به چه دلیل خمیازه کشیدن مسری است

به گزارش وبلاگ پوشه، ممکن است شنیده باشید که خمیازه کشیدن مسری است. دقیقاً چه چیزی آن را مسری می سازد؟ آیا علت علمی پشت آن قرار گرفته است؟ پاسخهای خود را به این سئوالات در این مقاله بیابید.

به چه دلیل خمیازه کشیدن مسری است

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

ممکن است شنیده باشید که خمیازه کشیدن مسری است. دقیقاً چه چیزی آن را مسری می سازد؟ آیا دلیل علمی پشت آن واقع شده است؟ پاسخهای خود را به این سئوالات در این مقاله بیابید.

خمیازه کشیدن، فرایندی طبیعی و غیر ارادی است. به ساده ترین شکل این گونه تعریف می شود که این عمل باز کردن کامل دهان ناشی از کمبود اکسیژن، خستگی و یا کسل بودن صرف است. هنگامی که فردی خمیازه می کشد هوای زیادی را به طور غیر ارادی استنشاق می نماید و میانه یک خمیازه حدود 5 تا 6 ثانیه به طول می انجامد. اعتقاد بر این است که نوزاد یا جنین از زمانی که هنوز در شکم مادر خود است آغاز به خمیازه کشیدن می نماید. غیر از انسان، حیواناتی مانند جگوار (نوعی یوزپلنگ)، میمون، مرغ دریایی، کرگدن، طوطی و غیره هم خمیازه می کشند.

هنگامی که شخصی کنار ما خمیازه می کشد، ما هم به خمیازه می افتیم. این باور وجود دارد که خمیازه کشیدن یک عمل مسری است. مشاهده شده که در صورت خمیازه کشیدن شخصی در کنار نوزادان و بچه ها (زیر 4 سال)، آنها دچار خمیازه نخواهند شد و به اصطلاح به خمیازه نمی افتند. از سوی دیگر، این عمل در بزرگسالان بسیار مسری است. بزرگسالان هنگامی که شخصی را در حال خمیازه کشیدن مشاهده می نمایند، هنگامی که کتابی را در مورد خمیازه می خوانند و یا حتی زمانی که صدای خمیازه کشیدن کسی را از پشت تلفن می شنوند، دچار خمیازه می شوند. این امر حتی در مورد افراد نابینا و ناشنوا هم صدق می نماید. عجیب آنکه، خمیازه بعلاوه در میان حیوانات هم مسری است. اما افراد مبتلا به اوتیسم و اسکیزوفرنی به هنگام مشاهده خمیازه کشیدن کسی، به خمیازه نمی افتند.

به چه دلیل خمیازه می کشیم؟

ممکن است زمانی را مشاهده نموده باشید که فردی در یک جمع خمیازه کشیده و ناگهان سایر افراد در آن جمع دچار خمیازه غیر قابل مقاومت می شوند. بسیاری افراد ممکن است سعی در سرکوب و یا خفه نمودن آن نمایند، اما احتیاج شدید به خمیازه کشیدن امری ناآگاهانه است. نظریات چندی وجود داشته که به درک دلیل پشت آن یاری می نمایند. همانطور که در بالا اسم شد، معین شده است که به دلیل کمبود اکسیژن دچار خمیازه می شویم. بنابراین هنگامی که در یک جمع قرار می گیریم، افراد زیادی به منظور استنشاق اکسیژن بیشتر خمیازه می کشند. با این حال، اثبات آن به لحاظ علمی سخت می باشد.

برخی محققان بر این باورند که خمیازه کشیدن در جمع به دوران باستان برمی شود یعنی زمانی که بشر عصر حجر به منظور ترساندن دیگران با نشان دادن دندانهای خود به یکدیگر، خمیازه می کشیدند. از سوی دیگر برخی محققان اعتقاد دارند که خمیازه نشانه ای از خستگی و ملالت است. مردمان دوران باستان هنگامی که در یک گروه بودند خمیازه می کشیدند تا به یکدیگر علامت دهند که زمان استراحت و یا خواب فرا رسیده است. درثانی در برخی قبیله ها این باور وجود داشت که افرادی که خمیازه می کشند انرژی کمتری داشته و از اینرو به وسیله دیگران مورد محافظت و حمایت قرار می گرفتند.

برخی دانشمندان بر این باورند که خمیازه بر مبنای واکنش فرایندهای خاصی در مغز ما صورت می گیرد. آنها دریافتند که ناحیه کوچکی در مغز وجود دارد که تمام حالات چهره را کنترل می نماید. بنابراین اعتقاد بر این است هنگامی که فردی، شخص دیگری را در حال خمیازه کشیدن مشاهده می نماید، این ناحیه از مغز فعال شده و به طور مشابه پاسخ می دهد. تمام این فرایند به طور غیر ارادی انجام می شود. از سوی دیگر، خمیازه کشیدن به طور عجیبی بعلاوه به اسم شکلی از نشان دادن همدلی و یا تعلق پذیری در نظر گرفته می شود. هیچ کدام از این نظریه ها تا به امروز به اثبات نرسیده اند.

خمیازه قطعاً عملی مسری است. گرچه تحقیقات مختلفی در مورد آن اجرا شده است و آنالیز های زیادی در مورد اثبات آن اجرا شده است، با این وجود هنوز هیچ دلیل علمی کافی برای آن وجود ندارد.

منبع: راسخون

به "به چه دلیل خمیازه کشیدن مسری است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به چه دلیل خمیازه کشیدن مسری است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید