حقایقی که از طولانی ترین پرواز جهان نمی دانستید (قسمت اول)
به گزارش وبلاگ پوشه، صنعت هوانوردی تجاری طی 60 سال گذشته پیشرفت های چشمگیری داشته است که جدیدترین آن را می توان پرواز مستقیم تجاری لندن - سیدنی دانست که طولانی ترین پرواز جهان لقب گرفت.
این طور به نظر می رسد که جهان هر روز کوچک تر می گردد. پرواز بدون توقف لندن به سیدنی که به وسیله شرکت هواپیمایی استرالیایی کانتاس انجام شد، با 19 ساعت و 19 دقیقه پرواز رکورد طولانی ترین پرواز جهان را رقم زد و دریچه ای برای امید به پروازهای مستقیم بین بعضی از دورترین نقاط جهان باز کرد.
در این پرواز آزمایشی، دانشمندان به جمع آوری اطلاعات سلامتی و بیومتریک مسافران و کادر پرواز پرداختند. کانتاس امیدوار است که اطلاعات به دست آمده از آزمایشات پروژه طلوع بتواند قانون گذاران هوانوردی استرالیا را قانع کند تا اجازه این پروازهای فوق دوربرد 22ساعته را در این جهت و سایر جهتها بدهد. از آنجا که پرواز مستقیم لندن به سیدنی به سرخط خبرها تبدیل شد، در اینجا قصد داریم به حقایقی راجع به این سفر هوایی و آنچه که در آینده در انتظار ما است، اشاره کنیم؛ پس با وبلاگ پوشه همراه باشید.
آینده احتمالاً به پروازهای فوق طولانی تعلق دارد
سنگاپور به نیویورک، دوحه به آوکلند، پرت به لندن، طولانی ترین پروازهای جهان هستند که مدت زمان پرواز همگی آن ها بیش از 17 ساعت طول می کشد. هر یک از این پروازهای فوق طولانی که برای اولین بار انجام شد، این سؤال را در فکر مسافران به وجود آورد که آیا ارزشش را دارد؟
با شروع به کار هواپیماهای سبک تر که مصرف سوخت شان بهینه تر است نظیر A350 و دریم لاینر 787، این دست پروازها از نظر مالی پیشرفت بیشتری داشته اند. قبل از روی کار آمدن این هواپیما، از هواپیماهایی مثل A340-500 و 777LR برای این پروازهای طولانی استفاده می شد، هرچند در مقایسه با هواپیماهای ذکرشده، سنگین تر بودند و سوخت بیشتری مصرف می کردند.
هواپیمای 787 در مقایسه با 747، به ازای هر جایگاه، 20 درصد سوخت کمتری مصرف می نماید؛ به خصوص که سوخت، درصد بالایی از هزینه ها را تشکیل می دهد. به این ترتیب ایرلاین ها می توانند حاشیه سود بیشتری از پروازهای طولانی به دست بیاورند و همین موضوع، انگیزه ای قوی به ایرلاین ها می دهد تا تمرکز خود را روی پروازهای طولانی منعطف نمایند. تعداد این پروازهای نو به خوبی نشان می دهد که تا چه اندازه محبوب هستند. ایرلاین های سراسر جهان در حال حاضر به طور مرتب پروازهای 15 ساعته انجام می دهند، اتفاقی که ادامه خواهد یافت.
مسافران باید پول بیشتری بپردازند
در صورتی که پروازهای لندن به سیدنی یا لندن به نیویورک طبق برنامه زمان بندی کانتاس، تا سال 2022 یا 2023 متداول شوند، مسافران نباید انتظار بلیط مقرون به صرفه را داشته باشند. اگر موفقیت پرواز مستقیم این ایرلاین که شهر استرالیایی پرت را در پروازی بدون توقف به لندن وصل می نماید، ادامه یابد، قیمت بلیط های آن در حد پریمیوم خواهد بود.
هواپیمایی کانتاس می گوید که قیمت بلیط پرواز لندن - پرت اساساً 20 تا 30 درصد بالاتر از سایر بلیط ها فروخته می گردد. حتی با این قیمت نیز محبوب ترین جهت پروازی این ایرلاین به شمار میرود، به طوری که 95 درصد از ظرفیت آن کامل می گردد، آماری که بسیار بالاتر از 75 درصد ظرفیت تکمیل شده معمول در هواپیماها است. این پرواز فقط به مسافران تجاری اختصاص ندارد. بر اساس اعلام کانتاس، خانواده ها نیز از این پرواز مستقیم استقبال نموده اند و ترجیح می دهند به جای سروکله زدن با بچه ها خسته در پروازهای اتصالی و غیرمستقیم، پول بیشتری برای این نوع پرواز بدون توقف بپردازند.
شاید هنوز پروازهای دارای توقف مورد استقبال باشند
با وجودی که ایرلاین ها پروازهای بسیار طولانی را در اختیار مسافران قرار داده اند، اما این نوع پروازها مورد استقبال همه مسافران نیست. بعضی از مسافران ترجیح می دهند تا در بین راه توقف نموده، پاهایشان را بکشند و هوایی تازه نمایند. واقعیت این است که هر دو مدل این پروازها هواداران خود را دارند.
گاهی اوقات باید هر چه سریع تر به مقصد برسیم و در نتیجه 16 ساعت محبوس شدن در فضای یک هواپیما را تحمل می کنیم. در بعضی موارد نیز ایده پیاده شدن در جایی مثل بانکوک، فوق العاده مجذوب کننده است؛ به خصوص که بسیاری از فرودگاه های آن مجهز به هتل های ترانزیت، استخر شنا و سالن های ورزشی هستند. تا به امروز فقط قطر، یکی از طولانی ترین جهتهای پروازی را با یک بخش اکونومی انجام داده است. سنگاپور ایرلاینز نیز شامل بیزینس و پریمیوم اکونومی می گردد. اگر در پروازهای پروژه طلوع کانتاس، بخش اکونومی نیز لحاظ گردد، بسیاری از مسافران احتمالاً به جای پرواز 19 ساعته بدون توقف این شرکت، یک پرواز دارای توقف سنگاپور را انتخاب می نمایند، چراکه جایگاه های مقرون به صرفه تری دارد.
حریم های هوایی محبت آمیز مهم هستند
آسمان بالای سر ما، یک منطقه بین المللی آزاد نیست که هواپیماها به دلخواه خود در آن پرواز نمایند. هر کشوری با جدیت از حریم هوایی خود محافظت می نماید و به همین علت هواپیماها برای استفاده از حریم هوایی هر کشور باید اجازه بگیرند. وقتی صحبت از جهتهای پروازی بسیار طولانی می گردد، هر یک کیلومتری که به مسافت سفر هوایی اضافه می گردد، محدوده عملیاتی هواپیماها افزایش می یابد، به همین علت برنامه ریزی مستقیم ترین جهت یا جهتی که بیشترین باد موافق را دارد، بسیار مهم است. هواپیمایی کانتاس برای پرواز QF7879 مجبور شد که مجوز پرواز در جهتهایی را بگیرد که هواپیماهای این شرکت در حال عادی از آن ها عبور نمی نمایند، از سراسر اروپای غربی، لهستان، بلاروس، قزاقستان و چین و سپس ورود به سرزمین های آشناتر فیلیپین و اندونزی.
طبق اعلام مقامات ایرلاین کانتاس، دریافت مجوز عبور مورجهانز به وسیله تلفنی امکان پذیر بود. فقط یکی از کشورها مجوز نهایی را 36 ساعت قبل از خروج صادر می کرد. آخرین باری که کانتاس در جهت لندن به سیدنی، پروازی را انجام داد، در ژوئیه سال 1989 بود که یک هواپیمای بوئینگ اصلاح شده 747-400 فقط 23 مسافر را جابه جا کرد. آن موقع جهان به شکل دیگری بود، اتحاد جماهیر شوروی همچنان حضور داشت و چین نسبت به اکنون کشور بسته تری بود. همین موضوع باعث شد که برای این پرواز از جهت متفاوتی استفاده گردد و بر فراز یوگسلاوی سابق، ترکیه، عمان و سریلانکا پرواز کند.
تعادل اهمیت به سزایی دارد
وقتی نگاهی به یک هواپیمای مدرن بیندازید، پس از اینکه در ابتدا شگفت زده می شوید که ماشینی با این عظمت می تواند پرواز کند، احتمالاً به این فکر می افتید که تعداد انسان ها یا حتی چند قوطی سودا تفاوت چندانی در ایجاد تعادل هواپیما در آسمان ندارد. هرچند این تصور کاملاً اشتباه است.
برای پرواز QF747-9 از برند نو بوئینگ دریم لاینر استفاده شد و با وجودی که یکی از کارآمدترین هواپیماها در کلاس خود به شمار میرود؛ اما برای اینکه محدوده عملیاتی آن را بیشتر نمایند، باید همچنان وزن آن را کاهش می دادند. به همین علت کل بخش اکونومی با بیش از 150 جایگاه در انتهای کابین خالی ماند و به این ترتیب تعداد کمی مسافر در بخش پریمیوم حضور داشتند که باعث سنگین ترشدن جلوی هواپیما شدند. برای ایجاد تعادل، همه کیف های دستی باید در قفسه های بالاسری در کابین عقب قرار می گرفت و از مسافران نیز خواسته شد تا هنگام ورزش یا امور دیگر تا حد امکان به بخش عقبی هواپیما بروند.
با توجه به وزن جلوی هواپیما، نیروی درگ (پسا) بیشتر می گردد و صرفه جویی سوخت کاهش می یابد. به منظور تنظیم بیشتر ویژگی ایرودینامیک هواپیما، همه قفسه های آشپزخانه در طول پرواز لندن به سیدنی به بخش انتهایی هواپیما منتقل شدند. هیچ خبری هم از چرخ دستی های نوشیدنی یا قوطی های رایج سودا نبود. هرچند در کمال تعجب اندازه زیادی آب نارگیل در هواپیما وجود داشت.
سفر هوایی، کارآمدتر می گردد
این واقعیت که شرکت هواپیمایی کانتاس در حال آنالیز سفرهای تجاری لندن و نیویورک به سیدنی است که امکان سفر راحت 50 مسافر را فراهم می نمایند، خود گواه راندمان فنی هواپیماهای مدرن است. نگاهی به پرواز لندن - سیدنی در سال 1989 و بوئینگ مدرن 747-900 که برای آن سفر مورد استفاده نهاده شد، نشان می دهد که صنعت هوایی تا چه اندازه پیشرفت نموده است.
20 سال قبل، برای کاهش وزن هواپیما مجبور شدند به جز تعدادی از جایگاه های اصلی، همه بخش های هواپیما را بردارند. مخزن سوخت نیز با یک سوخت خاص هوانوردی که از اروپای شرقی آورده بودند، پر شد. برای حفظ قطره قطره سوخت، هواپیما تا پیش از پرواز، با یدک کش به روی باند آورده شد. حالا این هواپیما را با هواپیمای QF7879 مقایسه کنید که نیازی به پرکردن کامل مخزن سوخت نداشت و سوخت آن فقط نصف اندازه سوخت هواپیمای پرواز 1989 بود و کلیه مبلمان داخل کابینش را نیز حفظ کرد. در این پرواز، تجهیزات پیش بینی باد بوئینگ نو به بوته آزمایش گذاشته شد که از داده های تقریباً آنلاین استفاده می کرد تا بتواند تنظیمات مختصری در جهت انجام دهد و مصرف سوخت را بسیار کمتر کند. نتیجه این بود که هواپیمای مذکور وقتی در سیدنی بر زمین نشست، همچنان 6300 کیلوگرم سوخت داشت. این اندازه سوخت برای یک ساعت و 45 دقیقه پرواز دیگر کفایت می کرد.
مقرون به صرفه ترین بلیط هواپیما به مقصد خارجی یا داخلی خود را در کمترین زمان در وبلاگ پوشه تهیه کنید. ما با همکاری آژانس های هواپیمایی این امکان را برای شما فراهم نموده ایم تا با جستجوی ساده، بلیط هواپیما موردنظرتان را به سادگی بخرید.
مطالعه قسمت دوم
منبع: کجارو / edition.cnn.com