روزه داری چطور باعث پیشرفت تحصیلی می گردد؟
به گزارش وبلاگ پوشه، گروه خبرنگاران زندگی - به نظر می رسد این یافته ها با این نگرانی مقابله می نماید که الگوهای خواب مختل شده و کمبود غذا یا نوشیدنی از سحر تا غروب آفتاب در طول ماه مبارک رمضان می تواند برای سلامتی مضر باشد. اریک هورنونگ، نویسنده اصلی این مطالعه و استاد تاریخ مالی دانشگاه کلن، نتایج این تحلیل تجربی را برای نشریه The National فاش نموده است - و می گوید که وی نیز از این نتایج شگفت زده شده است.
پروفسور هورنونگ می گوید: من و همکارانم علاقه مند بودیم که رابطه میان دین و آموزش را بهتر درک کنیم. به همین منظور می خواستم متوجه شویم که آیا می توانیم یک جنبه خاص از دینداری را مطالعه کنیم که در آن مردم از قوانین بسیار خاصی پیروی می نمایند (مانند روزه داری ماه رمضان) که تا به امروز نسبتا مضر توصیف شده است و مشاهده کنیم که این قوانین چگونه بر نتایج آموزشی دانش آموزان به ویژه دانش آموزانی که در دوره نوجوانی بسر می برند، تاثیر می گذارد.
وی اضافه کرد: ما با شگفتی متوجه شدیم که رعایت فریضه های ماه رمضان تأثیرات مثبتی بر عملکرد دانش آموزان در آزمون های بعد از ماه مبارک دارد. نتایج اصلی این مطالعه که به وسیله تیم پروفسور هورنونگ ارائه شد به طور کامل با نتایج مطالعات قبلی متناقض است و نشان می دهد که مشارکت بیشتر در فریضه های ماه مبارک رمضان، مزایای آموزشی و تحصیلی بیشتری در پی دارد.
محققان برای این تحقیق از داده های حدود 30 سال مطالعات بین المللی ریاضیات و علوم تیمس (Timss) و برنامه ارزیابی دانش آموزان بین المللی پیزا (Pisa) استفاده کردند. حدود 50 کشور در این مطالعه مورد ارزیابی نهاده شد و خلاصه ای از این مطالعه در نشریه اینترنتی voxeu.org منتشر شده است.
ارزیابی تیمس در سال 2019 از دانش آموزان کلاس هشتم نشان داد که نمرات آزمون ریاضی و علوم دانش آموزان کشورهای دارای اکثریت مسلمان نسبت به نمرات دانش آموزان کشورهای با اکثریت مسیحی به مراتب پایین تر بود.شکاف های آموزشی مشابهی میان دانش آموزان مسلمانان و غیرمسلمانان حتی زمانی که آنها در یک کشور و تحت یک محیط سازمانی زندگی می نمایند، نیز دیده می گردد.
اما محققان متوجه شدند که این شکاف های آموزشی در دوره های روزه داری کاهش می یافت. محققان با تجزیه و تحلیل مطالعه تیمس متوجه شدند که نمرات آزمون های ریاضی و علوم دانش آموزانی مسلمان بعد از ماه رمضان تا حدود 11 درصد بهبود یافت؛ این در حالی است که چنین اثری در کشورهای غیر اسلامی مشاهده نشد.
با این حال، پروفسور هورنونگ گفت ، باید توجه داشت که دانش آموزان به خاطر روزه گرفتن زرنگ تر نمی شوند. در واقع، این مطالعه نشان می دهد که بهبود شرایط تحصیلی دانش آموزان بعد از ماه رمضان نه به علت مصرف نکردن نوشیدنی و غذاست بلکه به علت افزایش تعاملات و مشارکت بیشتر در مراسم مذهبی صورت می گیرد.
پروفسور هورنونگ گفت: می دانیم که مشارکت بیشتر در مراسم مذهبی با چیزی که آن را سرمایه اجتماعی می نامیم، مرتبط است. و این اساساً به این معنی است که شما دوستان بیشتری دارید، دایره دوستان بیشتری پیدا می کنید و درگیر فعالیت های بیشتری می شوید.
افرادی که به مسجد می فرایند با افرادی در تماس قرار می گیرند که اگر به مسجد نمی رفتند آنها را دیدار نمی کردند. این فراوانی سرمایه اجتماعی به نوبه خود باعث ایجاد سرمایه انسانی می گردد. به عبارت دیگر، اختلاط با طیف وسیعی از افراد منجر به توسعه مهارت های غیرشناختی و شخصیتی مرتبط با عملکرد تحصیلی بالاتر، مانند نظم، انگیزه و روتین می گردد. نهادهای مذهبی به طور موثر به عنوان بوته ای برای ایجاد سرمایه اجتماعی عمل می نمایند.
نتیجه اینکه اگر اختلاط با افراد در محیط های مذهبی منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی گردد، در این صورت هر چه این اختلاط بیشتر باشد، سرمایه اجتماعی بیشتری ایجاد می گردد. پروفسور هورنونگ تاکید می نماید که این اثر محدود به افرادی است که در سنین شکل گیری و به ویژه در سنین 15 تا 20 سالگی قرار دارند.
منبع: ایرنا زندگی