دلبستگی حریری به خارج و معطل ماندن تشکیل دولت جدید لبنان

به گزارش وبلاگ پوشه، منابع لبنانی با اشاره به اینکه اختلافات میان عون و حریری وارد مرحله جدیدی شده تاکید کردند که شروط غیرمنطقی سعد حریری اصلی ترین مانع تشکیل دولت در این کشور است.

دلبستگی حریری به خارج و معطل ماندن تشکیل دولت جدید لبنان

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پوشه به نقل از پایگاه خبری النشره، از زمان انتشار ویدئوی مربوط به صحبت های میشل عون رئیس جمهوری لبنان و حسان دیاب نخست وزیر دولت پیشبرد امور در این کشور درباره سعد حریری نخست وزیر مکلف لبنان که در آن عون، حریری را متهم به دروغ گویی و مانع تراشی در فرایند تشکیل دولت نموده بود، اختلافات میان طرف های مربوطه در زمینه تشکیل کابینه وارد مرحله جدیدی شده است.

منابع لبنانی در این زمینه گزارش دادند که بر این اساس قاطعانه می توان گفت که موانع اصلی مربوط به عدم تشکیل دولت در این کشور داخلی بوده و حل این بحران مستلزم انتها اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف است.

به گفته این منابع، حریری قصد ندارد به سادگی از کنار ویدئوی مذکور بگذرد؛ ضمن اینکه صحبت های میشل عون در این ویدئو نشان داد که جریان آزاد ملی لبنان تمایلی به نخست وزیری سعد حریری ندارد.

از سوی دیگر همین منابع تاکید کردند، سعد حریری که به دنبال تظاهرات مردمی لبنان در 17 اکتبر 2019 از سمت نخست وزیری استعفا داده و همه مسائل این کشور را متوجه جبران باسیل رئیس جریان آزاد ملی و تیم رئیس جمهور کرد از جمله عوامل اصلی در تنش آفرینی های اخیر در فرایند سیاسی لبنان محسوب می گردد.

منابع مذکور در ادامه توضیح دادند، رفتار نخست وزیر مکلف با جبران باسیل و میشل عون گویای این امر است؛ زیرا سعد حریری به خوبی می داند طبق ساختار سیاسی لبنان امکان تشکیل دولت بدون رضایت گروه های شیعه و تیم رئیس جمهور وجود ندارد، اما همچنان بر شروط غیرمنطقی خود اصرار می ورزد.

به همین دلیل منابع مطلع لبنانی معتقدند که سعد حریری پس از ناکامی در حل بحران سیاسی لبنان از دورازه داخلی، به امور دیگری روی آورده که از جمله بارزترین حضور در عرصه منطقه ای و بین المللی است. سفر های خارجی اخیر او به ویژه سفرش به ترکیه که بسیار جنجال برانگیز شد در راستای همین امر صوت گرفت.

در همین چارچوب منابع مطلع سیاسی گزارش دادند، نخست وزیر مکلف لبنان میخواهد برعکس حسان دیاب که نتوانست در دوره کوتاه نخست وزیری خود صندلی منطقه ای و بین المللی کسب کند، برای حل چالش ها و بحران سیاسی لبنان از دروازه های خارجی وارد گردد.

منابع معتقدند حریری که درحال حاضر تا حد زیادی میزان محبوبیتش در داخل لبنان را از دست داده، با روی آوردن به میادین منطقه ای و بین المللی میخواهد در برابر کسانی که خواهان استعفای او هستند بایستد.

همین منابع تاکید کردند که با همه این وجود صندلی بعضی طرف های مهم برای ایفای نقش میانجیگری میان عون و حریری برای تشکیل دولت به ویژه حزب الله و بشاره بطرس الراعی، اسقف اعظم کلیسای مارونی لبنان و کوشش برای نزدیک کردن دیدگاه های دو طرف همچنان پابرجاست؛ اما امور در سایه تشدید اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف بسیار دشوارتر از گذشته شده است.

به طور کلی منابع لبنانی معتقدند اکنون تشکیل دولت در این کشور اسیر اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف شده؛ ضمن اینکه عمل به شروط حریری در تشکیل کابینه به معنای تجاوز از قانون اساسی است که بحران های دیگری به همراه خواهد داشت. اما در هرصورت گذشت زمان همراه با ادامه بحران سیاسی در لبنان موضوعی است که به ضرر همه لبنانی ها تمام می گردد.

شروع فرایند خرید واکسن کرونا از شرکت های خارجی

از سوی دیگر در رابطه با شرایط کرونا در لبنان دفتر رسانه ای حمد حسن وزیر بهداشت در دولت پیشبرد امور لبنان با صدور بیانیه ای اعلام نمود که وزارت بهداشت با وجود همه مسائل مالی و مالی به کوشش های خود برای حل چالش های کشور در مقابله با کرونا ادامه خواهد داد.

در این بیانیه همچنین آمده است که قرارداد نهایی با شرکت آمریکایی فایزر برای دریافت بیش از دو میلیون دوز واکسن کرونا مشترک این شرکت و شرکت آلمانی بیون تک صبح دیروز امضا شد.

دفتر رسانه ای وزات بهداشت لبنان با اشاره به اینکه واکسن مشترک شرکت های فایزر و بیون تک از اول فوریه وارد لبنان می گردد، اعلام نمود که پیش از این نیز در ماه اکتبر 2020 با برنامه کوواکس (دسترسی دنیای به واکسن های کووید-19) تحت حمایت سازمان بهداشت دنیای برای دریافت دو میلیون و 700 هزار دوز از واکسن ساخت شرکت های مختلف دنیا قرارداد امضا شده و این واکسن ها نیز به تدریج وارد لبنان خواهند شد.

این دفتر ضمن تاکید بر این که این وزارتخانه با همکاری بخش خصوصی، در صدد تامین دو میلیون دوز از واکسن ساخت شرکت های بریتانیایی سوئدی آسترازنکا و چینی سینوفارم از ماه آینده میلادی است، توضیح داد که دوز هایی از واکسن ساخت شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون نیز رزرو شده و به محض دریافت تاییدیه های دنیای، وارد این کشور خواهند شد. همچنین تبادل نظر با مشارکت بخش خصوصی با شرکت آمریکایی مُدرنا و شرکت سازنده واکسن روسی اسپوتنیک برای دریافت واکسن های بیشتر طبق شرایط علمی مورد تایید سازمان بهداشت دنیای نیز ادامه دارد.

طبق آخرین آمار وزارت بهداشت لبنان، شمار مجموع مبتلایان به کرونا تا به امروز به بیش از 249 هزار تن افزایش یافته در حالی که تا به امروز بیش از هزار و 860 تن از آن ها نیز بر اثر ابتلا به این ویروس جان باخته اند.

در همین چارچوب، شورای عالی دفاع لبنان نیز دوشنبه گذشته در انتها نشستی که برای آنالیز شرایط بهداشتی و بخش درمان در پی افزایش شدید آمار ابتلا به ویروس کرونا، به ریاست میشل عون، رئیس جمهوری این کشور و حضور حسان دیاب، نخست وزیر دولت پیشبرد امور و شمار زیادی از وزرا و مقامات سیاسی، بهداشتی، نظامی و امنیتی برگزار گردید، تصمیم گرفت که از 14 تا 25 ژانویه جاری (25 دی تا 6 بهمن) شرایط فوق العاده بهداشتی شامل ممنوعیت تردد روزانه و شبانه برقرار گردد و این شرایط نیز با توجه به نتایج آن، قابل تمدید باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "دلبستگی حریری به خارج و معطل ماندن تشکیل دولت جدید لبنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلبستگی حریری به خارج و معطل ماندن تشکیل دولت جدید لبنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید