مروری بر خاص ترین خودروهای دوران کلاسیک جیمز باند به بهانه درگذشت شون کانری

به گزارش وبلاگ پوشه، توماس شون کانری (Thomas Sean Connery) یکی از ستارگان اسکاتلندی دنیا سینما بود که اخیرا در سن 90 سالگی درگذشت. عمده معروفیت آقای کانری به واسطه بازی در نقش جیمز باند حاصل شده و بسیاری او را با این کاراکتر پرطرفدار می شناسند.

مروری بر خاص ترین خودروهای دوران کلاسیک جیمز باند به بهانه درگذشت شون کانری

به گزارش وبلاگ پوشه به نقل از دیجیاتو، حتما می دانید یکی از عواملی که سری فیلم های جیمز باند را به چنان محبوبیت بالایی رسانده، صحنه های اکشن مجذوب نماینده با حضور خودروهای عجیب و غریب است. این خودروها عمدتا توانایی های خارق العاده ای داشته و گویی از آینده به گذشته سفر نموده اند.

با این پیش زمینه، در مطلب حاضر قصد داریم برخی از خاص ترین اتومبیل های حاضر در سری فیلم های جیمز باند را مرور کنیم.

استون مارتین DB5

در نیم قرن اخیر، پیوند استون مارتین و جیمز باند به یک پیوند نمادین تبدیل شده و این مامور مخفی در عملیات گوناگون خود از مدل های مختلف خودروساز انگلیسی استفاده نموده است. از این رو استون مارتین را می توان پیروز ترین شرکت خودروسازی در زمینه همکاری با سینما و فیلمسازان دانست.

از استون مارتین DB5 آغاز می کنیم، خودرویی که بی شک معروف ترین اتومبیل جیمز باند بوده و مثل شون کانری فقید از شهرتی دنیای برخوردار است. پس از گذشت چندین دهه، این اتومبیل زیبا چه در صنعت خودرو و چه در صنعت سینما حکم یک افسانه را پیدا نموده است.

پس از حضور DB5 در فیلم پنجه طلایی (گلدفینگر / Goldfinger) در سال 1964، محبوبیت این جی تی به شدت افزایش یافت، طوری که برخی اهمیت آن را به میزان ایفای نقش شون کانری می پندارند. پلاک با قابلیت چرخش و نمایش کدی متفاوت، مسلسل های مخفی، سیستم دودزا و جایگاه پرتابی (مشابه جایگاه جت های جنگنده) از جمله خصوصیات استون مارتین DB5 جیمز باند در فیلم پنجه طلایی بودند. این خودرو بعدا در چند فیلم دیگر، دستیار اصلی جیمز باند شد!

بد نیست بدانید سال گذشته یک دستگاه از چهار DB5 استفاده شده در پنجه طلایی، با قیمت خیره نماینده 6,385,000 دلار در حراجی به فروش رسید.

تویوتا 2000GT

تویوتا 2000GT لقب اولین سوپر اتومبیل ژاپنی را در اختیار دارد. این خودرو که در سال 1967 و در فیلم فقط دو بار زندگی می کنید (You Only Live Twice) حضور داشت، متعلق به جیمز باند نبود، بلکه یک مامور ژاپنی به نام آکی (Aki) از آن استفاده می کرد.

اگر فیلم You Only Live Twice را دیدن نموده باشید، حتما متوجه شده اید که تویوتا 2000GT حاضر در آن به سقف بازشو مجهز است، حال آنکه مدل های فروخته شدن به مشتریان تماما کوپه هستند.

این امر یک علت عجیب دارد و به خاطر آن 2000GT وارد فهرست شده است. از آنجایی که شون کانری قد بلند و هیکل تنومندی داشت، وی نمی توانست درون کابین 2000GT کوپه قرار بگیرد؛ به همین علت عوامل فیلم مجبور شدند برای فراهم کردن امکان حضور جیمز باند در داخل کابین سوپر اتومبیل کوچک ژاپنی، سقف آن را جدا نمایند!

اِی اِم سی هورنت (AMC Hornet)

شاید اگر کسی از خود جیمز باند می پرسید چه خودرویی را برای راندن دوست دارد، هر مدلی را انتخاب می کرد جز یک AMC! اما با توجه به قرارداد 5 میلیون دلاری امضا شده با کمپانی آمریکایی، جیمز باند در فیلم مردی با طپانچه طلایی (The Man with the Golden Gun) چاره دیگری نداشت!

در این فیلم که در سال 1974 به نمایش عایدی، راجر مور ایفاگر نقش باند بود و در بخشی بسیار مجذوب نماینده با دزدیدن یک دستگاه اِی اِم سی هورنت قرمز رنگ از نمایندگی، به تعقیب دشمنان خود پرداخت. صحنه های این تعقیب و گریز و مانورهای موجود به حدی هیجان انگیز هستند که از دید برخی، چرخش 360 درجه همزمان با پرش از روی رودخانه جزو 10 بدلکاری ماندگار تاریخ سری فیلم های جیمز باند است.

لوتوس اسپریت S1

اگر تنها یک خودرو وجود داشته باشد که بتواند استون مارتین های نمادین جیمز باند را به چالش بکشاند، آن لوتوس اسپریت S1 است. این خودرو در فیلم جاسوسی که دوستم داشت (The Spy Who Loved Me) - که در سال 1977 اکران شد - حضور داشت و از امکانات و قابلیت های فراتر از زمان سود می برد. بی تردید مجذوب نماینده ترین ویژگی این خودرو، دوزیست بودن و امکان تبدیل شدن آن به یک زیردریایی سبک بود!

چنانچه دوست دارید بدانید تبلیغات در سینما تا چه حد می تواند پیروزیت آمیز باشد، باید گفت پس از درخشش اسپریت S1 در فیلم مذکور، شرکت لوتوس سفارشات مربوط به سه سال آینده را در عرض مدتی کوتاه تکمیل نمود. نکته بسیار جالب توجه اینکه ایلان ماسک با پرداخت 997,000 دلار در سال 2013، یکی از چند دستگاه اسپریت S1 به کار برده شده به وسیله جیمز باند را از یک حراجی در لندن خریداری کرد.

استون مارتین V8 Vantage Volante

در سال 1987 و پس از 18 سال غیبت، استون مارتین با مدل V8 Vantage Volante در فیلم روزهای روشن زندگی (The Living Daylights) دوباره با جیمز باند به پرده سینما بازگشت. در این فیلم که ایفاگر نقش باند تیموتی دالتون بود، کانورتیبل زیبای استون مارتین به سلاح های مختلف از جمله انواع موشک، لیزر و تقویت نماینده راکت مجهز شده بود و طبق انتظار با نمایشی پرفروغ توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرد.

ب ام و Z8

تهیه نمایندگان و سازندگان مجموعه فیلم های جیمز باند، از سال 1985 همکاری با شرکت ب ام و را کلید زدند. باواریایی ها برای اینکه جیمز باند پشت فرمان Z3 بنشیند، 3 میلیون دلار هزینه کردند. گفته می گردد با این سرمایه گذاری 3 میلیون دلاری، ب ام و با رشد فروش قابل توجهی روبرو شده و سودی 240 میلیون دلاری به جیب زد.

بعد از Z3 نوبت به لیموزین 750iL رسید که البته تناسب چندانی با وجهه و نیازهای باند نداشت! به همین جهت در سال 1999 و در فیلم دنیا کافی نیست (The World Is Not Enough)، مامور مخفی پرآوازه دنیا سینما از یک ب ام و Z8 در ماموریت های سرشار از هیجان خود بهره گرفت.

اصلی ترین سلاح نصب شده روی Z8 جیمز باند راکت های جانبی بودند که در یکی از صحنه ها برای نابودی هلیکوپتر مورد استفاده قرار گرفتند. البته در صحنه بعدی دشمنان باند قدرتمندتر ظاهر شده و Z8 او را راهی دیار باقی کردند! شاید به همین دلیل بود که باند دیگر به سراغ محصولی از ب ام و نرفت!

استون مارتین ونکوئیش

با سرانجام عصر ب ام و در دهه 90، جیمز باند دوباره به گذشته خود رجوع کرد. در سال 2002 این مامور مخفی با فیلم روزی دیگر بمیر (Die Another Day) بر پرده سینما ظاهر شد. خودروی وی در این فیلم ژانر جاسوسی یک دستگاه استون مارتین ونکوئیش بود.

قابلیت نامرئی شدن ویژگی متمایزی بود که ونکوئیش جیمز باند را از تمامی خودروهای قبلی متمایز می کرد. به غیر از این ویژگی، اتومبیل مورد بحث از تجهیزات جالب دیگری مثل اژدر، جایگاه پرتابی و شات گان های دنبال نماینده هدف، برخوردار بود.

منبع: جام جم آنلاین

به "مروری بر خاص ترین خودروهای دوران کلاسیک جیمز باند به بهانه درگذشت شون کانری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر خاص ترین خودروهای دوران کلاسیک جیمز باند به بهانه درگذشت شون کانری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید