوط نموده و بپزید و هر روز پس از شستن محل سالک با مواد شستشوی فوق الذکر این دارو را بر محل سالک ضماد کنید.

* کتیرای نرم شده را با آب برگ و گل شب بوی تازه مخلوط کنید و بمالید.

* پنجاه گرم برگ ازگیل را در یک لیتر آب 15 دقیقه بجوشانید، بعد 10 دقیقه هم بگذارید تا دم بکشد، سپس صاف نموده و آب آن را روزی سه مرتبه روی سالک بمالید.

* آهک تصفیه شده را با روغن زیتون مخلوط کنید و مانند مرهم بر آن بگذارید.

*اسپرزه را در سرکه بخیسانید، بعد بکوبید و مانند مرهم روی آن بگذارید. منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "بیماری سالک و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری سالک و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید