دانشگاه تهران 420 قرارداد پژوهشی با صنعت منعقد کرد

به گزارش وبلاگ پوشه، معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه سال گذشته 420 قرارداد پژوهشی با شرکت های دولتی و خصوصی منعقد کرده که اعتبار این قراردادها 57 میلیارد تومان بوده بوده و نسبت به سال قبل 28 درصد رشد داشته است.

دانشگاه تهران 420 قرارداد پژوهشی با صنعت منعقد کرد

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ پوشه، محمد رحیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه تهران در یک نشست خبری به مناسبت هفته پژوهش برنامه های بیست و هشتمین جشنواره پژوهش را تشریح کرد و اظهارداشت: در جشنواره امسال نیز چون سال های گذشته از استادان، محققان و پژوهشگران تقدیر خواهد شد. رویکرد ما در بیست و هشتمین جشنواره بیشتر جنبه کیفی داشته و فقط تعداد مقالات مد نظر نبوده، بلکه کیفیت آنها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در این جشنواره از استادان شاخص قدردانی خواهد شد، اضافه نمود: از هشت استاد پیشکسوت و بازنشسته دانشگاه تهران که در دوران بازنشستگی نیز فعالیت پژوهشی داشته اند، نیز تجلیل به عمل خواهد آمد. هم چنین سه عضو هیأت علمی به عنوان منتخب ویژه جشنواره معرفی می شوند که در سطح ملی و بین المللی توانسته اند پیروزیت هایی را کسب کنند.

رحیمیان، با اظهار اینکه از 10 پژوهشگر برجسته تقدیر خواهد شد، گفت: طبق روال سال های گذشته دو استاد دانشکده علوم پزشکی تهران نیز به عنوان استادان شاخص این عرصه معرفی می شوند. هم چنین از هشت پژوهشگر جوان زیر سن چهل سال که شش نفر از آنان دانشیار و دو نفر استادیار هستند تجلیل می شود.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، اضافه نمود: در بیست و هشتمین جشنواره از هفت رساله مقطع دکترا به عنوان رساله نمونه و دو انتها نامه نمونه کارشناسی ارشد تقدیر می شود. سه کارشناس پژوهشی نیز مورد تشویق قرار خواهند گرفت که از این تعداد دو کارشناس اجرایی و یک کارشناس به عنوان پژوهشگر نمونه معرفی می شود.

معرفی آزمایشگاه های نمونه دانشگاه تهران

وی در ادامه معرفی آزمایشگاه های نمونه دانشگاه تهران را بخش دیگری از برنامه های این جشنواره توصیف کرد و بیان نمود : آزمایشگاه فتوستنز و واکنش های نوری پردیس ابوریحان، به عنوان آزمایشگاه نمونه انتخاب شده است. هم چنین از کتابخانه پردیس فارابی نیز به عنوان کتابخانه نمونه دانشگاه تهران تقدیر خواهد شد.

رحیمیان شرح داد : شش کتاب برگزیده، یک کتاب شایسته تقدیر منتخب بیست و هشتمین جشنواره هستند که البته این آمار مربوط به کل کشور است و از این تعداد فقط دو عنوان کتاب خارج از دانشگاه تهران هستند.

معاون پژوهشی، در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های پژوهشی دانشگاه تهران در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته چون سال های قبل انتشار مقالات بین المللی ادامه داشته است و چهار هزار 494 مقاله بین المللی در wos نمایه شده که این آمار نسبت به سال قبل 10 درصد افزایش داشته است، البته در کنار رشد کمی ما شاهد رشد کیفی مقالات نیز بوده ایم. بر اساس این آمار، 9 درصد افزایش در Q1؛ 11 درصد افزایش در Q2؛ 10 درصد افزایش در Q3 و 9 درصد کاهش در Q4 داشته ایم. که کاهش در Q4 و افزایش در Q1 و Q2 مسئله مهم و قابل توجهی است که در کل 10 درصد افزایش راه به همراه داشته است.

وی ضمن معرفی سامانه مدیریت اطلاعات پژوهشی، عنوان کرد: در این سامانه فعالیت های پژوهشی دانشگاه تهران به ثبت می رسد. تعداد دو هزار و 990 مقاله در این سامانه نمایه شده است. هم چنین یک هزار و 396 مقاله ارائه شده در همایش های بین المللی و یک هزار و 625 مقاله همایش های ملی نیز در این سامانه وجود دارد.

رحیمیان اضافه نمود: در این سامانه آمار کتاب های تألیفی که از سوی استادان دانشگاه تهران چاپ شده است 513 کتاب است و تعداد 178 عنوان نیز کتاب ترجمه شده داشته ایم. در دانشگاه تهران، حدود 102 نشریه علمی پژوهشی در دانشکده ها و پردیس های مختلف چاپ می شود که از این تعداد شش نشریه در wos و هشت نشریه در اسکوپوس نمایه می شود. ما تقریباً در همه زمینه ها نشریات علمی و پژوهشی داریم و باید گفت، در مجموع کشور 10 درصد از آمار این نشریات مربوط به دانشگاه تهران است.

رسیدگی به نیازهای کشور اولویت دانشگاه تهران

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، رسیدگی به نیازهای کشور و حل مسائل و مسائل جامعه را از جمله اولویت های دانشگاه تهران برشمرد و گفت: بر این اساس در سال 1397 تعداد 420 قرارداد پژوهشی با نهادها، مراکز، مؤسسات و شرکت های دولتی و خصوصی منعقد شده که اعتبار این قراردادها 57 میلیارد تومان بوده و البته اعتبار جذب شده برای پژوهش از این قراردادها 47 میلیارد تومان است که این آمار نسبت به سال 96، 28 درصد افزایش داشته است.

وی تدوین سند تحول دیجیتال با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بهینه سازی فرایندهای گمرکی و توسعه سامانه هوشمند ورود و خروج کالا در گمرک با سازمان گمرک کشور و طرح توان افزایی جوامع محلی در شهرستان قله گنج با بنیاد علوی را از جمله قرارداد های پژوهشی منعقده دانشگاه تهران برشمرد.

رحیمیان، هم چنین تهیه فهرست انتشار آلاینده های هوا با کارفرمایی سازمان حفاظت محیط زیست را از دیگر فعالیت های پژوهشی دانست که این طرح پیروز با همکاری دانشگاه های بزرگ کشور صورت گرفته است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به همکاری های دانشگاه های بزرگ کشور و تشکیل خوشه های مشورتی اضافه نمود: وظیفه این خوشه ها ارائه مشورت به دولت در زمینه های مختلف است که بر این اساس خوشه های اقتصاد کلان در دانشگاه تهران، پولی و بانکی در دانشگاه علامه طباطبایی، سرمایه اجتماعی در دانشگاه اصفهان و رسانه و ارتباطات در دانشگاه علامه طباطبایی تشکیل شده است. در این خصوص گزارش های متعددی به هیأت دولت درباره اقتصاد کلان و راه های برون رفت از آن، اصلاح نظام بانکی و صیانت و بهبود سرمایه اجتماعی ارائه شده است که بخشی از این اطلاعات را دولت بهره برداری می کند و بخش دیگر را دانشگاه ها مورد استفاده قرار می دهند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، شرح داد: مرکز پروژه یابی در دانشگاه تهران فعال شده است که اخیراً به دنبال آن بوده تا پروژه های بین المللی را با همکاری استادان دانشگاه جذب کند. در این میان پروژه هایی با اتحادیه اروپا، طرح های مشترکی با کشور ترکیه و دانشگاه سن پترزبورگ داشته ایم.

رحیمیان، با اعلام خبر تأسیس برخی از مؤسسات جدید در دانشگاه تهران، گفت: یکی از این مؤسسات ابر رایانش است که با هدف توسعه و پژوهش در زمینه رایانش ابری و ذخیره کلان داده ها در حوزه های علم و فناوری تأسیس شده که البته اولین تجربه با بخش خصوصی بوده است و حدود 7/ 2 میلیون یورو خرید تجهیزات از طرف بخش خصوصی صورت گرفته است که امیدواریم در اسفند ماه بتوانیم این مؤسسه را افتتاح کنیم.

وی برگزاری 34 همایش ملی و بین المللی، تصویب 19 قطب علمی در سال گذشته و انعقاد 39 تفاهم نامه با دستگاه های دولتی و خصوصی را از دیگر فعالیت های حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه تهران برشمرد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران، گفت: در سال گذشته مؤسسه انتشارات دانشگاه بیش از 9 هزار جلد کتاب را به مناطق گوناگون کشور و کشورهای همسایه اهدا کرده است. هم چنین بیش از 110 عنوان کتاب جدید در انتشارات دانشگاه به چاپ رسیده و نیز حدود 340 عنوان کتاب تجدید چاپ شده است.

رحیمیان، از فعالیت و راه اندازی نرم افزار باغ دانش در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران خبر داد و اضافه نمود: در این نرم افزار تعداد 16 هزار نسخه خطی به صورت آنلاین در اختیار دانشجویان و پژوهشگران قرار داده می شود.

وی در انتها سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری در سال گذشته خاطر نشان کرد: دانشگاه تهران در جهت تجاری سازی فناوری در این نمایشگاه دو طرح را طی قرارد ادهایی به ارزش یک میلیارد و 470 میلیون تومان به امضا رسانده است.

بیست و هشتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، 25 آذر 1398 ساعت 10 در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد برگزار می شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "دانشگاه تهران 420 قرارداد پژوهشی با صنعت منعقد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه تهران 420 قرارداد پژوهشی با صنعت منعقد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید