Blob؛ موجودی عجیب در باغ وحش پاریس

به گزارش وبلاگ پوشه، وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی زاده: آن ها به رنگ زرد روشن هستند. می توانند حداکثر با سرعت 4 سانتی متر (1.6 اینچ) در ساعت خزش نمایند و بدون اینکه دارای مغز باشند؛ قادر هستند مسائل را حل نمایند یا بعضی راه چاره ها را برای اجتناب از تکرارشان به حافظه بسپارند. اگر بخشی از آن ها بریده یا ضربه بخورد؛ می توانند خودشان ترمیم و بهبودش دهند.

Blob؛ موجودی عجیب در باغ وحش پاریس

داریم درباره نوعی ارگانیسم زنده غیرعادی به نام blob صحبت می کنیم که روز شنبه در پارک جانورشناسی باغ وحش پاریس به نمایش گذاشته شد.

این ارگانیسم زنده که به طور رسمی فیساروم پلی سفالوم (physarum polycephalum) یا لیزابه چندسر شناخته می گردد؛ نه گیاه است و نه حیوان و نه گونه ای از قارچ یا خزه. مانند دیگر موجودات زنده دو جنسی زن و مرد نیست و بیش از 720 جنس دارد. می تواند به ارگانیسم های مختلفی تقسیم شده و بعد با هم ترکیب شوند.

البته، بلوب ها به تازگی کشف نشدند و دانشمندان اعتقاد دارند بیش از یک میلیارد سال قدمت دارند، ولی برای اولین بار در سال 1973 توسط زنی در تگزاس کشف شدند و مورد توجه عموم قرار گرفتند. این زن متوجه شده بود یک لکه زرد رنگ در حیاط خانه اش به سرعت در حال رشد است. قیافه و ظاهر بیرونی فرازمینی آن نیز باعث می گردد ترسناک تر به نظر بیاید.

در آن موقع مقداری درباره این ارگانیسم غیرعادی نوشته شد و حتی نیویورک تایمز یک نام برایشان در نظر گرفت، اما فراموش شدند تا سال 2016 که تحقیقات جدیدی روی آن ها آغاز شد. در تحقیقات جدید معین شد این موجود زنده می تواند بیاوزد و مثلا از مواد مضر دوری کند. بلوب ها قادر هستند تا یک سال چیزی را به خاطر بسپارند و از آن اجتناب نمایند.

هوشمند و خودترمیم

به گفته محققان علمی در باغ وحش فرانسه، قابلیت های خزندگی این ارگانیسم می تواند بعضی مسائل پیرامون خود را حل نماید. مثلا، کوتاه ترین جهت برای خروج از یک محیط نامناسب و هزار تو را پیدا نمایند یا تغییرات محیطی را پیش بینی و براساس آن جهت رشد خود را تغییر دهند.

دقت کنید که این موجودات شبیه به لجن و خزه اصلا مغز و سیستم عصبی ندارند، ولی رفتاری هوشمندان از خود بروز می دهند و می توانند رفتار های آسیب زای خود را بهبود دهند. آن ها براساس ساختار های بیوشیمیایی خود و تعامل با جنس های مشابه خود به این هوشمندی می رسند.

طبق ویدیویی که توسط باغ وحش فرانسه منتشر شده است؛ دانشمندان ابتدا این ارگانیسم زنده را در ظروف پتری آزمایشگاهی پرورش داده و غذای مورد علاقه شان را در اطراف ظرف گذاشتند. پس از اینکه به اندازه معینی رسیدند، ان ها را به پوست درختان پیوند زدند تا از آن ها تغذیه نمایند.

درختان اقاقیا، پوست بلوط و پوست درخت شاه بلوط مکان های مورد علاقه بلوب ها هستند. آن ها بیشتر در کف جنگل های اروپا یافت می شوند و در دمای محیطی 19 تا 25 درجه سانتی گراد رشد می نمایند. البته، میزان رطوبت در هوا باید 80 تا 100 درصد باشد. به همین دلیل، بیشتر روی نقاط مرطوب درختان و چوب ها یا محیط های در حال فساد دیده می شوند.

تنها دشمن آن ها نور و خشکی است. جالب است اگر مورد تهدید قرار گیرند؛ می توانند به خواب زمستانی چند ساله بروند و بعد دوباره با بهبود وضعیت آب و هوایی بیدار شده و آغاز به رشد و نمو نمایند.

در سال 1958 یک فیلم ترسناک با بازی استیو مک کوئین به نام The Bolb درباره آن ها ساخته شد.

منبع: برترین ها

به "Blob؛ موجودی عجیب در باغ وحش پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "Blob؛ موجودی عجیب در باغ وحش پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید