چه کشورهایی قادرند نصف شدن فراوری نفت عربستان را جبران نمایند؟

به گزارش وبلاگ پوشه، حملات پهپادی که روز شنبه علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی انجام گرفت به توقف نیمی از فراوری نفت این کشور معادل پنج درصد از عرضه جهانی منجر شد.

چه کشورهایی قادرند نصف شدن فراوری نفت عربستان را جبران نمایند؟

به گزارش وبلاگ پوشه، پایگاه خبری بلومبرگ در گزارشی به آنالیز کشورهایی پرداخته که می توانند در صورت طولانی شدن روند احیای فراوری 5.7 میلیون بشکه در روز عربستان سعودی را که در نتیجه حمله به تاسیسات پالایش ابقیق و میدان نفتی خریص از دست رفته است، جبران نمایند.

مقامات شرکت نفتی دولتی آرامکوی سعودی درباره روند احیای فراوری خوش بینی کمتری پیدا نموده اند. حداکثر ظرفیت مازاد فراوری که ممکن است در هفته های آینده اضافه گردد، حدود 3.9 میلیون بشکه در روز است.

این آمار خوش بینانه ارزیابی شده است و شامل ازسرگیری فراوری منطقه بی طرف است که مشترکا بین عربستان سعودی و کویت قرار گرفته است و همچنین شامل استفاده از مازاد ظرفیت فراوری خود عربستان سعودی است که عمده آن باید همچنان در تاسیسات ابقیق یا خریص فرآوری گردد و بنابراین غیرقابل استفاده است.

عربستان سعودی

فراوری اوت: 9.83 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 11.5 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: حداکثر 1.67 میلیون بشکه در روز

عربستان سعودی روی کاغذ 1.7 میلیون بشکه در روز ظرفیت مازاد فراوری دارد اما مکان دقیق این ذخایر تعیین نیست. اگر این ظرفیت در میدانهای بزرگ غوار، شیباح یا خریص باشد، بعید است قابل استفاده باشد زیرا نفت خام این میادین در ابقیق فرآوری می گردد.

در میادین فراساحلی مانند مانیفا و سفانیه ظرفیت مازاد فراوری وجود دارد و نفت فراساحلی در ابقیق فرآوری نمی گردد بنابراین این میادین ممکن است مورد استفاده قرار گیرند.

امارات متحده عربی

فراوری اوت: 3.07 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 3.4 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: حداکثر 200 تا 330 هزار بشکه در روز

فراوری امارات متحده عربی در نوامبر سال 2018 به 3.27 میلیون بشکه در روز رسید که نشان می دهد این کشور می تواند فراوریش را بین 200 تا 330 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

کویت

فراوری اوت: 2.68 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 3.15 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: حداکثر 470 هزار بشکه در روز

ظرفیت فراوری نفت گزارش شده کویت 3.15 میلیون بشکه در روز است که شامل سهم فراوری منطقه بی طرف است که با عربستان سعودی مشترک است اما کویت از دهه 1970 بیش از سه میلیون بشکه در روز نفت فراوری ننموده است. فراوری فعلی این کشور 2.68 میلیون بشکه در روز است که نشان می دهد می تواند فراوریش را به میزان 470 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

منطقه بی طرف

فراوری اوت: صفر

ظرفیت فراوری: 500 هزار بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 500 هزار بشکه در روز

این منطقه میان عربستان سعودی و کویت مشترک است اما در نتیجه اختلاف میان دو کشور، میادین خفجی و وفرا در منطقه بی طرف از سال 2015 فراوری نداشته اند. این میادین ظرفیت فراوری حداکثر 500 هزار بشکه در روز نفت سنگین را دارند.

ازسرگیری فراوری این منطقه نمی تواند یک شبه انجام بگیرد. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی هفته گذشته در دوبی گفته بود مسائل مربوط به منطقه بی طرف عمدتا فنی هستند و وی انتظار دارند تا چند ماه آینده وضعیت روشنی از آنها داشته باشد.

روسیه

فراوری اوت: 11.29 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 11.45 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 160 هزار بشکه در روز

روسیه در راستای توافق کاهش فراوری اوپک پلاس، فراوری خود را کاهش داده است. فراوری این کشور در دسامبر و پیش از اجرای دور جدید توافق کاهش فراوری در ژانویه، به 11.45 میلیون بشکه در روز رسیده بود. شرکتهای نفتی روسیه مطمئنا می توانند فراوری نفت را به سطح مذکور برگردانند و از آن فراتر روند. معمولا در زمستان فراوری نفت روسیه افزایش پیدا می نماید با این حال نفت روسیه جایگزین خوبی برای گریدهای صادراتی عربستان سعودی نیست.

قزاقستان

فراوری اوت: 1.85 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 2 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 150 هزار بشکه در روز

اگرچه قزاقستان در توافق کاهش فراوری اوپک پلاس شرکت نموده است اما تنها کاهش فراوری این کشور در امسال در نتیجه فعالیت تعمیراتی بزرگترین میدان نفتی قزاقستان بوده است. فراوری نفت این کشور در اوت به دلیل تعمیرات در میدان تنگیز محدود شد و تعمیرات در میدان کاراچاقاناک تا اوایل اکتبر ادامه خواهد داشت. قزاقستان قادر نخواهد بود پیش از اتمام فعالیت تعمیراتی، فراوری نفت خود را افزایش دهد.

آنگولا

فراوری اوت: 1.4 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 1.53 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 65 هزار بشکه در روز

فراوری نفت آنگولا به دلیل فعالیت تعمیراتی و افت شدید نرخ فراوری میادین فراساحلی این کشور کاهش پیدا نموده است. فراوری 1.4 میلیون بشکه در روز در اوت کمتر از 1.53 میلیون بشکه در روز در اکتبر بود اما این کشور ممکن است برای بالا بردن سطح فراوریش با دشواری روبرو گردد.

الجزایر

فراوری اوت: 1.02 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 1.07 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 50 هزار بشکه در روز

الجزایر فراوریش را در راستای توافق اوپک پلاس محدود نموده است با این حال معلوم نیست چه میزان از کاهش 50 هزار بشکه در روز فراوری این کشور از نوامبر داوطلبانه و چه میزان نتیجه کاهش طبیعی فراوری میادین نفتی این کشور بوده است.

عمان

فراوری اوت: 970 هزار بشکه در روز

ظرفیت فراوری: یک میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 30هزار بشکه در روز

وزارت نفت و گاز عمان فراوری 970 هزار بشکه در روز نفت در اوت را اعلام نموده است که نشان می دهد ظرفیت مازاد فراوری این کشور 30 هزار بشکه در روز و اندکی بیشتر از کاهش 25 هزار بشکه در روز است که تحت توافق اوپک پلاس موافقت نموده است.

آمریکا

فراوری اوت: 12.37 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 12.5 میلیون بشکه در روز

ظرفیت مازاد فراوری قابل استفاده: 130 هزار بشکه در روز

فراوری نفت آمریکا پس از این که از طوفان بَری احیا شد، به 12.37 میلیون بشکه در روز رسیده است. رشد فراوری هفتگی به 12.5 میلیون بشکه در روز پایدار نبود و اندکی کاهش پیدا کرد. صادرات نفت خام آمریکا نیز از اواسط اوت به اندکی بیش از سه میلیون بشکه در روز رسیده است.

بیش از 10 پایانه صادرات جدید برای نفت خام آمریکا پیشنهاد شده که قادر به تحویل هشت میلیون بشکه در روز نفت خام هستند اما پیش از سال 2022 بعید است عملیاتی شوند. زیرساخت صادرات عامل محدودنماینده هر گونه افزایش فراوری نفت آمریکا در هفته های آینده خواهد بود و ممکن است آن را به حدود 475 هزار بشکه در روز محدود کند.

ایران

فراوری اوت: 2.21 میلیون بشکه در روز

ظرفیت فراوری: 3.83 میلیون بشکه در روز

صادرات نفت ایران تحت تحریمهای آمریکا قرار گرفته است و ایران می تواند فراوریش را حدود 1.6 میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

سایر کشورهای اوپک پلاس

هیچ یک از سایر کشورهای اوپک ظرفیت مازاد فراوری قابل توجهی ندارند. عراق که فراوری نفت خود را در اوت به 4.78 میلیون بشکه در روز افزایش داد، در نشست هفته گذشته کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک و غیراوپک در ابوظبی با محدود کردن فراوریش موافقت کرد. ثامر غضبان، وزیر نفت عراق خاطرنشان کرد وی دستور داده است کاهش صادرات نفت شروع گردد و حداقل از سپتامبر 125 هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند. این کاهش ممکن است اکنون لغو گردد اما فراوری عراق بعید است به بالاتر از سطح اوت افزایش پیدا کند.

سایر کشورهای اوپک نزدیک سطح ظرفیت فراوریشان نفت فراوری می نمایند. فراوری لیبی همچنان درگیر مسائل امنیتی این کشور است اما نزدیک به بالاترین سطح خود از زمان سقوط قذافی در سال 2011 قرار گرفته است. فراوری نیجریه نیز با شروع فعالیت میادین جدید و کاهش شمار حملات به خطوط لوله نفت در منطقه نیجر دلتا، افزایش پیدا نموده و اکنون به سطح بازگشته که آخرین بار در سال 2015 مشاهده شده بود و امکان افزایش بیشتر را ندارد.

سایر اعضای غیرعضو اوپک در گروه اوپک پلاس شامل جمهوری آذربایجان، بحرین، برونئی، مالزی، مکزیک، سودان جنوبی و سودان افت طبیعی فراوری داشته اند در نتیجه تا سطحی که می توانند نفت فراوری می نمایند و ظرفیت مازاد فراوری ندارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چه کشورهایی قادرند نصف شدن فراوری نفت عربستان را جبران نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کشورهایی قادرند نصف شدن فراوری نفت عربستان را جبران نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید