معرفی دو عدد شیر صنعتی کاربردی

به گزارش وبلاگ پوشه، در پروژه های صنعتی با توجه به نوع پروژه و کاربرد مورد نظر از قطعات صنعتی متفاوتی استفاده می گردد. از جمله قطعات پرکاربرد و رایجی که در تمام پروژه های لوله کشی صنعتی از آن استفاده می نمایند، می توان به شیر صنعتی اشاره نمود. شیرهای صنعتی را با توجه به کاربردی که دارند در انواع مختلفی می سازند و می توان از هرکدام در کاربردهای مختلفی استفاده کرد. حال باید ببینیم که شیرهای صنعتی به چه منظور استفاده می شوند یا چه کاربردی دارند.

معرفی دو عدد شیر صنعتی کاربردی

لوله ها از اصلی ترین و مهم ترین قطعات صنعتی هستند، ولیکن بدون استفاده از شیرهای صنعتی و اتصالات کاربرد خاصی نخواهند داشت. شیر صنعتی برای تنظیم میزان جریان سیالات و مواد درون لوله ها استفاده می شوند. همچنین می توان از آنها برای قطع و وصل کردن ورود سیالات استفاده کرد. با توجه به کاربردهایی که تا الان گفته شد می توان شیرهای صنعتی را به انواع مختلفی دسته بندی کرد.

بعضی از این شیرها که برای تنظیم جریان استفاده می شوند، شیرهای کنترلی نامیده می شوند و بعضی دیگر را می توان به عنوان شیرهای غیر کنترلی شناسایی کرد. ولی در بیشتر مواقع شیرآلات صنعتی را با توجه به نام آنها می شناسند.

در این قسمت قصد داریم در خصوص دو نوع از کاربردی ترین شیرهای صنعتی صحبت کنیم. شیر سوزنی و شیر کشویی را توجه به کاربردی که دارند در بیشتر پروژه های صنعتی استفاده می شوند. برای خرید شیر صنعتی در انواع مختلف می توانید به وسیله پتروسا، تامین نماینده و وارد نماینده تجهیزات نفت، گاز و پتروشیمی اقدام کنید.

شیر سوزنی

یکی از رایج ترین و کاربردی ترین شیرهای صنعتی، شیر سوزنی است. این نوع شیر که به آن نیدل ولو یا needle valve هم گفته می گردد با توجه به طراحی ساخت و کاربردی که دارد، در بیشتر پروژه های صنعتی استفاده خواهد شد. برای ساخت شیر سوزنی معمولا از چپورت کوچک استفاده می نمایند و می توان گفت با توجه به پلانگرهای سوزنی که در طراحی ساخت آن استفاده شده است، برای تنظیم کردن و کنترل فلوی سیال می توان از این نوع شیرها استفاده کرد. با توجه به نکاتی که اشاره شد در بیشتر مواقع شیرهای سوزنی را در راستاهایی که احتیاج به کنترل دبی دارد بکار می برند.

همانطور که اشاره شد این نوع شیرها در گروه شیرهای کنترلی قرار می گیرند و از آنها برای تنظیم جریان سیالات استفاده می گردد. به همین منظور یک قطعه سوزنی شکل در طراحی ساخت آنها کار شده است که توسط قطعاتی ریزی به نام رزوه که به همین منظور طراحی شده است حرکت می نمایند. ذکر این نکته الزامی است که با توجه به کاربرد و طراحی ساخت مشابهی که این نوع شیرها دارند، معمولا آنها را با شیرهای بشقابی اشتباه می گیرند. کارایی شیر سوزنی تقریبا شبیه به شیر بشقابی است ولی تفاوت هایی هم در ساخت و کاربرد آنها مشاهده می گردد. تفاوت اصلی این دو نوع شیر در چگونگی محدود کردن اریفیس است.

اریفیس قطعه ای است که به عنوان مسدود نماینده در طراحی داخلی شیرها استفاده می گردد یک قطعه مخروطی شکل است. توجه کنید که شیر سوزنی یکی از بهترین شیرهای صنعتی در زمینه کنترل و تنظیم جریان سیالات بوده و معمولا از آنها در این زمینه استفاده می گردد.

شیر کشویی

از دیگر شیرهای محبوب و کاربردی صنعتی شیرهای کشویی هستند. شیرهای کشویی در زمینه صنعت آب و یا سیالاتی که دمای کمتر از هشتاد درجه سانتی گراد دارند، کاربرد بسیار مهمی دارند. گیت ولو یا شیرهای کشویی از جمله شیرهای کنترلی نیستند و از آنها برای قطع و وصل کردن جریان سیالات استفاده می گردد. در صورتی که این نوع شیر را برای تنظیم جریان بهره ببرید فرسایش بوجود آمده باعث خرابی شیر می گردد.

یکی از خاصیت های شیر کشویی کم بودن افت فشار در آن است.

با توجه به این نکته در بیشتر مواقع این نوع شیر ها را در راستا لوله های طویل قرار می دهند. در طراحی ساخت شیرهای کشویی یک عدد دیسک قرار داده می گردد که زمان باز شدن کامل شیرها از راستا خارج شده و در بونت شیر قرار می گیرند. دقت کنید که در بیشتر مواقع شیرهای کشویی زمانی که سیالات در حال عبور هستند و شیر باز است در راستاهایی قرار می گیرند که از نظر ابعاد و اندازه با اندازه لوله ها یکسان باشند.

در حین استفاده از شیرهای کشویی باید توجه داشته باشید که یا در حالت بسته قرار داشته باشد یا کاملا باز باشد. در غیر این صورت در نحوه کار شیر مشکل به وجود آمده و به درستی کار نخواهد کرد.

با توجه به کاربرد و طراحی ساختی که این نوع شیرها دارند می توان آنها را به دو دسته شیر کشویی با زبانه پلاستیکی و شیر کشویی با زبانه فلزی دسته بندی کرد. توجه کنید که محبوبیت شیرهای کشویی به دلیل ویژگی ها و مزیت های بسیار زیادی است که این نوع از شیرها دارند و می توان این مزیت ها را در چند مورد زیر خلاصه کرد.

· عدم احتیاج به سرویس شدن دوره ای

· استفاده خیلی راحت از این نوع شیرها

· به کار بردن زبانه چدن داکتیل در زبانه فلزی شیرهای کشویی

· این نوع شیرها در طول زمان بهره برداری به نگهداری احتیاج ندارند.

منبع: جام جم آنلاین

به "معرفی دو عدد شیر صنعتی کاربردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی دو عدد شیر صنعتی کاربردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید