روزشمار: 25 بهمن؛ روز جهانی رادیو

به گزارش وبلاگ پوشه، روز جهانی رادیو یک رویداد سالانه است که در 13 فوریه، برگزار می گردد. این روز به وسیله یونسکو نامگذاری شده است.

روزشمار: 25 بهمن؛ روز جهانی رادیو

رادیو یاری می نماید تا صدای گروه های محروم و در حاشیه مانده به گوش همه برسد، رادیو به آموزش بی سوادان یاری می نماید و در هنگام بروز بلایای طبیعی به حفظ جان ها یاری می نماید. این روز روزی برای یادآوری حق دسترسی آزاد به اطلاعات و اخبار است.

رادیو رسانه ای است که دیرتر و دورتر از سایر رسانه ها با مردم ارتباط برقرار نموده و با همین مفهوم هم در جامعه جا افتاده است. درست است که قدیمی ترها و افراد مسن، بیشتر رادیو گوش می دهند اما رادیو امروز هم، مخاطبین خود را دارد. یکی از علت هایی که گفته می گردد رادیو رسانه ای گرم است به علت این است که مخاطب را با خود درگیر می نماید. مخاطب رادیو حتماً باید تعامل خوبی با آن داشته باشد، تا ارتباط خوبی شکل بگیرد. مثلاً به مجرد اینکه صدای گویندها از رادیو شنیده می گردد نخستین اقدامی که هر مخاطب ای می نماید این است که تجسمی از صدا داشته باشد یا در نمایش رادیویی فقط صداست که شنیده می گردد. در واقع این مخاطب است که نمایش رادیویی را کارگردانی می نماید. خودش مجسم می نماید که صدای آن قدمی که آمد و دور شد در چه فاصله ای قرار گرفته است.

رادیو چون سهل الوصول است و زحمتی برای مخاطب و کاربرش ندارد باعث می گردد تا با یک کلید صدای آن را شنید. مخاطب می تواند هم کارش را انجام دهد و هم به رادیو گوش دهد.

از اولین کاربردهای رادیو، فرستادن پیام ها برای ناوگان های دریایی، به صورت تلگراف با استفاده از کد مورس بین کشتی ها و زمین بوده و اولین استفاده نماینده ها شامل تفنگداران و ناوهای دریایی ژاپن و روسیه در طول جنگ تسوشیما در 1905 بوده است. یکی از استفاده های فراموش نشدنی از تلگراف های دریایی، به هنگام غرق شدن کشتی تایتانیک در سال 1912 است که شامل ارتباط بین اپراتور روی کشتی در حال غرق و کشتی های نزدیک به آن و ارتباط با ساحل برای گزارش نجات یافتگان بوده است.

رادیو برای انتقال دستورها و ارتباط بین نیروی ارتش و نیروی های دریایی در جنگ جهانی اول استفاده می شده، آلمانی ها از ارتباط رادیویی برای پیام های سیاسی زمانی که کابل های زیر دریا به وسیله بریتانیایی ها قطع می شد استفاده می کردند. آمریکا اصول چهارده گانه رئیس جمهور وقت وودرو ویلسون را به وسیله رادیو در طول جنگ مخابره می کرد.

برنامه های رادیویی از سال 1909 به وسیله سن جوز از کالیفرنیا آغاز شد و در سال 1920 با به رسمیت شناختن همه جانبه به وسیله گیرنده های رادیویی به ویژه در اروپا و آمریکا عمومیت پیدا کرد. در کنار برنامه رادیویی، برنامه های زنده، شامل پیام های تلفنی و اعلام پخش برنامه ها، در سال 1920 و 1930 همه گیر شد.

دیگر استفاده های رادیو در سال های قبل از جنگ، توسعه دستگاه ها شناسایی هواپیماها و کشتی با یاری رادار بوده است. امروزه، رادیو حالت های مختلفی دارد، شامل شبکه های بی سیم (یا وایرلس) و شبکه های موبایل، درست مانند برنامه های رادیویی. قبل از ظهور تلویزیون، برنامه های مالی رادیویی فقط شامل اخبار و آهنگ نبودند و شامل درام، کمدی، نمایشنامه های گوناگون و بسیاری دیگر از تفریح ها بوده است.

رادیو برای پخش سخنرانی هایی که صرفاً صوتی بوده، منحصربه فرد بوده است. از امواج رادیویی علاوه بر پخش صدا، در انواع دیگری از وسایل ارتباطی استفاده می گردد. ماشین های پلیس و آتش نشانی، تاکسی های تلفنی و آمبولانس ها برای برقراری ارتباط با مرکز و یا یکدیگر از امواج رادیویی دوطرفه استفاده می نمایند. تلفن های همراه (موبایل) به یاری امواج رادیویی با شبکه اصلی تلفن ارتباط دارند. در تلویزیون برای ارسال تصویر و صدا از امواج رادیویی استفاده می گردد. فضاپیماها هم به یاری این امواج کنترل می شوند.

منبع: کجارو / fa.wikipedia.org

به "روزشمار: 25 بهمن؛ روز جهانی رادیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 25 بهمن؛ روز جهانی رادیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید