نابرده رنج، آکنه مداوا نمی گردد!

به گزارش وبلاگ پوشه، تمام افراد در طول عمر خود به درجه های متفاوتی دچار جوش یا آکنه می شوند. جوش های آکنه را مربوط به دوره بلوغ می دانند اما بعد از سنین بلوغ هم شایع و به شدت وابسته به زمینه خانوادگی افراد است و می تواند حتی تا شروع دوران

نابرده رنج، آکنه مداوا نمی گردد!

دکتر محمدعلی نیلفروش زاده، متخصص پوست و مو و رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک

5 عامل مؤثر بر درمان آکنه

تمام افراد در طول عمر خود به درجه های متفاوتی دچار جوش یا آکنه می شوند. جوش های آکنه را مربوط به دوره بلوغ می دانند اما بعد از سنین بلوغ هم شایع و به شدت وابسته به زمینه خانوادگی افراد است و می تواند حتی تا آغاز دوران میانسالی هم وجود داشته باشد. اگر در خانواده شما استعداد ابتلا به آکنه وجود دارد و در نقاط مختلف بدنتان، البته جز کف دست و پا، پشت پاها و لب پایین گاهی این جوش ها دیده می گردد و بیشتر از جوش های صورت، پشت و شانه های خود گله مند هستید؛ نمی خواهیم به شما امید واهی دهیم و بگوییم قرار است با معجزه ای یک شبه همه جوش هایتان نابود گردد. نمی خواهیم فرمولی بدهیم یا محصولی را معرفی کنیم که با استفاده از آن از شر جوش ها خلاص شوید. زیرا از نظر علمی، واقعا چنین امکانی وجود ندارد. اگر این ادعاها را در جایی شنیده اید، باور نکنید چون دروغ است، اما قصد داریم مسائل آکنه و راه خلاصی از آن را آنالیز کنیم.

درست است که تا به حال کسی در خصوص تاثیر عصبی شدن و استرس بر آکنه چیزی نگفته است اما حتما متوجه شده اید وقتی جلوی آینه حساسیت بیشتری به جوش های نو خود نشان می دهید، یا مدام جوش های قدیمی را دستکاری می کنید و جای آنها را گود می کنید، حس بدتری به شما دست می دهد و این بدوبدترشدن مثل یک چرخه معیوب شما را گرفتار می نماید. از درس و کار و زندگی عقب می مانید و... پس به اسم اولین اقدام، به متخصص پوست مراجعه کنید و دوره درمانی آکنه را با حوصله و صبر آغاز کنید و ادامه دهید. به خاطر بسپارید پیگیری این درمان ها به صبر و حوصله احتیاج دارد و قرار نیست با یک نسخه جادویی روبرو شوید.

1.تغذ یه و آکنه

اگر آکنه با خوردن موادغذایی خاصی مانند شکلات، شیرینی، غذاهای چرب و سرخ نموده بدتر می گردد نباید این مواد را مصرف کنید. تا مدتی قبل، پزشکان اثر تغذیه بر آکنه را نمی پذیرفتند اما امروزه تحقیقات ثابت نموده است برخی موادمحرک می توانند باعث تشدید آکنه افرادی که پوست حساسی دارند، شوند.

2.محیط و آکنه

رطوبت، گرما و تعریق زیاد باعث تشدید جوش ها می گردد. به همین علت است که در فصل گرم سال احتمالا بیشتر از وجود آکنه ها کلافه می شوید. از فشار، تحریک و ماساژ مکرر و مداوم پوست خودداری کنید چون می تواند باعث تشدید آکنه در شما گردد. به خانم هایی که صورت خود را بند می اندازند و تماس مداوم بند با صورت را برای خلاص شدن از شر موهای زائد تحمل می نمایند، توصیه می گردد این کار را انجام ندهند زیرا این تحریک پوستی آکنه آنها را بدتر می نماید.

3. کا ر و آکنه

بی شک حضور در فضای گرم، چرب و پر از بخار آکنه را تشدید می نماید؛ بنابراین باید از ماندن در چنین فضاهایی اجتناب کنید. کار در آشپزخانه های گرم و بدون تهویه و بخاردار برای آکنه مضر است. باید پنجره ای را باز بگذارید تا بخار هوا بیرون برود. بخارهای چربی جوش های شما را بدتر خواهد نمود. مشاغلی که با روغن و گریس سروکار دارند، مانند مکانیکی، می تواند باعث بدترشدن آکنه افراد مبتلا گردد. در برخی دیگر از صاحبان مشاغل مانند نانواها که هنگام کارکردن گرمشان می گردد و عرق می ریزند هم آکنه تشدید می گردد. در هر شغل که همراه با تحریک زیاد و تعریق فراوان و آلودگی باشد، این مشکل دیده می گردد.

4. هورمون ها و آکنه

بسیاری از دخترخانم ها و خانم ها در دوران عادت ماهیانه خود دچار آکنه می شوند به طوری که پدیدارشدن آکنه ها را نشانه نزدیک شدن عادت ماهیانه می دانند. گرچه علت قطعی آن هنوز تعیین نیست، اما احتمالا ناشی از تغییرات هورمونی است. قرص های ضدبارداری هم تاثیرات غیرقابل پیش بینی روی آکنه دارند (باتوجه به خصوصیات فردی هر خانم علامت ها و تغییرات کاملا فرق دارد) چون بروز این جوش ها با توازن هورمونی ارتباط دارد. زمانی تصور می شد قرص ضدبارداری ترکیبی با هورمون های مختلف، درمانی برای آکنه محسوب می گردد ولی پاسخ افراد به این داروها یکسان نیست.

5. آرایش و آکنه

بسیاری از خانم های مبتلا به آکنه، برای انتخاب لوازم آرایش خود مردد هستند. متاسفانه نمی توان به طور قاطع به آنها گفت کدام یک از موادآرایشی را مصرف نمایند و کدام را مصرف ننمایند چون واکنش پوست افراد به این مواد مختلف است؛ ولی توصیه می گردد از مواد آرایشی سنگین بسیار چرب استفاده ننمایند چون نه تنها آکنه را تشدید می نماید، بلکه آن را به جاهای دیگر هم منتشر می نماید. رژلب، سایه چشم و عطر شما تاثیری در آکنه ندارند اما کرم های شب و روز، کرم های مرطوب نماینده و کرم ضدآفتاب حتما باید متناسب با پوست باشد و قبل از مصرف، آزمایش شوند تا مطمئن شوید بر آکنه اثر بدی نمی گذارد. به علاوه نباید از حالت دهنده های چرب مو بهره ببرید. این مواد علاوه بر آنکه هنگام اسپری کردنشان روی مو، موهای شما را چرب می نمایند، باعث می گردد جوش هایی روی پیشانی تان به وجود آید. موهای افراد مبتلا به آکنه به علت افزایش ترشحات غدد چربی بیشتر اوقات حالت چرب دارد و ممکن است شوره هم داشته باشد. ضروری است برای کنترل شوره سر به طور منظم موها را با شامپوی مناسب بشویید.

منبع:هفته نامه سلامت

منبع: راسخون

به "نابرده رنج، آکنه مداوا نمی گردد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابرده رنج، آکنه مداوا نمی گردد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید