عدم استفاده از بیومتریک در ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش وبلاگ پوشه، کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام نمود که تا چند روز آینده روند ثبت نام تقویتی رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری بدون استفاده از بیومتریک و به شیوه سنتی در سراسر افغانستان شروع خواهد شد.

عدم استفاده از بیومتریک در ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان

به گزارش دفتر منطقه ای وبلاگ پوشه، ذبیح الله سادات معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان توضیح داد که روند تقویتی ثبت نام رای دهندگان از روز شنبه (18 خرداد) در سراسر ولایت ها و شهرستان های این کشور شروع خواهد شد.

وی گفت، کسانی که پیش از این برای شرکت در انتخابات پارلمانی افغانستان شرکت نموده بودند احتیاج به ثبت نام دوباره برای رای دهی در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

سادات توضیح داد که این روند تنها برای کسانی برگزار شده است که اسامی شان در فهرست رای دهندگان به درستی ثبت نشده، به تازگی به سن قانونی رسیده و یام قبلا ثبت نام ننموده اند.

کمیسیون انتخابات افغانستان توضیح داد که مراجعه نمایندگان تنها با ارائه تذکره می توانند در این روند شرکت نموده و ثبت نام نمایند.

بر اساس تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان قرار است ثبت نام رای دهندگان تقویتی ریاست جمهوری افغانستان بدون استفاده از بیومتریک و به صورت غیر هوشمند صورت بگیرد.

این موضوع واکنش بعضی از نهادهای ناظر بر روند انتخابات افغانستان را برانگیخته است زیرا از یک طرف تفکیک ثبت نام نمایندگان تکرار بدون استفاده از ثبت نام هوشمند تقریبا ناممکن است و از سوی دیگر استفاده از فناوری در تمام مراحل انتخاباتی یکی از قوانین انتخاباتی این کشور است.

مروه امینی سخنگوی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان به صدای آمریکا گفت: مطابق با قوانین انتخاباتی افغانستان، کمیسیون انتخابات این کشور مکلف است که روند ثبت نام رای دهندگان را به صورت الکترونیک و با استفاده از فناوری بیومتریک برگزار کند.

وی گفت که کمیسیون انتخابات افغانستان برای ثبت نام رای دهندگان در سراسر افغانستان تنها 400 مرکز انتخاباتی را در نظر گرفته است که این برای کل افغانستان بسنده نیست و کفایت نخواهد کرد.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در مهرماه سالجاری برگزار گردد، جریان اپوزیسیون و شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خودداری کمیسیون انتخابات از استفاده از فناوری بیومتریک در فرایند ثبت نام را زمینه ساز تقلب دانسته و این کمیسیون را به تبانی به دولت افغانستان متهم می نمایند.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "عدم استفاده از بیومتریک در ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم استفاده از بیومتریک در ثبت نام رای دهندگان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید