زمان طلایی کاشت حلزون چه سنی است؟

به گزارش وبلاگ پوشه، بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020 زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی صفر تا 18 ماهگی و این زمان در ایران صفر تا چهار سالگی است. بیش از 50 درصد بچه ها در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور بالای چهار سال سن دارند و 60 درصد موارد عمل شده سن چهار سال را رد نموده اند که این روند باید اصلاح گردد.

زمان طلایی کاشت حلزون چه سنی است؟

به گزارش مهر، امیرصادق علیمردانی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: برای اجرای این طرح، کمیسیون کشوری کاشت حلزون در قالب کمیسیون علمی اجرایی، تشکیل شده است.

وی اضافه نمود: ابلاغ دستور رایگان شدن خدمات مرتبط با کاشت حلزون شنوایی، معرفی دانشگاه مرجع، ایجاد سامانه ثبت و تحلیل آماری، تحویل 1209 پروتز کاشت حلزون شنوایی به وسیله هیأت امنای صرف جویی ارزی، برگزاری جلسات متعدد هم اندیشی و راهبردی درون بخشی و برون بخشی در ارتباط با اجرای این طرح ملی از اقدامات اجرا شده است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت بعلاوه بیان نمود: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020 زمان طلایی غربالگری نوزاد تا یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا دوماهگی و آغاز مداخلات تا سه ماهگی است. در حال حاضر زمان طلایی این اقدامات در کشور یک، سه و 6 ماهگی است.

علیمردانی اظهار داشت: بر اساس آخرین ویرایش منابع علمی در سال 2020 زمان طلایی کاشت حلزون شنوایی صفر تا 18 ماهگی و این زمان در ایران صفر تا چهار سالگی است. وی ادامه داد: هم اکنون 15 مرکز کاشت حلزون در 11 استان کشور داریم که چهار مرکز در تهران قرار گرفته است. ایجاد مرکز در یزد تصویب شده و در لرستان و بندرعباس در دست اقدام است.

ایجاد داشبورد کاشت حلزون برای اولین بار

وی بیان نمود: ایجاد داشبورد اختصاصی کاشت حلزون شنوایی در کشور برای اولین بار است که طی 30 سال گذشته در این دولت اجرا شده است.

علیمردانی اضافه نمود: بیش از 50 درصد بچه ها در صف انتظار کاشت حلزون شنوایی در کشور بالای چهار سال سن دارند و 60 درصد موارد عمل شده سن چهار سال را رد نموده اند که این روند باید اصلاح گردد.

معاون فنی مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت اظهار داشت: درصد بیماران عمل شده برای کاشت حلزون شنوایی به تفکیک سنی، 14 درصد بچه ها زیر دو سال، 27 درصد بالای 18 ماه، 33 درصد 5 تا 18 ماه و 26 درصد سه تا چهار سال هستند.

وی اضافه نمود: جمعیت هدف در سال برای کاشت حلزون شنوایی، 2500 کودک هستند که 250 میلیارد تومان بار اقتصادی سالانه دارد.

موارد مشمول کاشت حلزون شنوایی رایگان

علیمردانی گفت: بچه های که اندیکاسیون دریافت پروتز بر اساس تاییدیه کمیسیون کاشت حلزون مرکز مرجع داشته و در سن کمتر از چهار سال پرونده آن ها در مرکز کاشت حلزون تشکیل شده است و بعلاوه بیماران بالای چهار سال که بر اساس رأی کمیسیون مرکز کاشت حلزون مرجع، احتمال پاسخ دهی مطلوب (توانایی شنیدن همراه ارتقای گفتار) داشته باشند، مشمول طرح رایگان کاشت حلزون شنوایی می شوند.

وی تعداد پروتز تحویلی به دانشگاه ها در شهریورماه 1401 بر اساس صف انتظار 18 ماه گذشته را 1209 مورد و تعداد پروتز تحویلی در نیمه مهرماه سال جاری را 644 عدد اعلام نموده و گفت: قبل از اجرای طرح ملی تحول کاشت حلزون شنوایی به طور میانه ماهیانه 52 مورد و پس از اجرای طرح در شهریور سال جاری، 129 مورد کاشت حلزون شنوایی اجرا شده است.

منبع: فرارو

به "زمان طلایی کاشت حلزون چه سنی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمان طلایی کاشت حلزون چه سنی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید