آشنایی با نئو بانک های جهان
به گزارش وبلاگ پوشه، نئوبانک (Neobank) نوعی بانک دیجیتالی است که از طریق استارت آپ های فعال در حوزه تکنولوژی های مالی راه اندازی می شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملا آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است.
به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از The Financial Brand، از سال 2015 برای نخستین بار در انگلیس بود که نئوبانک ها پا به عرصه گذاشتند. اصطلاح نئوبانک تقریبا از سال 2016 و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به صورت جدی بر سر زبان ها افتاد و در ایران هم با تصویب آیین نامه تاسیس و فعالیت بانک های مجازی در سال 1390، بستر فعالیت نئوبانک ها در کشور فراهم شد و گفته می شود بانکینو نخستین نئوبانک ایرانی است که ارائه خدمات خود را از سال 1399 شروع کرده است.
نئو بانک ها با سرعت زیادی مورد استقبال کاربران خصوصا کاربران جوان قرارگرفته و در زمان کوتاهی رشد کرده و سودآور شده اند؛ به گونه ای که طبق تحقیقات اجرا شده ارزش کل بازار نئوبانک در سال 2018 حدود 18میلیارد دلار بوده و تا سال 2026 به 394 میلیارد دلار خواهد رسید.
شاید بتوان بزرگ ترین مزایای نئو بانک ها را به شرح زیر برشمرد: هزینه کم، استفاده راحت، سرعت بالا در افتتاح حساب و استفاده از خدمات آن، مقررات کمتر از بانک های سنتی، استفاده از تکنولوژی راحت برای استفاده مانند تلفن همراه و عدم نیاز به حضور فیزیکی در شعبه.
از مجموع 270 نئو بانکی که در Financial Brand ثبت نام کرده اند تعداد 10 مورد که دارای بالاترین تعداد کاربر یا مشاغل ثبت شده بوده اند، مورد بررسی قرار گرفت تا معین شود ارائه چه خدماتی از طریق آن ها موجب جذابیت بیشتر شده است.
1- Ant Financial: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2014 در چین تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 5 تا 10 هزار نفر، تعداد یک میلیارد و 300 میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف کنندگان و مشاغل را دارا است.
این نئوبانک در دسته بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می کند و معینا در پرداخت های تلفن همراه و حساب های دیجیتال بانکی فعالیت می کند. وب سایت آن antgroup.com است.
2- Tinaba: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2015 در ایتالیا تاسیس شد و در حال حاضر با 11 تا 50 نفرکارمند، تعداد یک میلیارد و 200 میلیون مخاطب هدف را از طیف مصرف کنندگان دارا است. این نئوبانک در دسته بندی بانکداری دیجیتال و وام دهی فعالیت می کند و معینا در زمینه حساب بانکی با پشتیبانی Banca Profilo همراه با کارت اعتباری، وام رهنی و حساب پس انداز فعال است. وب سایت آن tinaba.bancaprofilo.it است.
3- GoFundMe: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2010 در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 251 تا 500 نفر، تعداد 491 میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دسته بندی وام دهی فعالیت می کند و معینا یکی از محبوب ترین وب سایت های سرمایه گذاری تامین مالی جمعی crowdfunding برای انواع نیاز ها است، وب سایت آن gofundme.com است.
4- Paypal: دفتر مرکزی این شرکت در سال 1998 در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن بیش از 10 هزار نفرکارمند، تعداد 377 میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته بندی پرداخت ها و ابزار های PFM فعالیت می کند و معینا در پرداخت برای دو طیف فوق، وام های اقساطی و خرید رمز ارز دارای مزیت است. وب سایت آن paypal.com است.
5- WeBank: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2014 در چین تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 1000 تا 5000 نفر، تعداد 200 میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می کند و معینا یک بانک تجاری خصوصی با تمرکز آنلاین است که از نرم افزار امنیتی شناسایی چهره استفاده می کند. وب سایت آن webank.com است.
6- Nerdwallet: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2009 در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 251 تا 500 نفر، تعداد 160 میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته بندی ابزار های PFM و آموزش مالی فعالیت می کند و معینا یک شرکت مالی شخصی با بینش و ابزار هایی برای کمک به مصرف کنندگان در مدیریت سرمایه خود است. وب سایت آن nerdwallet.com است.
7- MobiKwik: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2009 در هند تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 251 تا 500 نفر، تعداد 120 میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته بندی بانکداری دیجیتال و پرداخت ها فعالیت می کند و معینا کیف پول دیجیتال با تمرکز بر پرداخت قبض و وام های شخصی فوری است. وب سایت آن mobikwik.com است.
8- Venmo: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2012 در آمریکا تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 51 تا 100 نفر، تعداد 60 میلیون مخاطب هدف از هر دو طیف مصرف کنندگان و مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته بندی پرداخت ها و ابزار های PFM فعالیت می کند و معینا یک نرم افزار پرداخت آسان بدون هزینه برای واریز و یک کارت اعتباری با جوایز است. وب سایت آن venmo.com است.
9- Stocard: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2012 در آلمان تاسیس شد و در حال حاضر با داشتن کارکنانی بین 51 تا 100 نفر، تعداد 50 میلیون مخاطب هدف از طیف مصرف کنندگان را دارا است. این نئوبانک در دسته بندی بانکداری دیجیتال فعالیت می کند و معینا به مصرف کنندگان اجازه می دهد از کارت های وفاداری خود برای پرداخت آسان در فروشگاه های خرده فروشی استفاده کنند. اگر خواستید به این نئوبانک سربزنید وب سایت آن stocardapp.com است.
10- Square: دفتر مرکزی این شرکت در سال 2009 در آمریکا تاسیس شد و درحال حاضر با داشتن کارکنانی بین 1000 تا 5000 نفر، تعداد 36 میلیون مخاطب هدف از طیف مشاغل را دارا است. این نئوبانک در دو دسته بندی وام دهی و پرداخت ها فعالیت می کند و معینا فروش محصولات و خدمات، مدیریت پول و پرداخت، دادن بینش کسب وکار با وام های تجاری کوچک را انجام می دهد. وب سایت آن squareup.com است.
به طور کلی در 10 نئو بانکی که در بالا به شرح مختصری از آن ها پرداختیم نکته شاخص، تاریخ تاسیس بود که همگی مابین سال های 1998 تا 2016 بود و شاید علت داشتن مخاطبان هدف بالای 10 میلیون همین قبول ریسک و شروع قبل از سایرین بوده که همواره برگ برنده اولین ها است و نکته دیگر اینکه از مجموع این 270 نئوبانک تعداد 21 شرکت در سال 2020 و 32 شرکت در سال 2019 تاسیس شدند؛ یعنی حدود 20 درصد این نئوبانک ها ظرف این دو سال پا به عرصه رقابت گذاشتند که نوید بخش آینده بهتری در این صنعت است.
منبع: فرارو