علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟

به گزارش وبلاگ پوشه، خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - تغذیه با شیر مادر تجربه ای شگفت انگیز و دوست داشتنی است، اما مسائل خاص خود را نیز دارد. بسیاری از نوزادان در بدو تولد مشکل پستان به دهان دریافت دارند و با گذشت زمان نیز ممکن است گاهی اوقات شیر خوردن از پستان مادر را متوقف نمایند. این موارد برای مادران بسیار ناراحت نماینده است، اما در این موارد بایستی شکیبا بود و در صورت احتیاج با متخصص بچه ها یا مشاور شیردهی مشورت کرد و از آنان یاری خواست.

علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟

علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟

علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟ عوامل بسیاری می توانند موجب اعتصاب غذای نوزاد و شیر نخوردن او شوند. زمانی که نوزاد پس از ماه ها تغذیه با شیر مادر، به ناگهان تغذیه با شیر مادر را متوقف می نماید، گویا سعی دارد به شما بگوید که چیزی نادرست است.

در زمان اعتصاب غذای نوزاد، ممکن است نوزاد با دیدن پستان های مادر خرسند گردد، اما با رسیدن به آن، به ناگاه بی علاقه شده یا آغاز به گریه کردن کند. گاهی اوقات شیر نخوردن نوزاد به طور ناگهانی اتفاق می افتد و در موارد دیگر به تدریج آغاز می گردد.

چندین علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی. دندان درآوردن، تورم لثه ها یا آسیب دیدگی آن ها در هنگام شیر خوردن نوزاد ایجاد درد می نماید. عفونت گوش نیز در هنگام مکیدن درد ایجاد کند. وجود آسیب یا درد در قسمتی از بدن نیز باعث ایجاد ناراحتی در موقعیت های خاصی از شیردهی می گردد.
  • بیماری. سرماخوردگی یا گرفتگی بینی از تنفس نوزاد هنگام شیر خوردن جلوگیری می نماید و دیگر علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری است.
  • استرس یا حواس پرتی. تحریک بیش از حد، شیردهی نامنظم و با تاخیر یا جدایی طولانی مدت از مادر ممکن است موجب ناراحتی و شیر نخوردن نوزاد در بیداری گردد. مشاهده یک واکنش شدید از مادر هنگام گاز دریافت پستان توسط نوزاد در خلال شیردهی نیز ممکن است اثر مشابهی داشته باشد. گاهی اوقات نیز نوزاد به قدری حواسش متوجه چیز دیگری است که تمایلی به شیر خوردن ندارد.
  • تغییرات در عطر، بو و طعم شیر. تغییرات در بوی مادر به علت استفاده از صابون، عطر، لوسیون یا دئودورانت جدید ممکن است باعث گردد نوزاد تمایلی به شیر خوردن نداشته باشد. تغییرات در طعم شیر مادر - به دلیل عواملی مانند رژیم غذایی مادر، پریود شدن یا بارداری دوباره - همچنین می تواند دلیل شیر نخوردن نوزاد در بیداری گردد.
  • کاهش فراوری شیر مادر. دادن شیر خشک به نوزاد یا استفاده بیش از حد پستانک منجر به کاهش فراوری شیر می گردد. گاهی اوقات کاهش فراوری شیر نشان دهنده بارداری است. نوزادان در مواجهه با کاهش شیر خروجی از پستان، تمایل خود به شیر خوردن را از دست می دهد.

به خاطر داشته باشید که شیر نخوردن نوزاد در بیداری، لزوما به این معنی نیست که او آماده است تا از شیر گرفته گردد. اعتصاب غذای نوزاد اغلب کوتاه مدت است.

بیشتر بخوانید: روش های افزایش شیر مادر + تشخیص کمبود شیر مادر

شیوه مدیریت شیر نخوردن نوزاد در بیداری

شیر نخوردن نوزاد برای پدر و مادر او بسیار ناراحت کننده است. مادران ممکن است احساس طرد شدن و افسردگی داشته باشند. اما بایستی بدانند که هیچ تقصیری در این باره متوجه آنان نیست.

بیشتر بدانید: افسردگی پس از زایمان چیست؟ علل و راه های درمان

بهتر است در این شرایط شکیبا باشید. برای جلوگیری از خشک شدن شیر، شیر را به بطور مرتب از پستان ها بدوشید و نگهداری کنید. شما می توانید شیر دوشیده شده را با قاشق، قطره چکان، سرنگ یا شیشه شیر به نوزاد بدهید. همچنین می توانید:

  • از کوشش کردن دست برندارید. پستان را بفشارید تا شیر روی نوک پستان ظاهر گردد. سپس نوک پستان را به روی لب های نوزاد بکشید تا مشتاق به خوردن شیر گردد. اگر نوزاد تمایلی به شیر خوردن نشان نداد، دست نگه دارید و مدتی بعد دوباره کوشش کنید.
  • موقعیت شیردهی را تغییر دهید. موقعیت های مختلف شیردهی را امتحان کنید. اگر نوزاد ریفلاکس دارد، موقعیت هایی که سر نوزاد بالاتر از بدنش قرار می گیرد را امتحان کنید. تخلیه محتویات بینی نوزاد با پوآر بینی نیز به بهبود شیر خوردن نوزاد یاری میکند.
  • موجبات حواس پرتی نوزاد را رفع کنید. سعی کنید نوزاد را در یک اتاق نسبتا تاریک و آرام، بدون هیچ گونه صدای مزاحم و حواس پرتی شیر بدهید. یا رویکرد خود را تغییر دهید. سعی کنید در جهتی او را در آغوش بگیرید که همزمان با شیر خوردن بتواند موضوع مورد علاقه خود را پیگیری کند.
  • نوزاد را در آغوش بگیرید. تماس پوست با پوست مادر و نوزاد موجب ترشح بیشتر هورمون پرولاکتین، افزایش شیر و تمایل بیشتر نوزاد برای شیر خوردن می گردد.
  • مراقب دندان درآوردن نوزاد باشید. اگر نوزاد در حال دندان در آوردن است، پیش از شیردهی با یک دستمال حوله ای خنک یا انگشتان تمیز خود، لثه های نوزاد را ماساژ دهید. اگر نوزاد هنگام شیردهی پستان ها را گاز گرفت، واکنش بیش از حد نشان ندهید. انگشت خود را از گوشه دهان نوزاد، بین لثه ها وارد کنید تا مکیدن و گاز دریافت را متوقف کند.
  • بروز تغییرات در برنامه روزانه شما و نوزادتان را به دقت پیگیری کنید. به تغییراتی که در برنامه روزمره نوزاد ایجاد شده و موجب تشویش و ناراحتی او شده است فکر کنید. آیا شما تحت استرس هستید؟ آیا داروی جدیدی را مصرف می کنید؟ آیا رژیم غذایی شما تغییر نموده است؟ آیا از یک نوع جدید از عطر و یا صابون های معطر استفاده می کنید؟ آیا دوباره باردار شده اید؟ از سلامت جسمی و فیزیکی خود غافل نشوید.

سخن آخر اینکه

اگر شیر نخوردن نوزاد بیش از چند روز طول کشید و تعداد پوشک های مرطوب نوزاد در طول روز کاهش پیدا کرد، بایستی به دنبال علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری باشید. با مراجعه به پزشک بچه ها دلیل این مشکل را پیدا نموده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: 10 دلیل برای بی اشتهایی نوزاد

اگر سوال یا تجربه ای در این زمینه دارید آن رابا ما و سایر کاربران وبلاگ پوشه در میان بگذارید.

برگرفته از: mayoclinic

منبع: setare.com

به "علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت شیر نخوردن نوزاد در بیداری چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید