از سهمیه نو بنزین چقدر گیرتان می آید؟

به گزارش وبلاگ پوشه، جواد اوجی روز پیش در جمع خبرنگاران وعده داده بود تمام افرادی که بیش از یک سال در ایران اقامت داشته باشند، برحسب کارت ملی 15 لیتر بنزین 1500 تومانی دریافت می نمایند.

از سهمیه نو بنزین چقدر گیرتان می آید؟

بنا بر گفته های هیئت دولت و نمایندگان مجلس، قرار است طرح تخصیص سهمیه بنزین به افراد به جای خودرو ابتدا در کیش و قشم و سپس در کل کشور اجرا گردد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران درباره این طرح به فارس گفته بود: طبق این طرح سهمیه بنزین خودروهای عمومی تغییر نخواهد کرد و به جای واریز به کارت سوخت، به حساب بانکی صاحب آن خودرو واریز می گردد. برای خودروهای شخصی سهمیه ای معادل 15 لیتر به ازای هر فرد به حساب سرپرست خانواده واریز می گردد و این سهمیه قابل فروش است.

مدتی است سامانه ای طراحی شده که می گوید مردم می توانند مازاد بنزین مصرفی خود را در بازاری آنلاین و بسیار شبیه به بورس کالا به فروش برسانند. این سامانه از کاربران درخواست می کرد که به چند سوال پاسخ دهند و بعد به آنان اعلام می کرد با اجرای این طرح ماهانه چقدر گیرشان می آید.

بعد این سامانه می گوید که هر خانوار با این پول، چند وعده می توانند چلومرغ بخورند. یا چند شانه تخم مرغ بیشتر بخرند. جدای از انتقاداتی که به چنین مساله ای وارد است، سوالی که وجود دارد این است که آیا حتی با پول بنزین می توان چلومرغ خورد؟

براساس این سامانه، اگر یک خانواده 2 نفره، خودرویی نداشته باشند، ماهانه 60 لیتر بنزین 1500 تومانی دریافت می نماید. به عبارتی ماهانه 90 هزار تومان دریافت می نماید.

این در حالی است که مقرون به صرفه ترین چلومرغ در رستوران ها، حداقل 50 هزار تومان است و هزینه چلومرغ این خانواده دو نفره 100 هزار تومان است. پس یک خانواده دو نفره نمی تواند با پول بنزین حتی یک وعده چلومرغ بخورد!

بک خانواده 5 نفره هم ماهانه 75 لیتر بنزین و مجموعا ماهانه، 113هزار تومان دریافت می نمایند. هزینه چلومرغ خوردن در کم ترین حالت حدود 250 هزار تومان است.

مشکل دیگر این طرح این است که تعیین نشده افراد سهمیه بنزین خود را باید به چه کسانی بفروشند. اگر قرار باشد همه بتوانند سهمیه بنزین مازاد خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی بفروشند، احتمالا همان گونه که کارشناسانی همانند دبیر کل اتحادیه صادرنمایندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران هشدار داده اند بازار سیاه بنزین شرایط نابسامان تری تجربه می نماید.

منبع: تجارت نیوز

به "از سهمیه نو بنزین چقدر گیرتان می آید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از سهمیه نو بنزین چقدر گیرتان می آید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید