خاله زینب تا به حال 3000 درخت کاشته

به گزارش وبلاگ پوشه، زینب بازیار که در میان روستاییان به خاله زینب معروف است، زنی روستایی و البته عاشق هست که بر خلاف بسیاری از زنان و مردان روستایی، رویای شهرنشینی در سر ندارد و تمام 57 سال زندگی اش را با عشق به درختان و مواظبت از آنها سپری نموده است.

خاله زینب تا به حال 3000 درخت کاشته

خاله زینب، دلیل انتخاب این راه را عشق بی نهایتش به طبیعت می داند و به خبرنگار وبلاگ پوشه می گوید: زمین زنده، زمینی است که در آن گیاه و درخت باشد چرا که زمین مرده نمی تواند، برای هیچ موجودی محل سکونت مناسبی فراهم کند.

در نگاه خاله زینب، سرسبزی نشانه زندگی زمین است و انتخاب شغل باغبانی برای خود نیز متاثر از همین تفکراتش بوده است. وی که اولین درخت زندگیش را در 10 سالگی و با یاری پدرش کاشته است، اکنون باغی با بیش از 3000 اصله درخت دارد.

وی می گوید: من تمام روزهایم را با این درختان سپری نموده ام و هر روز با هدف کاشت درختی دیگر سر از بالین رختخواب برمی دارم.

خاله زینب، درختان را ثمره زندگی اش می داند و عقیده دارد که برطرف خستگی رهروان در زیر سایه این درختان، بهشت را برایش به ارمغان خواهد آورد.

حسین مسرت، محقق و پژوهشگر فرهنگ عامه یزد، درختان را به منزله ریه های تنفسی هر شهری می داند و در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ پوشه اظهار می نماید: اکسیژن پاکی که درختان در رگ حیات شهر جاری می نمایند با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و سلامت شهرنشینان در گروی همین درختان است.

وی با بیان این که شهرهای کویری به دلیل خشکی و گرما بیشتر در معرض طوفان های شدید قرار دارند، می گوید: این شهرها بیش از هر شهر دیگری نیازمند کاشت درخت هستند تا این گرمای سوزان را برای مردم قابل تحمل نمایند.

این پژوهشگر فرهنگی به سنت دیرینه درختکاری در ایران اشاره و عنوان می نماید: درخت کاری امریست که همیشه از سوی بزرگان دینی سفارش شده و نام گذاری روز درختکاری بهانه ای است تا هیچگاه در اثر گذر روزگار، درخت و اهمیت آن فراموش نشود.

وی با بیان این که درختان در واقع موجوداتی زنده با خوبی ها و فواید فراوان نظیر تلطیف هوا و زیبایی محیط هستند، تصریح می نماید: یکی از ویژگی های خوب و کمتر دیده شده درختان، شاید آوازخوانی آنها باشد چرا که اگر درختان نبودند تار و تنبورها نیز بر روی زانوی نوازنده ها نمی نشست.

مسرت تاکید می نماید: همانگونه که ایرانیان از گذشته های دور برای درخت و حفظ درختان اهمیت خاصی قائل بودند، اکنون نیز باید حفاظت و نگهداری از این نعمات الهی مورد توجه همگان قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خاله زینب تا به حال 3000 درخت کاشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاله زینب تا به حال 3000 درخت کاشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید