ایجاد مراکز گذری در کشور برای ساماندهی بچه ها خیابانی

به گزارش وبلاگ پوشه، حبیب الله مسعودی فرید پیش از ظهر امروز در نشست کشوری شورای مشورتی حوزه اجتماعی در ارتباط با رویکردهای کلی معاونت امور اجتماعی گفت: رویکردهای کلی معاونت امور اجتماعی در بخش های حمایت طلبی، بازاریابی اجتماعی، اقدامات رسانه ای، زمان بندی سالانه، شریک یابی تعامل و مذاکره با سایر بخش های سازمان، جذب منابع خارج سازمانی، استانداردسازی خدمات و ارزشیابی خدمات از این جمله است.

ایجاد مراکز گذری در کشور برای ساماندهی بچه ها خیابانی

وی افزود: رویکردهای اختصاصی معاونت امور اجتماعی نیز شامل واگذاری فعالیت های دفتر امور آسیب دیدگان و مرکز فوریت ها، ارتقای کیفیت خدمات در اورژانس اجتماعی، رصد فوریت های اجتماعی، سطح بندی خدمات و طبقه بندی خانواده های تحت پوشش، توسعه محتواهای آموزشی در مهدکودک ها، ارتقای کیفیت خدمات و نظارت بر مراکز شبه خانواده، ارتقای کیفیت ترخیص فرزندان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به اینکه شورای مشورتی حوزه اجتماعی بهزیستی شامل 5 دفتر است و مدیر کلان استان های کشور و تعدادی از معاونان پیشکسوت در امور اجتماعی در این شورا حضور فعال دارند و برای کل کشور برنامه ریزی می نمایند، بیان داشت: این جلسه دومین جلسه شورای برنامه ریزی و مشورتی معاونت برنامه ریزی سازمان بهزیستی کشور است که ترکیبی از مدیران ستادی و منتحب استانی و با تجربه در آن شرکت دارند.

وی با اشاره به اهداف این نشست ابراز داشت: با یک نگاه هم افزایی با هدف افزایش بهره وری برنامه ها و تداخلات حوزه اجتماعی قصد داریم با هم اندیشی به نقد و آنالیز برنامه های جاری و سیاست گذاری برنامه های آینده حوزه اجتماعی بپردازیم.

مسعودی با اشاره به اینکه پیشگیری و کاهش طلاق یکی از برنامه های در دستور کار معاونت اجتماعی است، گفت: بر همین اساس طرح بشیر که نشانه ای از همکاری بین بخشی درون و بیرون سازمان است با هدف تحکیم بنیان خانواده طراحی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی در ارتباط با ساماندهی بچه ها خیابانی بیان داشت: پس از تحقیقات لازم متوجه این نکته شدیم که 80 درصد بچه ها کار پس از سرانجام روز به نزد خانواده خود می روند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به اینکه نگاه ما به بچه ها کار عوض و هدف ما ساماندهی این بچه ها به جای جمع اوری آنها قرار گرفته است، از ایجاد مرکز گذری (DIC) اطلاع داد.

وی افزود: با آنالیز کشورهایی همچون کانادا، مصر، پاکستان و کشورهای هم سطح متوجه شدیم که بسیاری از آنها به سمت و سوی تقویت حمایت اجتماعی خانواده محور و توانمندسازی و خدمات روزانه به بچه ها خیابانی و استفاده از ساختماهای غیردولتی برای این امر را مدنظر قرار داده اند.

مسعودی گفت: بر همین مبنا طرح ایجاد مرکز گذری برای بچه ها خیابانی در چند شهر به شکل پایلوت اجرایی و در اصفهان نیز نخستین مرکز ان جی او گذری را داریم که برای این بچه ها امکاناتی همچون لباس، مکان خواب، آموزش و سوادآموزی در نظر گرفته شده و کودک می آموزد که در صورت داشتن مشکل به کجا مراجعه کند.

وی افزود: به طور مثال بچه های داشتیم که خواهر بزرگتر از خود داشتند و با آموزش مهارت هایی همچون خیاطی و شغل های دارای بازار کار از فعالیت بچه ها خیابانی پیشگیری شده است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه دیدگاه اصلی ما کاهش آسیب است و نگاه آرمانی درباره عدم وجود آسیب های اجتماعی را نداریم، ابراز داشت: به طور مثال هدف اصلی ما این است که آسیب هایی همچون اعتیاد وجود نداشته باشد اما به دلیل اینکه این امر به شکل 100 درصد میسر نیست با قبول منفی بودن اعتیاد، به دنبال پذیرش وجود داشتن این امر در جامعه و کاهش آسیب های ناشی از آن هستیم و مراکز گذری نیز بر همین مبنا ایجاد شده اند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایجاد مراکز گذری در کشور برای ساماندهی بچه ها خیابانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایجاد مراکز گذری در کشور برای ساماندهی بچه ها خیابانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید