کتاب اسرار آل محمد(ص) و سلیم بن قیس منتشر شد

به گزارش وبلاگ پوشه، به نقل از روابط عمومی مؤسسه بوستان کتاب، کتاب اسرار آل محمد(ص) و سلیم بن قیس اثر کاظم استادی به همت مؤسسه بوستان کتاب در 280 صفحه منتشر شد.

کتاب اسرار آل محمد(ص) و سلیم بن قیس منتشر شد

درباره وجود شخصیت سُلیمِ بن قِیس، اقوال مختلفی به چشم می خورد. بعضی این نام را موهوم یا مستعار می دانند؛ بعضی آن را با شخصیت دیگری همچون سلیم بن قیض یشکری یا قیس بن عباده تطبیق نموده اند؛ و بعضی سلیم بن قیس را شخصیتی واقعی و از اصحاب حضرت امیر(ع) دانسته اند. بعلاوه درباره انتساب کتابی حدیثی به سلیم بن قیس نیز اختلاف نظر وجود دارد؛ بعضی تألیف کتاب سلیم را ساخته ایان بن ابی عیاش دانسته اند و بعضی نیز به اعتبار احادیثی به نام سلیم، معتقدند خود سلیم بن قیس کتاب حدیثی داشته است.

پژوهش های نو نشان می دهد کتاب های کنونی و در دسترسی منسوب به سلیم، در طول شش قرن اول هجری در دسترس علمای شیعه امامیه نبوده است. با معین قدمت حدودی کتاب های کنونی منسوب به سلیم و آنالیز نشانه های شکلی و محتوایی دیگر، می توان نتیجه گرفت که کتاب های کنونی منسوب به سلیم، متعلق به میراث غلات نصیریه شام، از میانه قرن چهارم تا اواسط قرن ششم قمری هستند.

کتاب سلیم یکی از جنجالی ترین کتاب های تاریخی - کلامی است که مناقشات بسیاری درباره آن وجود دارد. درباره سلیم و کتاب وی از جهات مختلف (علمی، تأیید و رد سلیم، و از جهت کیفیت نوشته ها) نوشته های مختصری وجود دارد.

کتاب سُلیمِ بن قِیس هِلالی، کتاب تاریخی - اعتقادی و به زبان عربی است. گفته اند این اثر اولین کتاب شیعه است و در زمان امیرالمؤمنین علی(ع) نگاشده شده است؛ هر چند درباره انتساب و عدم انتساب کتاب سلیم بن قیس، بین علمای شیعه مباحث بسیاری در گرفته است.

نوشتار حاضر می کوشد ضمن داشتن بعضی مطالب تکراری در موضوع سلیم، تأملات تازه ای نیز در اینباره ارائه دهد تا علاقه مندان این موضوع با استفاده از آن بتوانند بهتر به موضوع سلیم و کتاب او بپردازند؛ در واقع کتاب حاضر را می توان به نوعی مسئله شناسی سلیم و کتاب وی، برای آنالیز بیشتر محققان قلمداد کرد.

نوشتار حاضر، تحقیقی موضوع محور درباره سلیم و کتاب اوست، مشکل اساسی تحقیقات موضوع محور، غیرقابل کنترل بودن تحقیق، کش دار شدن غالب این تحقیقات، و قابلیت جابجایی مطالب و فصل ها است.

این اثر در پنج فصل تألیف شده است: در فصل اول این اثر که درباره سلیم بن قیس هلالی است، به زندگینامه منسوب به سلیمِ مشهور، گاهشمار فرضی زندگی وی، وصف سلیمِ مشهور در کتاب های تاریخی و حدیثی و... پرداخته شده شده است.

دومین فصل از این اثر، به کتاب سلیم پرداخته و کتاب وی را وصف نموده و به اهمیت این کتاب پرداخته و دلیل مشهور شدن کتاب تبیین شده و بعلاوه نگاهی آماری به این اثر شده است.

نویسنده در فصل سوم، درباره راویان کتاب سلیم سخن گفته و در چهارمین فصل نیز به مناقشات و حالات متصور برای کتاب سلیم اشاره نموده و در فصل پنجم و آخرین فصل از این کتاب، به اشکالات کتاب سلیم می پردازد.

علاقه مندان جهت خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی www.bustaneketab.ir مراجعه کنند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب اسرار آل محمد(ص) و سلیم بن قیس منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب اسرار آل محمد(ص) و سلیم بن قیس منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید