اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید؛ این نرم افزار آنتی ویروس محبوب را همین حالا پاک کنید

به گزارش وبلاگ پوشه، یکی از قدیمی ترین ضرب المثل های دنیای فناوری می گوید: محصولی که تصور می کنید رایگان است؛ در حقیقت رایگان نیست.

اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید؛ این نرم افزار آنتی ویروس محبوب را همین حالا پاک کنید

این روزها بهترین نمونه برای این ضرب المثل را می توان نرم افزار رایگان آواست (Avast) و شرکت زیرمجموعه آن AVG دانست که جزو محبوب ترین آنتی ویروس های جهان هستند ولضد حریم خصوصیی گزارش های اخیر درباره آن ها نشان می دهد ضد حریم خصوصی شرکت های بزرگ بوده و تاریخچه وب گردی شما را به شرکت های بزرگ می فروشند.

این گزارش حاصل همکاری مشترک دو نشریه PCMag و Motherboard است و به طور کامل تشریح می کند چگونه اطلاعات کاربران به اشتراک گذاشته می شود؛ آن هم به طور ناشناس که قابل ردگیری نباشند ولی شرکت هایی مانند مایکروسافت و گوگل می توانند از این اطلاعات رمزگشایی کرده و چیزهای زیادی درباره کاربران به دست بیاورند.

آنتی ویروس آواست از طرق مختلفی داده های کاربران را جمع آوری می کند که یک نمونه آن هنگامی است که کاربر روی گزینه down to the second کلیک می کند. در این لحظه، سیستم ردگیری کاربر آواست به کار می افتد تا بیشتر نسبت به عملکرد کاربر حساس باشد.

اطلاعات به طور مستقیم از آواست برای شرکت های خریدار اطلاعات کاربران ارسال نمی شوند. آواست یک شرکت زیرمجموعه به نام Jumpshot دارد که وظیفه بازیابی اطلاعات جمع آوری شده قبلی کاربران و همین طور اطلاعات شرکت هایی مانند گوگل را بازاریابی می کند. یک نمونه از اطلاعاتی که توسط آواست جمع آوری می شود را در زیر می بینید:

Device ID: abc123x Date: 2019/12/01 Hour Minute Second: 12:03:05 Domain: Amazon.com Product: Apple iPad Pro 10.5 - 2017 Model - 256GB, Rose Gold Behavior: Add to Cart

شاید این اطلاعات و اعداد برای شما معنی خاصی نداشته باشند ولی کافی است به دست شرکت آمازون برسند تا بداند دقیقا چه کاربری در آن ساعت و تاریخ وارد سایت شده است.

محافظی که خودش جاسوس است!

طبق گزارش پی سی مگزین و دیگر گزارش های منتشر شده، افزونه کروم آواست مدت زیادی نیست که عملیات ردیابی وب گردی کاربران را انجام می دهد ولی نرم افزار دسکتاپ آواست این طور نیست و مدت ها است مشغول فروش اطلاعات کاربرانش است.

شروع تحقیقات درباره نقض حریم خصوصی کاربران توسط آواست از گزارش مشابهی در سال گذشته توسط Wladimir Palant شروع شده که نرم افزار Adblock Plus را یک فروشنده و بازاریاب اطلاعات معرفی کرد و بعد از آواست و AVG هم نام برد.

هنگامی این نقض حریم خصوصی اهمیت بیشتری یافته و مایه تاسف فراوان است که بدانیم درباره یک نرم افزار آنتی ویروس و محافظت کننده از سیستم و کاربر صحبت می کنیم. قاعدتا مردم نرم افزار آواست را برای محافظت از خودشان نصب می کنند ولی در پشت صحنه عملکردی برعکس دارد.

شاید آواست در مراحل نصب از به کاربران گفته باشد اطلاعات جمع آوری شده از آن ها اصلا قابل استفاده نیستند چون قابلیت تشخیص و شناسایی کاربران را ندارند ولی هنوز شرکت های بزرگ جهانی فناوری خوب می دانند چگونه از این اطلاعات به ظاهر ناشناس باید استفاده و اطلاعات مفیدی استخراج کرد.

شرکت های بازاریابی اینترنتی از این دست اطلاعات به کلیک های شما می رسد و تجزیه و تحلیل هایی که می خواهند را به دست می آورند.

منبع

منبع: یک پزشک

به "اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید؛ این نرم افزار آنتی ویروس محبوب را همین حالا پاک کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر به حریم خصوصی خود اهمیت می دهید؛ این نرم افزار آنتی ویروس محبوب را همین حالا پاک کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید