کافکای زنده جایزه بوکر بین المللی را برد

به گزارش وبلاگ پوشه به نقل از گاردین، جایزه 60 هزار پوندی من بوکر بین المللی که به تجلیل از نویسندگان در سطح جهانی می پردازد، نویسنده مجار را برای بسیار فوق العاده بودنش برگزیده است.

کافکای زنده جایزه بوکر بین المللی را برد

مارینا وارنر رییس هیات داوران این دوره در تجلیل از این نویسنده مجار گفت آثار کراسناهورکای را می توان با آثار کافکا مقایسه کرد که قهرمان این نویسنده نیز هست و البته با آثار بکت.

جایزه بوکر بین المللی که به نویسنده ای در قید حیات تعلق می گیرد که آثارش به زبان انگلیسی نوشته یا ترجمه و منتشر شده باشد، جایزه ای دو سالانه است. چینوا آچه به نویسنده فقید نیجریایی در سال 2007، اسماعیل کاداره نویسنده رومانیایی در سال 2005 این جایزه را دریافت نموده بودند. در سال 2013 لیدیا دیویس و فیلیپ راث در سال 2011 از نویسندگان آمریکایی بودند که این جایزه را دریافت کردند. در سال 2009نیز آلیس مونرو نویسنده کانادایی برنده جایزه ادبی نوبل این جایزه را به خانه برد.

کراسنوهورکای یکی از 10 نویسنده ای بود که در فهرست فینالیست های سال جاری این جایزه جای داشت. آمیتاو قوش، ابراهیم الکونی از لیبی و میا کوتو از موزامبیک و فانی هوو از آمریکا دیگر نامزدهای سال جاری بودند. ماریسه کنده رمان نویس گوادالوپی و آلین مابانکو نویسنده فرانسوی-کنگویی نیز در فهرست نهایی این جایزه بین المللی جای داشتند.

وارنر با بیان این که همه این 10 نویسنده واقعا برنده این جایزه هستند چون هر یک از آنها به راهی متفاوت تاثیرگذار بوده اند اضافه کرد: اما در این میان کراسنوهورکای بسیار فوق العاده بود. به گفته وی جورج سیرتس و اوتیله مولست مترجمان آثار این نویسنده به زبان انگلیسی نیز جایزه ای 15 هزار پوندی دریافت می دارند.

از کراسناهورکای کتاب سودای مقاومت در سال 1998 به زبان انگلیسی منتشر شد . در این کتاب هیستری خشونت با ورود سیرکی با یک نهنگ مرده به شهری کوچک در مجارستان روایت شده بود. این کتاب جایزه آلمانی بستن لیسته را به عنوان بهترین اثر ادبی سال دریافت کرد. وی جایزه کوسات را که بالاترین جایزه فرهنگی مجارستان است دریافت نموده و جایزه بهترین کتاب ترجمه شده آمریکا را در کارنامه دارد.

لاسلو کراسنوهورکای برای اولین بار از مجارستان به فهرست نامزدهای بوکر بین المللی راه یافته بود. مارلین فن نیکرک از آفریقای جنوبی و موبانکو از جمهوری دموکراتیک کنگو نیز از دیگر نویسندگانی بودند که برای اولین بار نامزد این جایزه شده بودند. هاروکی موراکامی نویسنده بزرگ ژاپنی از جمله چهره هایی بود که در فهرست اولیه این جایزه جای داشت اما به بخش نهایی راه نیافت.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کافکای زنده جایزه بوکر بین المللی را برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کافکای زنده جایزه بوکر بین المللی را برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید