هلال احمر بعد از یک قرن

به گزارش وبلاگ پوشه، دبیر کل جمعیت هلال احمر همزمان با صدمین سال فعالیت این جمعیت در کشورمان، گزارشی از شرایط فعلی آن را تشریح کرد.

هلال احمر بعد از یک قرن

محمدحسن قوسیان مقدم در گفت وگو با وبلاگ پوشه، با اشاره به هفته هلال احمر در کشورمان که از روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر آغاز می شود، گفت: این هفته فرصت مناسبی برای بیان دستاوردها و اقدامات جمعیت هلال احمر کشورمان است. سال جاری جمعیت هلال احمر وارد صدمین سال فعالیت خود در کشورمان شده و در این سال علیرغم تمام مسائل موجود توانستیم اقدامات زیادی را در این مجموعه انجام دهیم.

وی با اشاره به فعالیت سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: امدادونجات یکی از محوری ترین فعالیت های جمعیت هلال احمر است و ازجمله اولین ماموریت هایی که به هلال احمر واگذار شد. از این رو می توان گفت که طی یک قرن نام هلال احمر با امدادونجات در کشور گره خورده است. در حال حاضر سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر 42 هزار نیروی امدادی در سطح کشور دارد که این افراد در هفت سطح درجه بندی شده اند، از این تعداد بین 12 تا 15 هزار نفر به صورت مستمر در پایگاه ها و ماموریت های سازمان امداد و نجات حضور دارند. اکثریت این افراد به شکل داوطلبانه و بدون رابطه استخدامی و شغلی با جمعیت هلال احمر فعالیت دارند.

وی مجموع تعداد پایگاه های هلال احمر در سراسر کشور را هم 563 پایگاه اظهار داشت و گفت: به فراخور مناسبت ها یا فصول مورد نیاز مثل نوروز و تابستان یا زمستان بین 70 تا 300 پست موقت به این پایگاه های امدادونجات افزوده می شود. در کنار این پایگاه ها 433 شعبه و دفتر کنندگی و 31 مرکز استان هم فعال است.

به گفته دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر کشورمان در حال حاضر بیش از 5000 تیم عملیاتی در سراسر کشور هم ساماندهی شده اند که تیم های واکنش سریع هم جزوی از آنها محسوب می شود. حدود 2000 نیرو هم با درجه ایثار در سازمان امداد و نجات هلال احمر فعالند که 50 درصد این نیروها به طور مستمر با جمعیت هلال احمر همکاری دارند.

وی افزود: در حوزه ناوگان امدادزمینی و ساحلی هم، جمعیت هلال احمر بیش از 5400 دستگاه شامل آمبولانس، خودروهای سبک، نیمه سنگین و سنگین، موتورسیکلت و قایق موتوری در اختیار دارد و 24 فروند بالگرد آماده پرواز و انجام عملیات هم در اختیار ناوگان امدادهوایی هلال احمر است که می توان آن را بزرگترین ناوگان هوایی کشور پس از نیروهای مسلح دانست. این مجموعه تا کنون به میلیون ها نفر از مردم ایران امدادرسانی کرده است.

سخنگوی جمعیت هلال احمر به سازمان جوانان جمعیت هلال احمر هم اشاره کرد و گفت: این سازمان نزدیک بیش از هفت دهه است که به نام جزوی از جمعیت هلال احمر فعالیت می کند و در واقع گذرگاه ورودی به جمعیت هلال احمر است.

وی ادامه داد: در حال حاضر یک میلیون و 250 هزار عضو جوان هلال احمری با مشارکت در طرح ها، کمکگر هلال احمر در انجام وظایف ذاتی خود هستند. حدود 8000 نفر در مرنام تحلیفی از این سازمان به حوزه امداد وارد شدند تا در زمینه امداد و نجات به فعالیت بپردازند. در سال جاری هم 15 هزار نفر از اعضای سازمان جوانان هلال احمر برای انجام فعالیت های امدادی به حوزه امداد وارد می شوند.

قوسیان افزود: جوانان فعال و پویای هلال احمری در 13 هزار و 745 کانون غنچه های هلال، دانش آموزی، جوانان آزاد، طلاب، دانشجویی و کانون روستایی در حال ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون و سازگاری اجتماعی هستند و برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام فعالیت می کنند.

وی درباره فعالیت های سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر هم گفت: سازمان داوطلبان به منظور احیا و تحقق اصل خدمات داوطلبانه، با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر از طریق سازماندهی و بهره گیری از توان و مساعدت افراد و اقشار توانمند در سال 1338 هجری شمسی تشکیل شد و تا به امروز خدمات متنوعی نظیر کمک به درمان بیماران محروم، حمایت از بچه ها آسیب دیده و بازمانده از حوادث و سوانح، کمک به آسیب دیدگان ناشی از زلزله، سیل و بلایای طبیعی، مشارکت در جذب کمک های مردمی برای جبهه های جنگ، حوادث و سوانح و ... را ارائه کرده است.

به گفته سخنگوی جمعیت هلال احمر این جمعیت حدود دو میلیون عضو داوطلب دارد که از این تعداد حدود 700 هزار نفر به صورت مستمر در گروه های حمایت، مهارت، هدایت و مشارکت با سازمان داوطلبان همکاری دارند. همچنین در مجموع 250 موسسه خیریه هم در حوادث و سوانح در کنار هلال احمر هستند.

قوسیان با اشاره به فعالیت سازمان تدارکات پزشکی هم گفت: این سازمان با هدف تأمین دارو و تجهیـزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی جمعیت هلال احمر فعالیت خود را در سال 1334 آغاز کرد و در حال حاضر 1700 نفر در سازمان تدارکات پزشکی و شرکت های تابعه مشغول به فعالیت هستند.

وی کمک به تأمین داروهای مورد نیاز کشور، تأمین مواد اولیه دارویی، مکمل های غذایی و رژیمی و تجهیـزات پزشکی، تکمیل، توسعـه و راه اندازی واحدهای تازه دارویی و لوازم پزشکی در شرکت های تحت پوشش و ... را از جمله وظایف سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر دانست و گفت: شرکت پخش سها هلال در راستای رفع مسائل داروهای حیاتی اقدام به توزیع گسترده اقلام دارویی بیماران سرطانی، دیابت و سایر بیماران خاص هم کرده است. تامین واکسن کرونا و داروهایی کرونا از جمله اقدامات اخیر این سازمان در کنار وظایف و اقدامات همیشگی اش بوده است.

قوسیان افزود: در معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر هم دوره های آموزشی حضوری و غیر حضوری همگانی اجرا شده و همچنان در حال انجام است تا به امروز میلیون ها نفر تحت انواع آموزش های مختلف این بخش قرار گرفته اند.

دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به فعالیت مرکز پزشکی حج و زیارت هم گفت: این مرکز در ایام حج و همچنین سفر شهروندان به عتبات اقدام به ارائه خدمات مختلفی کرده و به میلیون ها نفر از زائران خدمات رسانی کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "هلال احمر بعد از یک قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هلال احمر بعد از یک قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید