جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط برطرف موانع بانکی و حمل ونقلی

به گزارش وبلاگ پوشه، وبینار اتاق های ایران و الجزایر با حضور غلامحسین شافعی و شباب طیب روسای اتاق های دو کشور برگزار گردید. در این نشست که محمدرضا کرباسی معاون بین الملل اتاق ایران، محمد امیرزاده نایب رئیس اتاق ایران، حسین مشعلچی زاده سفیر ایران در الجزابر، عیاش وحوا کاردار تجاری سفارت الجزایر در ایران، مجید خوب زی رئیس شورای بازرگانان الجزایر و ایران و بعلاوه نمایندگان 34 اتاق بازرگانی ایران و جمعی از فعالان مالی دو کشور حضور داشتند، درباره همکاری های مالی دو کشور، بحث و گفتگو شد.

جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط برطرف موانع بانکی و حمل ونقلی

در انتها این نشست طرفین بر آنالیز چگونگی استفاده از مکانیزم تهاتر میان دو کشور، همکاری در زمینه گردشگری، معرفی پروژه های مشترک، مبادله هیات های تجاری و احیای شورای تجاری دو کشور تأکید کردند.

کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و الجزایر فعال گردد

غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با اظهار تأسف از اینکه با وجود اشتراکات تاریخی و فرهنگی دوکشور ایران و الجزایر و توسعه روابط در سطوح مختلف روابط مالی دو کشور هنوز شایسته ظرفیت ها و توانایی های هر دو کشور نیست بیان نمود: ارزش مبادلات ایران و الجزایر در سال 2020 حدود 124 میلیون دلار گزارش شده در حالی که پتانسیل های همکاری دو کشور می تواند فراتر از این ارقام باشد.

به گفته او با برطرف بعضی از موانع تجاری پیش روی فعالان مالی دو کشور از جمله موانع بانکی و حمل ونقل در کوتاه مدت می توان حجم مبادلات را به بیش از 500 میلیون دلار و با برنامه ریزی های منسجم در درازمدت به بیش از دو میلیارد دلار رساند.

او با تأکید بر اینکه بخش خصوصی ایران با جدیت و علاقه مندی در پی توسعه روابط مالی با کشورهای آفریقایی و به خصوص الجزایر است گفت: ایران و الجزایر هریک در منطقه سیاسی و مالی خاورمیانه و شمال آفریقا از صندلی ژئوپلیتیکی و پراهمیت و ظرفیت های زیادی برخوردار بوده و می توانند پرچم دار ارتباطات مالی در این دو منطقه باشند.

شافعی با اشاره به اشتراکات قابل توجه ایران و الجزایر که زمینه های زیادی را برای همکاری و تعریف پروژه های سودمند مالی برای بخش های خصوصی دو کشور به وجود آورده است بیان نمود: نفت و انرژی زمینه کاری مساعدی برای همکاری فعالین بخش خصوصی ایران در حوزه صادرات محصولات پتروشیمی و تجهیزات انتقال گاز و خدمات پالایشگاهی به الجزایر فراهم آورده است. ایران در بخش انبوه سازی مسکن و صنایع مرتبط با صنعت ساختمان، خودرو تجهیزات و لوازم آن فرآوری محصولات کشاورزی لوازم خانگی انرژی های نو انتقال تکنولوژی و راه اندازی خطوط فراوری صنایع مختلف به ویژه صنایع غذایی دارای تجربه و تکنولوژی پیشرفته بوده و در پی همکاری های مشترک با شرکت های الجزایری و استفاده متقابل از توانمندی های این کشور در حوزه های مختلف و محصولات فراوریی آن است.

او ادامه داد: با توجه به سابقه درخشان بخش خصوصی ایران در بهره برداری و فناوری استخراج معادن و بعلاوه مرغوبیت و کیفیت بالای معادن الجزایر به ویژه معادن فسفات و پتاس این کشور، بخش های خصوصی دو کشور می توانند همکاری های خوبی را در این زمینه پایه گذاری نمایند.

شافعی حوزه فراوری دارو و تجهیزات پزشکی یکی دیگر از زمینه های همکاری مشترک میان فعالان بخش خصوصی دو کشور بیان نموده و اضافه نمود: با توجه به توانمندی و پیشرفت شرکت های ایرانی در زمینه فراوری دارو و تجهیزات پزشکی از جمله فراوری داروهای سرطانی و داروی بیماری های صعب العلاج در ایران، این آمادگی از جانب شرکت های ایرانی برای تأمین احتیاج بازار الجزایر در زمینه اقلام پزشکی به ویژه داروهای خاص وجود دارد.

رئیس اتاق ایران با اشاره به توان فنی و مهندسی شرکت های ایرانی گفت: بخش های خصوصی ایران و الجزایر می توانند در چارچوب همکاری های چندجانبه و منطقه ای در اجرای پروژه های فنی و مهندسی در کشورهای ثالث منطقه به صورت مشترک سرمایه گذاری نمایند. به ویژه در کشور لیبی با توجه به تشکیل دولت و برقراری آرامش و احتیاج این کشور به بازسازی و نوسازی شرکت های ایرانی می توانند با شرکت های الجزایری در این زمینه همکاری های سازنده ای داشته باشند.

به گفته شافعی صدور خدمات فنی و مهندسی ایران به الجزایر مهم ترین ظرفیت همکاری میان بخش های خصوصی دو کشور است که با تشکیل کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و الجزایر آینده امیدوارنماینده ای در انتظار آن خواهد بود.

او به اهم ظرفیت های ایران برای همکاری با شرکت های الجزایری اشاره نموده و بیان نمود: موقعیت ویژه و بسیار مطلوب ترانزیتی و تجاری ایران و سهولت دسترسی به بازارهای 15 کشور همسایه از جمله کشورهای قفقاز و آسیای میانه با جمعیتی بالغ بر 400 میلیون نفر، برخورداری از 6 منطقه آزاد، 30 منطقه ویژه مالی، زیرساخت های مناسب و مشوق های سرمایه گذاری خارجی و موافقت نامه های تجارت ترجیحی با اتحادیه مالی اوراسیا و عضویت در سازمان همکاری های شانگهای مجموعه ای از اهم توانمندی های ایران است که شرکت های الجزایری می توانند از آن بهره برداری نمایند.

شافعی ادامه داد: متقابلاً ایران هم می تواند از مزایای موافقت نامه تجارت آزاد الجزایر با اتحادیه اروپا و کشورهای عربی و همین طور استفاده از مزایای عضویت الجزایر در اتحادیه کشورهای آفریقایی از نفوذ و فعالیت شرکت های الجزایری در کشورهای عربی-آفریقایی جهت صادرات کالاهای ایرانی به وسیله الجزایر بهره ببرد.

او بعلاوه با اعلام آمادگی ایران برای تأمین محصولات بهداشتی مورد احتیاج الجزایر از جمله ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی و.. ادامه داد: علاوه بر این ها احتیاج بازار الجزایر به انواع محصولات اولیه پتروشیمی، پلاستیک، مس، تجهیزات ساختمانی، تجهیزات صنایع گاز و برق از جمله انواع ژنراتورها و لوله های انتقال آب، گاز و نفت به وسیله شرکت های ایرانی قابل تأمین هستند.

شافعی تأکید کرد: زمینه همکاری در قالب تهاتر کالا فراهم است. در همین خصوص می توان به صادرات فولاد از کشورمان در قبال واردات شکر، فسفات و یا سایر محصولات مورد احتیاج ایران اشاره نمود. البته برای تحقق این همکاری ضروری است مسئولان دولتی دو کشور بسترهای لازم در این زمینه را ایجاد نمایند.

او در انتها با تأکید بر ضرورت فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و الجزایر ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیسیون به سرعت موانع توسعه روابط دو کشور از جمله مسائل مربوط به امور بانکی، ویزا و حمل ونقل مرتفع و همکاری های تجاری و گمرکی تسهیل گردد.

شورای مشترک همکاری های مالی اتاق های ایران و الجزایر احیا گردد

در ادامه این نشست کرباسی با بیان اینکه ما معتقدیم ظرفیت همکاری های الجزایر و ایران می تواند در بازه مشخصی تا سقف دو میلیارد دلار افزایش یابد گفت: دستیابی به این هدف احتیاجمند همکاری گسترده بین بخش های خصوصی و اتاق های بازرگانی ایران و الجزایر است. با توجه به سابقه طولانی همکاری دو کشور معتقدیم این حجم از تجارت دست یافتنی است و اتاق ایران کاملاً آماده است در راستای اهداف و برنامه های مالی دو کشور قدم های مثبتی بردارد. همچنان که اطمینان داریم اتاق الجزایر هم این علاقه مندی را دارد. امیدواریم بتوانیم با برگزاری و تداوم چنین جلساتی به تصمیمات لازم در این زمینه برسیم.

کرباسی اضافه نمود: برطرف موانع پیش روی فعالین مالی دو کشور احتیاجمند اراده دولت ها در حوزه تسهیل روابط بانکی و هیمنطور برطرف موانع حمل ونقل است.

او تاکید نمود: برای ما حضور فعالان مالی ایران در پروژه های فنی و مهندسی الجزایر از اهمیت بالایی برخوردار است که تحقق آن احتیاجمند نگاه مثبت مقامات این کشور به همکاری بخش خصوصی ایران با شرکت های پیمانکاری الجزایر است.

کرباسی گفت: باید مجدد شورای مشترک همکاری های مالی اتاق های ایران و الجزایر را احیا کنیم. اتاق ایران این آمادگی را دارد که در صورت موافقت رئیس اتاق الجزایر این شورا را احیا کند و در چارچوب موافقت نامه همکاری های دوجانبه دو اتاق کوشش کنیم فعالان مالی که سابقه همکاری با یکدیگر را دارند در ترکیب این شورا قرار بگیرند و به دیگر فعالان مالی برای حضور مؤثرتر در بازارهای دو کشور یاری کندد.

الجزایر در پی انجام پروژه های مشترک با ایران است

شباب طیب رئیس اتاق الجزایر در ادامه این نشست با بیان اینکه اقتصاد ایران جز بهترین اقتصادها در منطقه خاورمیانه است و همانند اقتصاد الجزایر بر پایه صادرات نفت و گاز و پتروشیمی راسخ است گفت: ما در پی برطرف موانع تجاری میان دو کشور هستیم و این مسئله با توجه به روابط ممتاز سیاسی ایران و الجزایر دنبال می گردد. الجزایر برنامه هایی برای توسعه تبادلات تجاری دو کشور دارد. بعلاوه در پی این هستیم پروژه های مشترکی با شرکت های ایرانی به خصوص در زمینه های کشاورزی و زیتون و بعلاوه محصولات بهداشتی داشته باشیم.

او تأکید کرد: البته برای توسعه روابط دو کشور موانعی وجود دارد. با این حال معتقدیم برنامه ای که در انتها سال جاری در الجزایر خواهیم داشت فرصت خوبی برای توسعه همکاری شرکت های ایرانی و الجزایری خواهد بود. باید از این فرصت ها برای توسعه روابط ایران و الجزایر در راستای منافع دو کشور استفاده کنیم.

صدور ویزای تجاری برای الجزایری ها ظرف 48 ساعت

در ادامه نشست حسین مشعل چی زاده سفیر ایران در الجزایر با اشاره به رویکرد نو مالی الجزایر مبتنی بر کاهش وابستگی به نفت و گاز گفت: دولت الجزایر استفاده از انرژی های نوین و توسعه صنایع دانش بنیان را در دستور کار خود قرار داده و با حمایت از سرمایه گذاری خارجی و میدان دادن به سرمایه گذاران خارجی فرصت های زیادی برای فعالان مالی ایران فراهم نموده است. به همین علت فعالان از سرمایه گذاران ایرانی دعوت می کنم با رویکردی تخصصی و بلندمدت ضمن تقویت ارتباط با فعالان مالی الجزایر از مزیت های بازار این کشور بهره ببرند.

او ادامه داد: از فعالان مالی الجزایر هم دعوت می کنم فرصت همکاری های مشترک با ایران را از دست ندهند. با توجه به صندلی ایران در منطقه فرصت مناسبی برای الجزایر وجود دارد که به کشورهای آسیای میانه و آسیای دور دسترسی آسان تری پیدا نمایند.

سفیر ایران در الجزایر تأکید کرد: سفارت ایران در الجزایر در چارچوب مقررات آمادگی کامل برای همکاری در اجرای پیروز برنامه ها و همکاری با بخش خصوصی برای تقویت روابط تجاری دو کشور دارد. در این راستا صدور ویزای تجاری از سوی سفارت ایران در الجزایر کمتر از 48 ساعت صورت می گیرد.

عیاش وحوا کاردار سفارت الجزایر در ایران هم با بیان اینکه این نشست به گفت وگو و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه روابط تجاری دو کشور یاری خواهد نمود گفت: باید کوشش کنیم تا با استفاده از ظرفیت های موجود سطح روابط مالی ایران و الجزایر را هم وزن با سطح روابط ممتاز سیاسی این دو کشور قرار بدهیم.

او با اشاره به بازنگری قانون سرمایه گذاری خارجی در الجزایر گفت: الجزایر در پی تشویق سرمایه گذاری خارجی است و با توجه به صندلی ژئوپلیتیک مناسب این کشور برای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و آفریقا تجار ایرانی می توانند از این موقعیت استفاده نمایند.

او تأکید کرد: ما برای تسهیل صدور ویزای تجاری برای تجار ایرانی در کوتاه مدت اعلام آمادگی می کنیم و از فعالان مالی ایران دعوت می کنیم بر اساس رابطه برد-برد به الجزایر بیایند و سرمایه گذاری نمایند.

توافق نامه بانکی دوجانبه میان ایران و الجزایر اجرایی گردد

محمود تولایی عضو سابق هیات رئیسه شورای بازرگانان ایران و الجزایر درهم در این نشست با بیان اینکه روابط تجاری میان ایران و الجزایر احتیاجمند ارزیابی و بازنگری مجدد است گفت: حوزه خدمات فنی و مهندسی، انرژی و نفت، نساجی، زیرساخت های عمرانی، صنایع معدنی، توسعه مصالح ساختمانی و احداث کارخانجات صنایع ساختمانی، در الجزایر و همکاری های فنی و توسعه ای در مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع غذایی و دارویی از جمله حوزه های مجذوب کننده و مستعد سرمایه گذاری برای فعالان مالی دو کشور است.

او تأکید کرد: مهم ترین موضوع برای تسهیل روابط دو طرف توافقنامه بانکی دوجانبه است که اقدامات اولیه در دوره قبل اجرا شده و حالا احتیاجمند اقدام نهایی در این خصوص هستیم.

تولایی برگزاری نمایشگاه ها با مشارکت دوطرف، ایجاد مرکز تجاری الجزایر، فعال تر شدن شورای مشترک ایران و الجزایر، اعزام هیات های تجاری و حل مشکل ضمانت نامه بانکی به صورت ویژه را از جمله اقدامات پیشنهادی برای توسعه روابط مالی دو کشور بیان نمود.

بروکراسی در الجزایر مانع از توسعه همکاری ها با این کشور شده است

امیرزاده هم در این نشست با بیان اینکه اگر واقعاً دو کشور در پی توسعه همکاری های پایدار میان خود هستند باید ریشه دارتر از آموز کوشش نمایند و نباید به این مقدار مبادلات بسنده نمایند گفت: شرکت های ایرانی توانایی های زیادی برای انجام پروژه های میلیاردی بزرگ دارند اما بوروکراسی های موجود در الجزایر جلوی توسعه همکاری ها با این کشور را گرفته است. بعلاوه متأسفانه به رغم انجام تعهدات از سوی شرکت های ایرانی اما چندین سال است که پرداخت مطالبات آن ها از کارفرمایان الجزایری به تعویق افتاده است.

دولت الجزایر در پی برطرف موانع پیش روی تجار ایرانی است

مجید خوب زی رئیس شورای بازرگانان الجزایر و ایران هم در این نشست گفت: ما می توانیم همکاری های خود را در استان های مختلف ایران و الجزایر توسعه دهیم.

او تأکید کرد: دولت نو الجزایر در پی کاهش بوروکراسی در این کشور و تشویق سرمایه گذاران خارجی است. ما می توانیم فصل نوی از روابط مالی میان دو کشور شروع کنیم. دولت الجزایر در پی برطرف هرچه بیشتر موانع پیش روی تجار ایرانی در تجارت با الجزایر است.

امیرزاده نائب رئیس اتاق ایران در انتها جلسه و در جمع بندی نکات مورد توافق این نشست را بیان نمود. آنالیز استفاده از مکانیزم تهاتر، همکاری در زمینه های گردشگری با توجه به جاذبه های گردشگری در دو کشور، معرفی پروژه های مستعد برای سرمایه گذرای مشترک، حمایت از شرکت ها جهت اجرای پروژه های فنی و مهندسی، برگزاری نشست های تخصصی در زمینه های مورد علاقه، مبادله هیات های تجاری بین دو کشور، احیای شورای تجاری دو کشور و همکاری مشترک جهت حضور در بازارهای پیرامونی دو کشور از جمله نکات مورد توافق و تأکید در این نشست بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط برطرف موانع بانکی و حمل ونقلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جهش مبادلات ایران و الجزایر، به شرط برطرف موانع بانکی و حمل ونقلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید