نسخه ای برای سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ پوشه، خراسان جنوبی استانی است که با محدودیت منابع آبی روبرو است، با این حال در سال های گذشته از کشت گلخانه ای آن چنان که باید بهره نبرده، اما در سال های اخیر توجه به این موضوع بیشتر جلب شده و با انعقاد تفاهم نامه ای در این زمینه، شرایط برای ایجاد اشتغال پایدار و بهره گیری از فارغ التحصیلان بیکار فراهم شده است.

نسخه ای برای سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی

به گزارش وبلاگ پوشه، کشاورزی و باغداری از آن دسته شغل هایی است که شاید به خاطر سختی های آن جوانان دیگر کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی سوددهی نداشته باشد.

اما برخلاف تصور اغلب افراد جامعه کشاورزی شغلی است که با بهره گیری از اصول و روش های مناسب و تجربه علمی می تواند سودآوری خوبی حتی در استان های خشک و کویری داشته باشد.

15 مهرماه امسال بود که معاون رئیس جمهور و جمعی از وزرا به خراسان جنوبی سفر نموده و در همایش روز ملی روستا و عشایر، 8 تفاهم نامه را امضا کردند.

یکی از این تفاهم نامه ها بین شرکت شهرک های کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و استانداری خراسان جنوبی به امضا رسید. در این تفاهم نامه مشارکت در تامین اعتبار مورد نیز برای یاری به زیرساخت های شهرک های کشاورزی و احداث و توسعه هزار هکتار شهرک گلخانه ای برای خراسان جنوبی درنظر گرفته شده است.

در این راستا و به منظور تبیین و مطلع سازی محتوای این تفاهم نامه برای افراد جامعه، میزگرد تخصصی نهضت گلخانه ای با حضور مدیران دستگاه های مرتبط و اصحاب رسانه برگزار گردید.

فعالیت 8 مجتمع گلخانه ای در خراسان جنوبی

محمدحسین اکبری، مدیر شرکت شهرک های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این میزگرد اظهار کرد: در سطح استان هشت مجتمع گلخانه ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه در شهرستان طبس برای ایجاد شهرک خصوصی مجوز داده شده، اضافه کرد: در شهرستان خوسف نیز برای احداث مجتمع گلخانه ای خصوصی مجوز داده شده است.

مدیر شرکت شهرک های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 12.5 هکتار سطح گلخانه در استان افزایش یافت و تفاهم نامه ای که به امضا رسید، در تسریع بخشی به تعهدات یاری نموده است.

اکبری ادامه داد: طی امسال شش هکتار گلخانه ایجاد شده و 35 هکتار گلخانه دیگر به بانک ها برای اخذ تسهیلات معرفی شدند.

وی با اشاره به اینکه تا سرانجام امسال نخستین فراوری ناشی از این طرح در استان را خواهیم داشت، اضافه کرد: پروانه بهره برداری بدون هیچ مسئله ای صادر می گردد.

مدیر شرکت شهرک های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: افرا برای ثبت نام می توانند به شرکت شهرک های جهاد کشاورزی واقع در خیابان پاسداران و یا به ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها مراجعه نمایند.

طرحی برای رشد درآمد کشاورزان و افزایش بهره وری آب

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی نیز در این میزگرد با اشاره به نقش تاثیرگذار گلخانه ها در صرفه جویی آب، توضیح داد: زیرساخت هایی برای ایجاد شهرک های گلخانه ای در استان پیش بینی شده، به این ترتیب که هر شهرستان یک شهرک گلخانه ای خواهد داشت.

وی یادآور شد: اجرای این طرح باعث رشد درآمد کشاورزان، افزایش بهره وری آب و ایجاد اشتغال پایدار خواهد شد.

وی توضیح داد: شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی بر حسب تقاضای بخش خصوصی در زمینه تامین زیرساخت ها همکاری لازم را خواهد داشت.

بهره گیری از دانش متخصصان

محمد جاده گی، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: و تاکنون 100 نفر از کارشناسان و فارغ التحصیلان در استان آموزش داده شده اند تا در این طرح از دانش آنان بهره گرفته گردد.

وی با بیان اینکه 2700 کارشناس بخش کشاورزی و متخصص در سطح استان وجود دارد که این طرح مقش موثری در اشتغال آنان خواهد داشت، توضیح داد: برای کشت گلخانه ای به متقاضیان فراخوان داده شده و 60 هکتار نیز آماده است که افرادی اعلام آمادگی نموده اند.

ارائه تسهیلات به متقاضیان

غلامرضا قوسی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: این طرح در چند بخش در حال اجرایی شدن است.

وی اضافه کرد: برنامه ریزی برای معین بازار فروش محصولات، معین زمان های سال برای میزان فراوری محصول و معین نوع و ویژگی محصول، نوع خاک از نظر بافت، دستمزد کارگر و مسافت گلخانه تا بازار فروش از الزاماتی است که در این تفاهم نامه رعایت خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: تسهیلات 5 ساله با بهره هفت درصد بدون محدودیت برای احداث سازه ها به متقاضیان داده می گردد.

قوسی ادامه داد: هدف ما در کشت های گلخانه ای فراوری محصول در مکانی است که امکان فراوری محصول در آن نیست و نیز فراوری در زمانی که در فضای آزاد امکان برداشت محصول وجود ندارد مدنظر است..

وی توضیح داد: افزایش کیفیت محصول فراوری شده، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش فراوری در واحد سطح و فراوری بیش از یک محصول در سال از جمله مزایای کشت های گلخانه ای است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان نمود: برای تکمیل زیرساخت های مجتمع گلخانه ای در استان، 190 میلیارد تومان اعتبار احتیاج است.

قوسی با تاکید بر اشتغالزایی این طرح برای فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی و مرتبط، اظهار کرد: افراد می توانند به صورت انفرادی نیز در این طرح شرکت نمایند.

وی اضافه کرد: برای گلخانه های کوچک مقیاس کمتر از 300 متر توسط صندوق کارآفرینی امید تسهیلات ارائه می گردد و هیچ محدودیتی برای کشت گلخانه ای وجود ندارد.

اعتبار 190 میلیارد تومانی برای یاری به زیرساخت ها و توسعه گلخانه ها

مشیرالحق عابدی، معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان جنوبی در جمع بندی این میزگرد اظهار کرد: توسعه هزار هکتار گلخانه در این نفاهم نامه به منظور ایجاد هشت هزار شغل پایدار در استان و فراوری سالانه 280 هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادرات محور انجام می گردد.

وی ادامه داد: دولت 190 میلیارد تومان اعتبار مورد احتیاج برای یاری به زیرساخت ها و توسعه گلخانه ها را تامین خواهد نمود.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان جنوبی بیان نمود: از هزار هکتار شهرک گلخانه ای در استان، 700 هکتار شهرک گلخانه ای، 150 هکتار مجتمع بارگاه های زرشک، 100 هکتار مجتمع های دامداری و 50 هکتار شهرک های شیلات است.

عابدی با اشاره به بازدید مسئولان از استان های پیروز این عرصه از جمله یزد، ادامه داد: کارشناسان خراسان جنوبی از تجربیات این استان ها در این زمینه در اجرا بهره خواهند برد.

تاکید بر فراوری محصولات صادرات محور

وی با تاکید بر صادرات محصولات فراوریی، توضیح داد: اگر محصولات جنبه صادرات داشته باشد، با کیفیت بالایی فراوری خواهد شد و به همین دلیل فراوری محصول صادرات محور در اولویت است.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان های همجوار و در سطح استان نیز صادرات مد نظر است، بیان نمود: بسیاری از زیرساخت ها در شهرک های گلخانه ای فراهم شده و در راستای تفاهم نامه تکمیل خواهد شد.

عابدی ادامه داد: سطح زیرکشت گلخانه ای در خراسان جنوبی کم است که با این تفاهم نامه گام بزرگی در این موضوع برداشته خواهد شد.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان جنوبی توضیح داد: شناسایی، آموزش و انتقال تجربیان به سرمایه گذاران در دستور کار قرار گرفته و هماهنگی های لازم با فرمانداران برای توسعه گلخانه ها صورت پذیرفته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار سند جامع سازگاری با کم آبی خراسان جنوبی تهیه شده که در این راستا طرح هایی تعریف شده است.

معاون هماهنگی امور مالی استانداری خراسان جنوبی از نظارت بر حسن اجرای این طرح سخن گفت و اظهار کرد: خراسان جنوبی جزو چهار استانی است که مجوز ماهی تیلاپیلا را گرفته و از آنجایی که یکی از بخش های تفاهم نامه کشت گلخانه ای موضوع شیلات است، افراد برای ثبت نام در این بخش نیز مشابه مورد گلخانه ها باید به سامانه سیتا مراجعه نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نسخه ای برای سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نسخه ای برای سازگاری با کم آبی در خراسان جنوبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید