نوازندگان و خوانندگان هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد هستند؛ این وضعیت برای صنعت موسیقی به چه معنی است؟

به گزارش وبلاگ پوشه، پرکارترین هنرمندان موسیقی در سال یک یا دو آلبوم موسیقی استودیویی منتشر می نمایند. بعضی از رپرها هم می توانند در نهایت سه الی چهار آلبوم معرفی نمایند.

نوازندگان و خوانندگان هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد هستند؛ این وضعیت برای صنعت موسیقی به چه معنی است؟

اما استودیوی موسیقی Auxuman می خواهد هر ماه یک آلبوم کامل از معروف ترین خواننده های خود مانند Yona و Mony و Gemini و Hexe و Zoya بیرون دهد. چگونه این استودیو می تواند چنین کاری بکند؟ با قدرت هوش مصنوعی!

هیچ یک از هنرمندان و خوانندگان نام برده شده در بالا، واقعی نیستند و شما نمی توانید آن ها را ملاقات کنید یا در کنسرت زنده برایشان دست تکان دهید. هریک از این ها در ژانر و سبک خاص خودشان که Auxuman تعریف نموده است؛ موسیقی بیرون می دهند و برای خودشان یک شخصیت دارند.

Auxuman یک استارتاپ موسیقی هوش مصنوعی مستقر در شهر لندن است و اعتقاد دارد نسل بعدی سرگرمی های دیجیتالی و مجازی را می سازد. این استارتاپ اولین آلبوم خود را در تاریخ 27 سپتامبر عرضه کرد و وعده داده هر ماه یک آلبوم جدید کامل منتشر کند.

این آلبوم ها در ساندکلاود، یوتیوب و سرویس های استریم موسیقی معروف آپلود شده و تماما با استفاده از هوش مصنوعی ساخته شدند.

ماشین هایی که موسیقی می سازند

آش کوش (Ash Koosh)، بنیان گذار انگلیسی - ایرانی استارتاپ اوکسومن می گوید: این موسیقی ها به وسیله چندین موتور ساخته می شوند که کلمات، ملودی ها و صدای آواز دیجیتالی را ایجاد می نمایند. در آهنگ هایی که متن دارند؛ این متن توسط مدل هایی فراوری می گردد که پیش تر آموزش داده شده اند تا مطالب، اشعار و صحبت های محاوره ای را براساس موسیقی بسازند.

آش کوش اعتقاد دارد یونا (Yona معروف ترین خواننده هوش مصنوعی آلبوم اوکسومن) و دیگر خواننده های دیجیتالی در حال بازتاب زندگی بشر در اینترنت هستند: برای هر آهنگ، ایده ها، سناریوها و عقایدی داریم که کاملا در موسیقی معین است و آن ها را به اشتراک گذاشتیم.

موسیقی های اولین آلبوم اوکسومن بسیار متنوع و در سبک های مختلفی است. صدای یونا باریک و نازک است به طوری که آرامش بخش باشد ولی صدای Hexe کلفت تر و سخت تر می گردد به طوری که انگار خشن و عصبانی است.

آش کوش درباره دلایل ساختن موسیقی هوش مصنوعی می گوید ماشین ها می توانند انواع سبک ها و صداها را با هم ترکیب نمایند تا صدای هیجان انگیز بهتری برای نسل بعد فراوری گردد. در صنعت موسیقی با کمبود هنرمند و سبک موسیقی روبرو نیستیم ولی شاید مردم دوست دارند سبک های جدیدتر و مدرن تری را گوش نمایند.

آقای کوش و دوستانش کوشش می نمایند با یاری خلاقیت و قدرت هوش مصنوعی یک ژانر جدید موسیقی بسازند. چون ماشین هم نوازنده و هم خواننده است؛ هم تدوین گر و هم فراورینماینده و هم محقق است؛ فراوری آلبوم هایی با ژانرهای جدید بسیار مالی تر است و اگر یک گروه کوچک آن را خریداری و گوش نمایند؛ موفقیت محسوب می گردد.

آیا اوکسومن خلاق است؟

بنیان گذار اوکسومن مدعی است یک سبک موسیقی جدید و خلاقانه را بنا کردند ولی آیا واقعا استارتاپ اوکسومن خلاق است؟ خیلی سخت است که به این سوال به راحتی جواب دهیم ولی احتمالا در نهایت باید گفت هم آره و هم نه!

چون تعریف خلاقیت سخت است و معیارهای بسیار کمی برای ارزیابی یک اثر هنری خلاق وجود دارد. گاهی اوقات یک موسیقی زیرزمینی فروش و شهرت بیشتری نسبت به معروف ترین آلبوم یک هنرمند دنیای پیدا می نماید.

سال گذشته یک نقاشی هوش مصنوعی به قیمت 432.5000 هزار دلار فروخته شد که مبلغی بسیار بیشتر از قیمت تخمین زده شده برای او بود. شاید معروف ترین نقاشان دنیا هم نتوانسته باشند بهترین اثر خود را به این قیمت بفروشند.

نمی توانیم هر محصول فراوریی یک ماشین هوش مصنوعی را خلاقانه و ابتکارانه تلقی کنیم؛ اگرچه با استقبال عمومی زیاد روبرو گردد و فروش رکوردشکنی داشته باشد. نباید فراموش کنیم که این ماشین آموزه های خود را از انسان ها و یک سری قواعد و استانداردها کسب نموده است و از خودش خلاقیتی ندارد.

شاید تعریف یک هنرمند خلاق هنرمندی باشد که از درون خودش و با تکیه بر استعداد خودش می تواند اثرهایی بدیع خلق کند. ماشین هوش مصنوعی خلاق نیست چون نمی کوشد احساسی خاص را بیان کند یا باعث جوشش یک احساس عمیق از وجود انسان گردد.

با این حال، هوش مصنوعی در حال از بین بردن نویسنده ها، نوازنده ها و بسیاری از هنرمندان انسانی دیگر است.

موسیقی سایبورگ

سوال مهم تر درباره موسیقی هوش مصنوعی و به طور خاص کاری که شرکت اوکسومن انجام می دهد؛ این است که چقدر از این کار یا خلاقیت ماشین توسط انسان ها صورت گرفته است؟

کوش می گوید چندین موتور هوش مصنوعی اقدام به ساختن ملودی، متن ها، صداها و سبک می نمایند و بعد یک نیروی انسانی آن ها را با هم ترکیب می نماید. در واقع، ماشین ایده ای را می گیرد و محصولاتی ابهام گونه می سازد که با ترکیب یکدیگر تبدیل به اثر می شوند.

هریک از این ماشین ها توسط الگوریتم هایی آموزش داده شده اند تا چگونه یک شعر موسیقی، ملودی، صدا و غیره را فراوری نمایند. آن ها براساس دانش خود که از موسیقی های انسانی است؛ چیزهایی گنگ و مبهم می سازند که وقتی با یکدیگر مخلوط می شوند؛ تازه یک موسیقی جدید قابل قبول شکل می گیرد.

نوعی همکاری ماشین و انسان برای فراوری محصولاتی جدید و یک تاثیرگذاری شبه هوشمند برای خلق اثرهایی به یاد ماندنی!

شاید در گذشته، نویسنده هایی را به یاد بیاوریم که همین کارها را می کردند. قطعاتی ادبی از چند اثر را گرفته یا چند خاطره را ترکیب نموده و یک اثر جدید می ساختند.

منبع

منبع: یک پزشک

به "نوازندگان و خوانندگان هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد هستند؛ این وضعیت برای صنعت موسیقی به چه معنی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوازندگان و خوانندگان هوش مصنوعی به سرعت در حال رشد هستند؛ این وضعیت برای صنعت موسیقی به چه معنی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید