آخرین جزئیات پرونده خاوری، رشد صد درصدی فعالیت های پلیس بین الملل

به گزارش وبلاگ پوشه، سردار سید مسعود رضوانی در حاشیه چهارمین جلسه نشست تخصصی پلیس بین الملل و روسای و قضات قوه قضاییه با تشریح دستاوردها و فعالیت های پلیس اینترپل در طول شش ماهه گذشته، از افزایش صد درصدی فعالیت های بین المللی پلیس اینترپل خبر داد و گفت: با برقراری تعاملات پلیسی و امضای تفاهمنامه های همکاری با بسیاری از کشورها در زمینه شناسایی و استرداد مجرمان توافقنامه های همکاری امضا کرده ایم که انشاءالله با رعایت همه ضوابط و قوانین آن از سوی هر دو کشور امضاکننده، شاهد دستگیری مجرمان فراری در کشورهای طرف قرارداد بوده که دنیا را برای مجرمان فراری به مثال یک اتاق تنگ و زندان خواهیم کرد.

آخرین جزئیات پرونده خاوری، رشد صد درصدی فعالیت های پلیس بین الملل

رضوانی در ادامه با اشاره به جزئیات پرونده محمود خاوری متهم ردیف اول اختلاس سه هزار میلیاردی، اضافه نمود: از دو سال گذشته تاکنون مشخصات خاوری به عنوان متهم تحت تعقیب در اعلان قرمز پلیس اینترپل قرار گرفته و طی سفرهای متعددی که در طول دو سال گذشته به کشور کانادا داشته ایم، محل زندگی این متهم فراری شناسایی شده است.

وی با اعلام اینکه با گذشت دو سال به تازگی طرف کانادایی مجاب شده است که خاوری در کشور کانادا اقامت دارد، اضافه نمود: مشخصات این متهم در ردیف اعلان قرمزهای پلیس اینترپل قرار گرفته است، اما این اعلان قرمز از طرف کانادایی ها فاقد ارزش قانونی است و ارزش قانونی آن در صورتی تصویب می شود که وزارت دادگستری کانادا درباره پرونده اتهامات خاوری تصمیم گیری نهایی انجام دهد.

رضوانی با اشاره به اینکه هم اکنون نامه اتهامات خاوری در وزارت دادگستری کانادا موجود است، اضافه نمود: با گذشت دو سال هنوز تصمیم قطعی درباره این پرونده گرفته نشده تا جایی که در آخرین دیداری که با سرپرست پلیس اینترپل کانادا داشتیم، به طرف کانادایی اعلام کردیم در صورت نیاز می توانیم با هماهنگی های قضایی، تیم مجربی از کارآگاهان کشورمان را برای شناسایی و دستگیری این متهم اختلاس سه هزار میلیاردی به کشور کانادا بفرستیم.

رئیس پلیس اینترپل ناجا با اعلام اینکه تلاش برای دستگیری و استرداد محمود خاوری همچنان در اولویت برنامه های پلیس اینترپل قرار گرفته است، اضافه نمود: جدا از شناسایی خاوری و محل زندگی وی، کارآگاهان پلیس اینترپل پیروز شدند فرد کلاهبردار و اختلاس گر میلیاردی دیگری را در کشور اسپانیا شناسایی کنند که طبق تحقیقات اولیه، میلیاردها تومان از سرمایه های کشور را به تاراج برده و هم اکنون در کشور اسپانیا زندگی می کنند.

رضوانی با اعلام اینکه تلاش برای استرداد این متهم از دو ماه گذشته انجام شده است، اضافه نمود: با توجه به تفاهمنامه های همکاری مثمر ثمر که با کشور اسپانیا منعقد کرده ایم، امیدواریم به زودی این متهم به کشور بازپس فرستاده شود.

وی در پاسخ به سئوال وبلاگ پوشه درباره رشد فعالیت های پلیس اینترپل از ابتدای سال تاکنون، اضافه نمود: با توجه به تعامل مناسبی که طبق کنوانسیون های بین المللی بین کشورهای همسایه منعقد شده است، از ابتدای سال تاکنون و با توجه به نتیجه گیری از پرونده های موجود، شاهد رشد 100 درصدی فعالیت های پلیس اینترپل در بخش های شناسایی، استرداد و همکاری با کشورهای دیگر بوده ایم.

رضوانی همچنین اضافه نمود: در بحث شناسایی متهمان پرونده دلارفروشانی که شایعه شده بود از کشور خارج شده اند، تاکنون دستوری درباره شناسایی این متهمان به پلیس اینترپل ارجاع نشده است.

وی همچنین درباره پرونده اتهامات بابک زنجانی و اموال وی در خارج از کشور نیز گفت: در خصوص پرونده بابک زنجانی نیز پرونده ای برای پیگیری در پلیس اینترپل وجود ندارد. اگر دستگاه قضایی از ما بخواهد، بلافاصله نسبت به شناسایی اموال خارجی این متهم اقدام خواهیم کرد.

رئیس پلیس اینترپل ناجا درباره پرونده اتهامی برادر ریگی در کشور پاکستان و استرداد متهم دستگیر شده نیز گفت: پلیس پاکستان با پلیس ایران همکاری بسیار صمیمانه و نزدیکی دارد و برادر ریگی را نیز شناسایی و دستگیر کرده است. اما آنچه به ما اعلام شد، این است که برادر ریگی پرونده اتهامی دیگری دارد که باید پرونده در کشور پاکستان مورد بررسی های قضایی قرار گیرد و بعد از صدور حکم، متهم برای محاکمه در اختیار ماموران پلیس ایران قرار خواهد گرفت.

وی درباره پرونده مهرگان نیز گفت: برای این متهم اختلاس، اعلان قرمز در نظر گرفته شده و در صورت شناسایی، حتما مشخصات محل سکونت و اقامت وی در اختیار ماموران پلیس اینترپل قرار خواهد گرفت.

رضوانی با اعلام اینکه طبق قانون اعلامیه طلایی جهانی، قرار است اموال متهمان تحت تعقیب بین المللی، شناسایی و مصادره شود، اضافه نمود: در صورت اجرای این قانون، متهمانی که اقدام به اختلاس های میلیاردی و سرقت اموال بین المللی کرده اند، دیگر محل امنی برای پناه دریافت و یا خرج کردن اموال سرقتی ندارند و به زودی شناسایی و دستگیر می شوند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "آخرین جزئیات پرونده خاوری، رشد صد درصدی فعالیت های پلیس بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین جزئیات پرونده خاوری، رشد صد درصدی فعالیت های پلیس بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید