چاره اندیشی در مورد ضعف یادگیری مهارت های پایه سواد دانش آموزان ابتدایی
به گزارش وبلاگ پوشه، تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه سلام صبح به خیر سیما در مورد افت تحصیلی دانش آموزان در شرایط آموزش های حضوری توضیحاتی را ارائه کرد.

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با حضور در برنامه سلام صبح به خیر سیما در مورد افت تحصیلی دانش آموزان در شرایط آموزش های حضوری توضیحاتی را ارائه کرد.
وی در مورد اقدامات عاجل وزارت آموزش و پرورش از دهم اسفند نود و هشت و بلافاصله پس از تعطیلی مدارس تا به امروز، اجمالا اشاره نمود و اضافه کرد: همه این کوشش ها که با همت والای مدیران و معلمان عزیز انجام گرفت باعث شد که جریان آموزش متوقف نگردد. اما همگان واقف هستیم که همه کوشش ها بدین معنا نیست که ما از نظر کیفیت آموزش مشکل نداشته باشیم.
حکیم زاده توضیح داد: آموزش مجازی در برترین حالت خود و با برترین زیرساخت ها هرگز نمی تواند جایگزین آموزش حضوری گردد خصوصا در دوره ابتدایی که بچه ها باید به وسیله ارتباط با معلم، تعامل رودررو و ایجاد انگیزه ای که از معلم دریافت می نماید مهارت های سواد پایه و نیز مهارت های زندگی را بیاموزند.
معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: مقایسه نتایج ارزشیابی سال تحصیلی گذشته در مقیاس ارزشیابی کیفی توصیفی با دو سال قبل از آن، در رابطه با کیفیت یادگیری دانش آموزان، حاکی از کاهش 10 درصدی نتیجه خیلی خوب در درس فارسی دانش آموزان پایه اول و دوم و افزایش تعداد دانش آموزان نیازمند به کوشش است.
وی بعلاوه به افزایش نرخ تکرار پایه در دانش آموزان اول ابتدایی در این مدت نیز اشاره نمود و گفت: گزارش های مشابهی در سایر نظام های آموزشی جهان هم نسبت به اندازه یادگیری دانش آموزانشان منتشر شده است و این امر نشان دهنده وجود چالش جدی افت کیفیت آموزشی در این دوره تحصیلی است که می تواند تهدیدی برای اندازه یادگیری مهارت های سواد پایه دانش آموزان که پایه و اساس یادگیری های بعدی است؛ باشد.
حکیم زاده ضمن تشریح اقدامات معاونت ابتدایی نسبت به برگزاری تدریجی کلاس های حضوری در مدارس، از ابتدای سال تحصیلی تا کنون اذعان داشت: نتایج اظهارات معلمان عزیز در مورد مهارت نوشتن دانش آموزان پایه های دوم و سوم ابتدایی بیانگر وجود ضعف اساسی در این مهارت مهم است.
وی بر چاره اندیشی در مورد ضعف یادگیری مهارت های پایه سواد این نسل از دانش آموزان تاکید نمود و اضافه کرد: آموزش، خصوصا به دانش آموزان دوره اول ابتدایی علی رغم ظاهرساده اش، امری تخصصی و سخت است. لذا کوشش های خانواده ها نیز نمی تواند کمبود های ناشی از عدم ارتباط دانش آموز با معلم را جبران کند.
معاون آموزش ابتدایی ابراز امیدواری کرد که با همراهی و حمایت خانواده ها از برنامه های مدارس در زمینه جبران افت مرحله دوم طرح جبران و تثبیت یادگیری برای دوره ابتدایی بتواند تا حدودی آسیب های ناشی از آموزش مجازی را کاهش دهد.
منبع: خبرگزاری پانا