چرا ریست کردن مودم مسائل زیادی را رفع می نماید؟

به گزارش وبلاگ پوشه، گاهی اوقات که اینترنت وای فای با مشکل روبرو می گردد، احتمالا ریست کردن مودم اولین راهکاری است که به فکر شما خطور می نماید. اما چنین کاری چرا بسیاری از مسائل مودم را رفع می نماید و آیا راهکارهای بهتری برای این نوع مسائل وجود دارد؟ مودم ها شاید در نگاه اول گجت های مرموزی به نظر برسند، اما بسیار ساده تر از حد انتظار هستند و در ادامه به طور مختصر و مفید به این موضوع می پردازیم.

چرا ریست کردن مودم مسائل زیادی را رفع می نماید؟

مودم شما یک کامپیوتر کوچک است

مودمی که در خانه یا محل کار شما قرار قرار گرفته، عملا یک کامپیوتر بسیار ساده و کوچک محسوب می گردد. درون این جعبه پلاستیکی یک پردازنده، رم و حافظه داخلی وجود دارد که همگی یک سیستم عامل را اجرا می نمایند. بنابراین مانند یک کامپیوتر، گاهی اوقات ممکن است مودم با مسائل سخت افزاری و نرم افزاری مختلفی روبرو گردد. به عنوان مثال شاید یک باگ منجر به نشت حافظه شده باشد و از طرف دیگر شاید پردازنده بیش از حد داغ شده است؛ گاهی اوقات هم به دلایل مختلف ممکن است کل سیستم عامل پاک شده باشد و در نتیجه مودم عملا بدون استفاده شده است.

ساده ترین راه حل برای حل مسائل یک کامپیوتر چیست؟ خاموش و روشن کردن آن. همین موضوع برای مودم هم صدق می نماید. طبیعتا با خاموش و روشن کردن کامپیوتر، منشأ مشکل اصلی رفع نمی گردد اما در هر صورت به کامپیوتر این شانس را می دهید که بار دیگر به صورت نرمال فعالیت خود را از سر بگیرد. بنابراین ریست کردن مودم هم بسیاری از اوقات می تواند بسیاری از مسائل کوچک را حداقل برای مدتی رفع کند.

آیا واقعا باید 10 ثانیه منتظر بمانیم؟

همانطور که گفتیم، خاموش و روشن کردن مودم یک اقدام موثر محسوب می گردد ولی در این میان افراد زیادی بر این باور هستند که بهتر است 10 ثانیه یا 30 ثانیه مودم را خاموش نگه دارید و سپس بار دیگر آن را به برق وصل کنید. ولی چرا چنین توصیه ای مطرح می گردد؟ در این زمینه باید بگوییم که احتمالا بارها دیده اید که بعد از خاموش کردن یک گجت، چراغ پاور برای چند ثانیه روشن می ماند. برای این موضوع یک علت وجود دارد و همین علت مربوط به توصیه 10 ثانیه ای مودم است.

لوازم الکترونیکی از خازن ها که اساسا باتری های بسیار کوچکی محسوب می شوند، به روش های مختلف استفاده می نمایند. اگر فقط اندکی دانش فنی داشته باشید، بدون شک از این موضوع خبر دارید. خازن ها طبیعتا قرار نیست انرژی زیادی را ذخیره نمایند اما گاهی اوقات همین ظرفیت محدود می تواند انرژی لازم برای کار کردن چند ثانیه ای تراشه حافظه کافی باشد. به همین دلیل توصیه می گردد که حداقل مودم را 10 ثانیه خاموش نگه دارید تا انرژی تمام خازن ها به طور کامل تخلیه گردد.

همانطور که گفتیم، در شرایط مختلفی ریست کردن مودم توصیه می گردد و برای بعضی از این مسائل، لازم نیست 10 ثانیه منتظر بمانید. با این حال اگر نسبت به مشکل موردنظر اطمینان ندارید، برای محکم کاری هم شده بهتر است این 10 ثانیه را منتظر بمانید و سپس بار دیگر مودم را روشن کنید.

مودم روتر +ADSL2 تی پی-لینک مدل TD-W8961N-V4

800,000 تومان

مشاهده و خرید

چه چیزهایی باعث بروز مشکل در مودم می گردد؟

مانند هر سخت افزار دیگری، در خصوص بروز مشکل در مودم می توانیم دلایل مختلفی را مطرح کنیم. اما در ادامه به بعضی از دلایل رایج می پردازیم:

  • باگ های نرم افزاری. با توجه به اینکه مودم یک کامپیوتر ساده و کوچک محسوب می گردد، ممکن است به علت باگ های مختلف نرم افزار مودم با مشکل روبرو گردد و برای عملکرد مودم چالش درست نمایند.
  • تداخل آدرس IP. مودم شما در کنار مدیریت یک آدرس IP عمومی، باید یک آدرس IP خصوصی را هم مدیریت کند و گاهی اوقات در این زمینه تداخل ایجاد می گردد. اگر دو دستگاه در شبکه وای فای IP یکسانی داشته باشند یا اگر مودم شما برای آدرس IP نتواند خود را به روز کند، ممکن است در فرایند اتصال به اینترنت با مسائلی روبرو شوید. با ریست کردن مودم، IPهای موردنظر بار دیگر بازنشانی می شوند و به همین دلیل ممکن است با این کار، مسائل موردنظر رفع گردد.
  • داغ شدن بدنه. مانند هر کامپیوتر دیگری، ممکن است مودم هم بیش از حد داغ گردد. به همین دلیل توصیه می گردد آن را در جایی قرار دهید که در معرض جریان هوا قرار داشته باشد.

در هر صورت برای مسائل مودم می توانیم دلایل زیادی مطرح کنیم اما فارغ از این دلایل و البته راه حل ریست کردن مودم، در ادامه به چند روش دیگر برای حل مسائل مودم می پردازیم.

آپدیت کردن فریم ور

بسیاری از کاربران نمی دانند که مودم ها هم می توانند آپدیت نرم افزاری دریافت نمایند. فرایند آپدیت مودم بسیار ساده است و فقط باید راهی مرورگر شوید و بعد از وارد کردن آدرس IP مودم، در بخش تنظیمات آن دکمه آپدیت را پیدا کنید. البته از آنجایی که بسیاری از مودم های موجود در خانه کاربران از مدل های قدیمی محسوب می شوند، این نوع مودم ها دیگر آپدیت نرم افزاری دریافت نمی نمایند و چنین راه حلی برای مودم های نسبتا تازه نفس توصیه می گردد.

مودم روتر +ADSL2 نتربیت مدل ND-4230NU

750,000 تومان

مشاهده و خرید

خنک کردن بدنه

همانطور که گفتیم، داغ شدن مودم مسائل زیادی برای آن ایجاد می نماید. بنابراین اگر فکر می کنید بدنه مودم بیش از حد داغ می گردد، بهتر است به فکر راه حلی برای حل این مشکل باشید. به عنوان مثال تقریبا در بدنه تمام مودم ها دریچه هایی دیده می گردد که اگر به وسیله گردو غبار مسدود شده اند، باید آن ها را تمیز کنید.

بعلاوه بهتر است مودم را در یک فضای بسته و محدود قرار ندهید تا جریان هوا بتواند دمای آن را تا حدی کاهش دهد. بعضی کاربران بر این باور هستند که مودم ها جذابیت بصری خانه را کاهش می دهند و بنابراین سعی می نمایند آن را مخفی نمایند. اما چنین کاری اشتباه است و ممکن است منجر به افزایش حرارت بدنه گردد. از طرف دیگر اگر مودم در موقعیت مناسبی قرار نداشته باشد، کیفیت سیگنال هم با افت روبرو می گردد.

راه حل موقتی: ریست کردن اتوماتیک

اما اگر مودم شما مرتبا با مشکل روبرو می گردد و فعلا نمی خواهید مودم نوی بخرید، با ریست کردن اتوماتیک می توانید این مشکل را رفع کنید. برای این کار می توانید از پریزهای هوشمند بهره ببرید که به شما اجازه می دهند برای قطع و وصل کردن برق یک برنامه تعیین کنید.

اگر هم مسئله ای با اسکریپت نویسی ندارید و البته اگر مودم شما از چنین قابلیتی پشتیبانی می نماید، می توانید یک اسکریپت برای ریست شدن اتوماتیک مودم بنویسید. البته این راه حلها حتی اگر هم مثمر ثمر واقع شوند، موقتی محسوب می شوند و در نهایت یا باید مشکل اصلی مودم را رفع کنید یا اینکه یک مودم نو بخرید.

مودم روتر ADSL/VDSL بی سیم ایسوس مدل DSL-AC51

2 %

3,395,000

3,327,100 تومان

مشاهده و خرید

لزوم خرید مودم نو

اگر مودم شما مرتبا با مسائل مختلفی روبرو می گردد و هیچ راه حلی هم برای رفع کردن این مسائل جواب نمی دهد، پس دیگر وقت آن رسیده که مودم موردنظر را کنار بگذارید و یک مدل نو بخرید. بدون شک مودم در خانه و محل کار نقش بسیار مهمی را ایفا می نماید و به همین دلیل اگر مرتبا با مسائل متعددی روبرو می گردد، افرادی زیادی برای کار کردن با اینترنت به چالش می خورند.

خوشبختانه در وبلاگ پوشه انواع و اقسام مودم ها-از مودم های سیم کارت خور گرفته تا ADSL-به فروش می رسد که با توجه به نیازها و بودجه ای که دارید می توانید از بین آن ها دست به انتخاب بزنید.

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا ریست کردن مودم مسائل زیادی را رفع می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ریست کردن مودم مسائل زیادی را رفع می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید