طبع زغال اخته سرد است یا گرم؟ (خواص و مصلحات زغال اخته)

به گزارش وبلاگ پوشه، زغال اخته یک میوه قرمز رنگ و ترش مزه است که هواداران زیادی دارد. این گیاه بیشتر در اروپا و در جنوب غربی آسیا در کشورهایی مثل ارمنستان و ایران یافت می گردد. طبع زغال اخته و ترکیبات موجود در آن، این میوه خوشمزه را به یک داروی درمانی برای بسیاری از عارضه ها در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع زغال اخته سرد است یا گرم؟ (خواص و مصلحات زغال اخته)

در این مقاله ابتدا طبع زغال اخته از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز فواید سلامتی این میوه مجذوب نماینده می پردازیم.

طبع زغال اخته در طب سنتی چیست؟

مزاج زغال اخته از نظر طب سنتی سرد و خشک است و مصلح آن عسل معرفی شده است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و خشکعسل

خواص درمانی زغال اخته

1. درمان خانگی اسهال

این میوه لذیذ یک منقبض نماینده یا قابض قوی است. این خاصیت به علت مقادیر فراوان ماده ای به نام تانن در زغال اخته است، که در طب سنتی برای درمان سریع اسهال استفاده می گردد.

2. خاصیت ضد باکتری و ضد ویروسی

زغال اخته حاوی مقادیر فراوانی از ویتامین C است که خاصیت ضدالتهابی قوی دارد. به همین علت به از بین بردن انواع ویروس ها و باکتری ها یاری نموده و یک میوه عالی برای جلوگیری از سرماخوردگی و آنفولانزاست.

البته برای بهره بردن از این مزیت زغال اخته، باید حتما آن را بصورت خام مصرف کنید.

3. محافظت از کبد

تحقیقات صورت گرفته نشان داده است مصرف منظم انواع توت ها مانند زغال اخته، به صورت قوی از کبد محافظت نموده و عملکرد کبد را هم بهبود می بخشد. مصرف زغال اخته به مدت 3 الی 4 هفته می تواند به برطرف فیبروز کبدی یاری کند.

4. کاهش خطر ابتلا به سرطان روده

زغال اخته منبعی سرشار از فیبر است. به طوری که هر 100 گرم از این میوه تازه، بیش از 4.6 گرم فیبر دارد که حدود 18% احتیاج روزانه بدن را تامین می نماید. فیبرها علاوه بر یاری به هضم غذا، به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده هم یاری می نمایند.

5. یک میوه کم کالری برای کاهش وزن

زغال اخته علاوه بر فیبر فراوان، دارای کالری پایینی است. 100 گرم زغال اخته دارای 46 کالری است. بنابراین افرادی که نگران تناسب اندام خود یا دارای اضافه وزن هستند، می توانند با خیال راحت از این میوه به مقدار فراوان استفاده نمایند.

6. بهبود عملکرد کلیه

بر اساس طب سنتی چینی، زغال اخته یک میوه ادرارآور است. به این معنی که فراوری ادرار را تحریک نموده و با این کار عملکرد کلی کلیه را بهبود می بخشد. بعلاوه با این کار باعث کاهش فشار خون بالا و سم زدایی در بدن می گردد.

7. زغال اخته و جوان نمایندگی پوست

این میوه خوش رنگ و لعاب، دارای مقادیر فراوانی از انواع آنتی اکسیدان های مورد احتیاج بدن است، که رادیکال های آزاد را از بین می برد. وجود رادیکال های آزاد باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس در پوست و بدن می گردد.

بعلاوه زغال اخته یک محرک عالی برای کلاژن سازی پوست است. کلاژن پروتئینی است که عامل اصلی سفتی پوست و خاصیت کشسانی بالای آن است.

8. کنترل بهتر قند خون

مصرف زغال اخته به طور منظم باعث بهبود شرایط قند خون شده و از ابتلا به بیماری دیابت جلوگیری می نماید. برای بهره مند شدن از این خاصیت زغال اخته، می توانید آن را به صورت تازه یا خشک یا آبمیوه بدون شکر افزوده، نوش جان کنید.

9. پیشگیری از آلزایمر

ترکیبات مغذی آن افزایش و تقویت حافظه و تمرکز را در پی دارد و با محافظت از عملکرد مغز، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. بعلاوه ترکیبات موجود در آب زغال اخته مقدار کلسترول خوب خون را افزایش می دهد. علاوه بر این ها، آنتی اکسیدان های موجود در این میوه خوشمزه و ترش، رادیکال های آزادی که می خواهند به دی ان ای بدن آسیب بزنند و در مغز التهابات خطرناک ایجاد نمایند را از بین می برد.

10. بهبود سلامت قلب

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در زغال اخته، باعث افزایش سلامت قلب می گردد. در واقع پلی فنول ها کلسترول بد خون را کاهش داده و با این کار از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می نمایند. بعلاوه ماده ای به نام آنتوسیانین در این میوه به وفور یافت می گردد که بخصوص در خانم ها خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

11. افزایش سلامت دندان ها

آنتی اکسیدان های موجود در این میوه ترش، پلاک های دندانی را کاهش داده و باعث جلوگیری از بیماری های مربوط به لثه می گردد. بعلاوه این ترکیبات از پوسیدگی دندان ها جلوگیری نموده و اجازه نمی دهد باکتری ها به دندان های شما بچسبند. در نتیجه به سلامت دندان ها و لثه های شما یاری می نماید.

12. از بین بردن عفونت های دستگاه گوارشی

قبلا هم به درمان سریع اسهال با این میوه اشاره کردیم. اما یکی از انواع اسهال، اسهال ناشی از عفونت دستگاه گوارشی است. در این بیماری بدن به شدت دچار کم آبی می گردد؛ زیرا مدفوع به شکل مایع در آمده و به تعداد دفعات زیاد باید انجام گردد. مصرف زغال اخته یک درمان خانگی عالی برای این بیماری است. با مصرف این میوه بافت های بدن منقبض شده و در نتیجه دفع به صورت مایع، کاهش پیدا می نماید.

سخن آخر

علاوه بر مصرف نوبرانه و تازه، افراد می توانند از چای و دمنوش زغال اخته هم برای بهره بردن از خواص درمانی آن استفاده نمایند. به علت طعم دلپذیر و رنگ زیبایی که زغال اخته دارد، از آن در انواع کیک ها و دسرها هم می توان استفاده کرد. اما از آن جایی که زغال اخته دارای طبع سردی است، افراد سرد مزاج نباید بیش از مقدار این میوه را مصرف نمایند؛ زیرا منجر به مسمومیت غذایی می گردد.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از زغال اخته به چه شکلی استفاده می کنید؟ منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات عالی شما دوستان عزیز هستیم!

بعلاوه شما همراهان عزیز می توانید در وبلاگ پوشه با طبع میوه های دیگر مانند طبع آلبالو و طبع تمشک به همراه خواص و مصلحات آن ها هم آشنا شوید.

منبع: مجله انگیزه

به "طبع زغال اخته سرد است یا گرم؟ (خواص و مصلحات زغال اخته)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع زغال اخته سرد است یا گرم؟ (خواص و مصلحات زغال اخته)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید