قیمت جوجه یکروزه به 12 هزار تومان رسید، بازار مرغ از 10 آذر آرام می گردد

به گزارش وبلاگ پوشه، رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور گفت: علی رغم تلفات واحدهای مرغداری ناشی از بیماری آنگارا، اما آمار دقیقی از اندازه تلفات نداریم.

قیمت جوجه یکروزه به 12 هزار تومان رسید، بازار مرغ از 10 آذر آرام می گردد

برومند چهارآیین رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور در گفت و گو با وبلاگ پوشه، درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: با توجه به شرایط فراوری تا هفته اول آذر با کمبود عرضه گوشت مرغ روبه رو هستیم که با این وجود انتظار کاهش قیمت مرغ تا سرانجام هفته اول دور از فکر است.

او اضافه نمود: با توجه به اثر کالای جایگزین ناشی از کاهش قدرت خرید و گران بودن سایر محصولات پروتئینی، تقاضا برای خرید بالاست.

چهارآیین گرانی جوجه یکروزه و عدم جوجه ریزی در اوایل ماه را علت اصلی کمبود عرضه مرغ در بازار اظهار داشت و گفت: کیفیت پایین نهاده ها، وزن گیری را با مشکلاتی روبه رو نموده است که این موضوع در کنار بیماری های نو آنگارا منجر به تلفات و کمبود عرضه مرغ در بازار شده است که با این وجود نباید انتظار داشت به زودی قیمت ها فروکش کند.

این مقام مسئول در واکنش به ممنوعیت قطعه بندی مرغ بیان نمود: تقاضا برای محصولات قطعه بندی بالاست و گرانی ارتباطی به قطعه بندی ندارد و اشکال ناشی از قیمت های دستوری است که با واقعیت همخوانی ندارد.

به گفته او، در مالی که تورم ابر چالش است و مولفه های فراوری مرتب در حال تغییر است، با این وجود جای این سوال مطرح است که به رغم افزایش مولفه ها چطور می توان انتظار ثبات نرخ مرغ را داشت؟

چهارآیین با اشاره به اینکه مکانیزم عرضه و تقاضا معین کننده قیمت مرغ است، بیان نمود: در هیچ جای جهان، دولت در بازار رقابتی دخالت نمی کند.

او قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را 20 تا 21 هزار تومان و مرغ گرم را برای مصرف کننده 31 تا 32 هزار تومان اظهار داشت و گفت: عرضه با نرخ بالاتر اجحاف در حق مصرف کننده است.

چهارآیین یکی از دلایل کمبود عرضه مرغ را ناشی از قیمت مصوب غیرمنطقی و افزایش قیمت جوجه یکروزه اظهار داشت و اضافه نمود: در حال حاضر قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 12 هزار تومان است که با نرخ مصوب فاصله معناداری دارد.

آمار دقیقی از تلفات آنگارا در واحدهای مرغداری نداریم

رئیس هیئت مدیره شرکت تعاونی صنعت طیور با اشاره به اینکه آمار دقیقی از جوجه ریزی آبان نداریم، بیان نمود: با توجه به شیوع بیماری های آنگارا (التهاب حاد ویروسی کبد در طیور) و نبود آمار دقیق از درصد تلفات، پیش بینی جوجه ریزی سخت است، اما از 20 آذر به بعد جوجه ریزی افزایش یافته که با این وجود انتظار می رود که از 10 آذر اوضاع تا حدودی آرام گردد.

این مقام مسئول درباره آخرین شرایط بازار نهاده های دامی گفت: تامین نهاده به وسیله سامانه بازارگاه با تاخیر در حال اجرا است، اما به هر حال بازارگاه در این اوضاع و احوال شاهکار است.

او ادامه داد: افزایش بی رویه، غیرکارشناسی و غیرمنصفانه جوجه یکروزه بیش از یکسال است که به رغم هشدارهای مکرر، هیچ نظارتی بر آن نیست .

چهارآیین با اشاره به اینکه در کارگروه تنظیم بازار تمامی فشار بر عرضه حلقه آخر گوشت مرغ است، بیان نمود: اگر قیمت جوجه یکروزه کنترل نگردد، در ماه های سرانجامی سال بازار گوشت مرغ با نوسانات چشمگیری رو به رو می گردد.

به گفته او، دبیر کارگروه تنظیم بازار، مسئول تعزیرات، سازمان حمایت و نهادهای نظارتی که مسئول امنیت غذا هستند، باید جوابگو باشند چرا که با استمرار این فرایند سرانجام سال، گرفتار می شویم.

این مقام مسئول در سرانجام توضیح داد: هم اکنون در شرایطی هستیم که به علت کاهش قدرت خرید، جوجه یکروزه باید در سامانه بازارگاه عرضه گردد، چرا که در شرایط فعلی 7 تا 8 هزار میلیارد از جیب فراوریکننده مرغ گوشتی به جیب دلال می رود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "قیمت جوجه یکروزه به 12 هزار تومان رسید، بازار مرغ از 10 آذر آرام می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت جوجه یکروزه به 12 هزار تومان رسید، بازار مرغ از 10 آذر آرام می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید