صرفه جویی 126 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش وبلاگ پوشه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای سامانه های نوین آبیاری در خراسان رضوی، 126 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

صرفه جویی 126 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی

به گزارش گروه استان های وبلاگ پوشه از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با اجرای سامانه های نوین آبیاری در استان معادل 126 میلیون متر مکعب صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب در بخش کشاورزی محقق شده است.

او اضافه کرد: میانگین بازدهی آب در بخش کشاورزی سنتی 35 تا 40 درصد، اما در سامانه های آبیاری نوین بین 70 تا 90 درصد است بنابراین هدر رفت آب با استفاده از این سامانه ها به 10 تا حداکثر 30 درصد کاهش می یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون در 180 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان رضوی سامانه های آبیاری نوین اجرا شده و این استان در این زمینه همیشه رتبه دوم کشور را داشته است.

اورانی اعتبارات مصوب سال جاری برای استان در این خصوص را 150 میلیارد تومان اعلام و اعلام کرد: خوشبختانه مدیریت عالی استان نیز در زمینه توسعه و ترویج اجرای سیستم های نوین آبیاری همراهی و همکاری دارد.

او با بیان این که تحقق افزایش بهره وری از 2 منبع ارزشمند آب و خاک با ارتقای بازده آبیاری، شدنی است، توضیح داد: در این راستا 2 برنامه اصلی شامل توسعه و اجرای سامانه های آبیاری نوین و عملیات انتقال آب با لوله و نیز اجرای عملیات آب و خاک در سطح مزارع در دستور کار مدیریت های آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید نمود: در هریک از این برنامه های اصلی، فعالیت های متنوعی مانند مطالعه و اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار اعم از قطره ای و بارانی، کم فشار، انتقال آب با لوله و بعلاوه تجهیز و نوسازی جاده های بین مزارع انجام می گردد.

اورانی اظهار کرد : به همین دلیل نوسازی شبکه های فرعی پایاب سد های مخزنی، احیا و بازسازی قنات ها و ساخت استخر های ذخیره آب نیز صورت می گیرد.

او با بیان این که همه اراضی خراسان رضوی قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری را ندارد و فقط حدود 350 هزار هکتار آن دارای این قابلیت است اضافه کرد: اجرای سیستم های آبیاری نوین تاثیر فراوانی در صرفه جویی، مدیریت مصرف و هدر رفت آب دارد به طوری که بر اساس مطالعات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی به ازای اجرای هر هکتار سامانه، معادل 700 متر مکعب بهینه سازی مصرف آب صورت می گیرد.

منبع: ایرنا

/ف.ب

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "صرفه جویی 126 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صرفه جویی 126 میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید