واقعیات گودال ماریانا

به گزارش وبلاگ پوشه، واقعیات گودال ماریانا، موضوع را در خصوص عمیق ترین مکان روی کره زمین روشن نموده است. عمق گودال ماریانا که قبلاً به صورت 10916 متر ثبت شده بود در واقعیت 10911 متر است. این اصلاح در سال 1995 وقتی که

واقعیات گودال ماریانا

مترجم : بهروزی

منبع:راسخون

واقعیات گودال ماریانا، موضوع را در خصوص عمیق ترین مکان روی کره زمین روشن نموده است. عمق گودال ماریانا که قبلاً به صورت 10916 متر ثبت شده بود در واقعیت 10911 متر است. این اصلاح در سال 1995 وقتی که یافته های تازه از پروب های ژاپنی به دست آمدند، صورت گرفت.

آیا می دانستید؟

گودال ماریانا 120 بار بزرگ تر از گراند کانیون است. در عمق چالش برانگیز، گودال ماریانا واقعاً عمیق تر از ارتفاع کوه اورست (به مایل) است.

گودال ماریانا عمیق ترین مکان در جهان است و به شرق جزایر ماریانا واقع در اقیانوس آرام غربی منتهی می گردد. عمق گودال ماریانا در نقطه عمق چالش برانگیز 10911 متر است؛ این نقطه، عمیق ترین نقطه این گودال است. طول کلی گودال ماریانا 1580 مایل است در حالی که عرض میانه آن 43 مایل است. در اینجا در خصوص این شگفتی طبیعی بیشتر آورده شده است.

واقعیاتی در خصوص گودال ماریانا :

نکات زیر شامل جزئیات جالب و شگفت انگیزی در خصوص جنبه های مختلف گودال ماریانا هستند.

پدیده فرو روی اقیانوس در اقیانوس منجر به خلق گودال ماریانا شده است. جابجایی پوسته های زمینی مجاور هم که کف اقیانوس را شکل می دهند منجر به شکل گیری این گودال شده است.

عمق چالش برانگیز، عمیق ترین نقطه گودال ماریانا بعد از HMS چالش برانگیز 2 به نام مجرای اکتشافی نام گذاری شده است.

منافذ آب گرم جزو ویژگی های مهم کف اقیانوس گودال ماریانا هستند. هیدروژن سولفید و خیلی از مواد معدنی دیگر از این منافذ منتشر می شوند که غذای باکتری های بارفولیک را شکل می دهند.

میکروب های دیگر از باکتری های بارفولیک تغذیه می نمایند. در عوض ماهی ها هم این میکروب ها را مصرف می نمایند.

گودال ماریانا به اسم عمیق ترین بخش اقیانوس آرام و دما در آنجا کاملاً پایین است. دما در حدود 34 تا 39 درجه فارنهایت است؛ که این مکان را به یکی از سردترین مکانها روی کره زمین تبدیل نموده است.

گودال ماریانا بخشی از سیستم کمانی ایزو - بونین - ماریانا است. این واقعیت که آن نزدیک لبه صفحه آرام (بزرگ ترین صفحه تکتونیک) نهاده شده است، گودال ماریانا را به عمیق ترین مکان روی کف اقیانوس تبدیل نموده است. شکل گودال نیمه دایره ای است.

باکتری سرما زی در اعماق اقیانوس ها یافت می گردد. شما می توانید چنین باکتری را در گودال ماریانا بیابید.

فشاری که به وسیله آب، نزدیک سطح گودال ماریانا اعمال می گردد 6ر108 مگا پاسکال است. آن 1000 بار بیشتر از فشار استاندارد جوی است که در سطح دریا تجربه می گردد.

کف اقیانوس ها اعماق زیادی دارند که به انباشته شدن رسوبات اسکلت حیوانات، پوسته ها و گیاهان و جانوران فاسد شونده معروف هستند. گودال ماریانا هم از این امر مستثنی نیست. چنین رسوباتی، رنگ زردی به کف اقیانوس داده اند.

رسوبات پوسته ها، مواد فاسد شونده و دیگر مواد زباله ای با هم دیگر، قطعات دریایی را شکل می دهند؛ شیره بیوژن نام دیگری است که برای قطعات دریایی استفاده می گردد. این شیره به خاطر ویسکوزیته بالای خود معروف است.

نزول جیمز کامرون :

کارگردان و فیلم ساز مشهور، جیمز کامرون، در بیست و پنجم ماه مارس سال 2012 به عمیق ترین نقطه گودال ماریانا سفر کرد. سفر او به این بخش از اقیانوس با هدف گرفتن تصاویر و گردآوری نمونه ها و اطلاعات علمی بود. یک مجرای قابل فرو روی در آب به نام دیپسا چلنجر برای این نزول، به وسیله کامرون مورد استفاده نهاده شد.

آمیب های بزرگ در گودال ماریانا :

در طول ماموریتی که دانشمندان در موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در ماه جولای سال 2011 برعهده گرفتند، آمیب های بزرگی (به نام زنوفیوفورس شناخته می شوند) در گودال ماریانا یافت شدند. این آمیب ها در عمق 6ر6 مایلی در منطقه سیرنا عمیق یافت شدند. قبلاً زنوفیوفورس ها در گودال هبریدس نو در عمق 7ر4 مایلی یافت شده بودند. چنین آمیب هایی عموماً میزان ای بیش از 10 سانتی متر (در قطر) دارند.

واقعیات جالب در خصوص گودال ماریانا :

در اینجا بعضی واقعیات جالب و شگفت انگیز در خصوص گودال ماریانا آورده شده است.

مکان مجراهای گرمابی نزدیک کف اقیانوس به خاطر دماهای شدید خود شناخته شده هستند. مخلوقاتی که در چنین مجراهایی یافت می شوند صاحب انواع مختلفی از پروتئین ها هستند که آنها را قادر می سازند در چنین دماهای شدیدی زنده بمانند.

محاسبه دقیق و درست عمق گودال ماریانا به وسیله پروب ژاپنی در سال 1995 انجام شد. این کار آشکار کرد که عمق چالش برانگیز، برخلاف میزان گیری قبلی که 10916 متر بود (ثبت شده در سال 1959) دقیقاً 10911 متر است.

پروژه نکتون، پروژه ای بود که در پنجم ماه اکتبر سال 1959 آغاز شد و از تریستل، بسیسکاف (طراحی شده در سوییس) استفاده کرد. عمق ثبت شده در نقطه عمق چالش برانگیز 10916 متر بود.

عمر لبه غربی صفحه تکتونیک آرام نزدیک گودال ماریانا در حدود 170 میلیون سال است.

زمانی که طول کشید تا تریستل، بسیسکاف مورد استفاده نهاده شده در پروژه نکتون به کف اقیانوس برسد، 4 ساعت و 48 دقیقه بود.

چرا گودال ماریانا بسیار عمیق است؟

گودال ماریانا که در اقیانوس آرام واقع شده است بعضی از قدیمی ترین کف اقیانوس ها را در جهان دارد.

عدم حضور رودخانه های ته نشین - رسوب نماینده در هر جایی نزدیک به گودال ماریانا یکی از دلایل عمق بسیار زیاد آن است.

گودال ماریانا به خاطر خطوط گسلی خود، از منطقه ها فرو روی دیگر عمیق تر است. چنین خطوط گسلی منجر به شکل گیری زبانه باریک نزدیک گودال ماریانا شده اند.

واقعیات گودال ماریانا که در بالا ذکر شد با جغرافیای آن، زندگی دریایی و اطلاعاتی در خصوص پروژه هایی که انجام شد سر و کار دارد. جزئیات نشان داده شده در بالا باید به خوانندگان یاری نمایند تا در خصوص این شگفتی طبیعی بیشتر درک نمایند.

منبع: راسخون

به "واقعیات گودال ماریانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واقعیات گودال ماریانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید