پوست موز کسری بودجه زیر پای دولت نو

به گزارش وبلاگ پوشه، روش های عجیب بانک مرکزی و دولت روحانی برای تامین کسری بودجه، پوست موزی زیر پای دولت تازه است که شهریورماه سر کار می آید.

پوست موز کسری بودجه زیر پای دولت نو

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ پوشه، روزنامه جوان در این باره نوشت: قبح تأمین اقتصادی به وسیله استقراض از بانک مرکزی برای دولت ریخته است و تورمی که این رفتار دولت برای اقتصاد ایجاد می نماید، شاید دیگر برای دولت اهمیتی ندارد، زیرا همچون سال گذشته به جای استفاده از ابزار انتشار اوراق بدهی برای پوشش کسری بودجه، از منابع بانک مرکزی برای این منظور استفاده می نماید که این رفتار گرفتاری های دولت آینده را تشدید خواهد نمود.

وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است، اما دیگر این نهاد اهتمامی برای کنترل تورم ندارد و به بانکی تبدیل شده است که با چاپ پول در خدمت تأمین کسری بودجه دولت است. انجام عملیات بازار باز اقدامی است که بانک مرکزی به وسیله اوراق با نرخ سود مناسب کسری بودجه دولت را تأمین می نماید، اما کم توجهی به این روش تأمین اقتصادی نویدبخش تشدید تورم و نوسان در اقتصاد است.

سیاستگذار در شرایطی که تقاضا برای بهره گیری از ابزار حراج اوراق و تأمین اقتصادی غیرتورمی وجود دارد، از منابع بانک مرکزی به منظور تأمین اقتصادی استفاده می نماید. در شرایطی که بخش قابل توجهی از منابع ارزی کشور مشخص تکلیف نشده، سطح اقتصادیات گیری از پایه های اقتصادیاتی مختلف محدود بوده و انتشار اوراق با عدم جذابیت روبه روست، در نتیجه تداوم شرایط کنونی می تواند منجر به تورم بالا در ماه های آینده برای کشور باشد، به عبارت دیگر اقدام دولت دوازدهم مثل این می ماند که زیر پای دولت سیزدهم پوست موز تورم بیندازد.

دولت آینده باید فکری به حال کسری بودجه 500هزارمیلیارد تومانی سال 1400 کند، چراکه در زمان تنظیم بودجه نگاه خوشبینانه ای وجود داشت، البته دولت طی سال های 97 تا به امروز در چاپ پول زیاده روی بسیاری داشته، به طوری که تورم حاصله از این اتفاق تعادل هزینه و عایدی تولیدکننده و مصرف کننده را به هم زده است و حالا تورم 43درصدی موجب شده نه سپرده بانکی و نه اوراق بدهی دولت یا شرکت ها با عدم تقاضا روبه رو شوند، زیرا سود این بخش ها از تورم پایین تر است.

در سال 99 رقم فروش اوراق بدهی مطابق بودجه عمومی، 88 هزار میلیارد بوده که به علت عدم فروش نفت این رقم به 213 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مقایسه اعداد و ارقام فروش اوراق بدهی در سال 99 و سال 1400 نشان می دهد، در پنج هفته گذشته تنها 2 هزار و 800 میلیارد تومان از کسری بودجه از سوی مشتریان بازار اولیه تأمین شده است. رقم فروخته شده در امسال تنها 11/7 درصد حجم اوراق فروخته شده در موقعیت مشابه در سال گذشته بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش اعتماد به دولت در بازار سرمایه به علت اتفاقات سال گذشته در بورس بوده است. تصمیمات دولتمردان در سال گذشته بسیاری از سهامداران خرد را با ضرر و زیان قابل توجهی روبرو نموده است که آن ها هنوز به بورس به اسم مکانی برای سرمایه گذاری اطمینان ندارند.

طی پنج مرحله ای که در امسال حراج در بورس اجرا شده در چهار هفته بورسی ها هیچ اوراقی را خریداری ننموده و حد خرید اوراق بانک ها هم در سطح پایینی بوده است. این موضوع در حالی رخ داده که نرخ سود از هفته گذشته 0/5 واحد درصد افزایش پیدا نموده، اما هنوز این اعداد برای متقاعد کردن خریداران مناسب نبوده است.

لازم به ذکر است تا انتها سال حدوداً 37 هفته به جای مانده که دولت باید هفته ای 3 هزار و 300 میلیارد تومان اوراق بفروشد تا بتواند 125 هزار میلیارد تومان کسری برنامه ریزی شده را تأمین کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پوست موز کسری بودجه زیر پای دولت نو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پوست موز کسری بودجه زیر پای دولت نو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید